جام جم/ چالش‌های اجتماعی از جمله مباحث مهمی است که این روزها درباره آن زیاد صحبت می‌شود. البته گاهی این چالش‌ها از دایره کنترل هم خارج می‌شود.

حالا محمد مسلمی یکی از عمو فیتیله‌ای‌های محبوب بچه‌ها تصمیم گرفته در قالب یک برنامه نوروزی با نام «خوش و بش» به این چالش‌های اجتماعی بپردازد و با زبان طنازانه آنها رامورد بررسی قرار دهد. مسلمی علاوه بر کارگردانی، یکی از بازیگران این مجموعه نیز هست و در کنار او سحر ولدبیگی به همراه همسرش، نیما فلاح و نگین معتضدی بازی می‌کنند. علیرضا آقایی هم تهیه‌کنندگی این مجموعه را به عهده دارد. خوش و بش در ایام تعطیلات نوروزی هر روز ساعت 18 و 30 دقیقه از شبکه2 سیما پخش خواهد شد.

یک گروه همدل و حرفه‌ای
علیرضا آقایی، تهیه‌کننده مجموعه خوش و بش درباره اهداف این برنامه و این‌که قرار است چه مفاهیمی را به مخاطب انتقال بدهد به جام‌جم گفت: مدتی است که برخی چالش‌های اجتماعی در فضای عمومی از کنترل خارج شده و عواقب آن را در جامعه شاهد هستیم. بنابراین ضرورت داشت به این موارد بپردازیم. به همین دلیل، چالش‌های اجتماعی را در جامعه، طنازانه در این برنامه بررسی و تحلیل می‌کنیم و سعی داریم راهکار برای آنها ارائه کنیم.
وی ادامه داد: این برنامه در ایام نوروز پخش می‌شود. البته اواخر هفته (پنجشنبه‌ها و جمعه‌ها) روی آنتن می‌رود. پخش آن بعد از نوروز هم به همین روال ادامه پیدا می‌کند. مجموعه خوش و بش در 52 قسمت تولید می‌شود.
این تهیه‌کننده درباره این‌که تا چه میزان از مشارکت مردم برای انتخاب موضوعات برنامه استفاده می‌کنید، توضیح داد: فضای این برنامه تعاملی است. وقتی نمایشی پخش می‌شود، مخاطب می‌تواند راهکارش را ارائه بدهد یا مشکلات مشابه آن را بیان کند. در واقع فرصتی است که به‌صورت کارشناسی مشکلات را تحلیل کرده و راهکارها را ارائه کنیم. معاونت پیشگیری قوه قضاییه به عنوان اسپانسر معنوی با ما کار می‌کند. همچنین معاونت اجتماعی نیروی انتظامی نیز همراه ماست. از تجربیات و پرونده‌های این دو نهاد برای این مجموعه استفاده می‌کنیم.
آقایی با اشاره به این‌که بیش از یک سال روی متن خوش و بش کار شده است، عنوان کرد: فرهاد نقدعلی، نویسندگی این کار را به عهده دارد و تمام سوژه‌هایی که به ما ارائه شد در قالب نمایش درآورد. در این مجموعه آقای مسلمی، هم کارگردانی را به عهده دارد و هم بازیگر است. همچنین بازیگران خوب و حرفه‌ای برای این مجموعه انتخاب کرده‌ایم. سحر ولدبیگی، نیما فلاح و نگین معتضدی بازیگران این اثر هستند که خیلی هم خوب با هم هماهنگ شدند. کار سخت و پیچیده است و فرصت زیادی برای تمرین نیست، اما خوشبختانه یک گروه حرفه‌ای برای پشت و جلوی دوربین انتخاب کردیم.
وی درباره این‌که چطور شد مسلمی را برای کارگردانی انتخاب کردید، عنوان کرد: طرح برنامه برای آقای مسلمی است. در حدود چهار تا پنج سال پیش درباره این طرح حرف زدیم، اما فرصت ساخت پیش نیامد. به نظرم الان بهترین زمان برای ساخت این مجموعه بود، زیرا جامعه به چنین برنامه‌هایی نیاز دارد. مردم در این مجموعه فقط نمایش نمی‌بینند، بلکه اتفاقات دیگری را هم می‌بینند که همین، برنامه را جذاب و منحصر به‌فرد می‌کند.

خانواده مرکز قصه است
فرهاد نقدعلی، نویسنده خوش و بش درباره معیارش برای انتخاب موضوعات این برنامه به خبرنگار ما گفت: مرکزیت قصه ما خانواده است و مباحث مختلف خانوادگی و زناشویی را بررسی می‌کنیم. در این باره با کارشناسان و روان‌شناسان زیادی صحبت کردم، چون تعداد قسمت‌های برنامه زیاد است. در خوش و بش روی آسیب‌های اجتماعی و موضوعاتی همچون اعتیاد، طلاق، کلاهبرداری و... کار می‌کنیم. هر قسمت یک قصه مستقل دارد و گاهی برخی قصه‌ها دو تا سه قسمت است.
وی در پاسخ به این سوال که با توجه به این‌که اولین قسمت این مجموعه در نوروز پخش می‌شود، آیا با حال و هوای این ایام هماهنگی دارد یا نه، توضیح داد: بله، قصه‌های نوروزی طنز و شیرین است و با فضای عید همخوانی دارد. در این مجموعه فقط به آسیب‌ها نمی‌پردازیم، بلکه به تنهایی آدم‌ها، احترام به بزرگ‌ترها، مراقبت از افراد مسن و... هم خواهیم پرداخت. نگارش این مجموعه همچنان ادامه دارد، چون کار سختی است. باید روی متن کار کرد، زیرا نقش اساسی در کار دارد. 25 متن آماده شده و بقیه در حال نگارش است. ضمن این‌که نمایش‌های این مجموعه مثل تئاتر شورایی است و بر درام تاکید زیادی داشتیم.

بهره‌برداری از ساختارهای نمایشی جذاب
محمد مسلمی، کارگردان و بازیگر خوش و بش درباره این اثر به جام‌جم گفت: ما از دهم اسفند کار را کلید زدیم. در این برنامه به مسائل اجتماعی همچون حاشیه‌نشینی، طلاق، اعتیاد و ازدواج می‌پردازیم و در قالب نمایش اجرایشان می‌کنیم. نمایش‌ها در حضور تماشاگران اجرا می‌شود و هر قصه یک پیام برای مخاطبان دارد. ضمن این‌که از مشارکت مردم در یک قالب و ساختار نو استفاده می‌کنیم. نویسنده برنامه روی متون خیلی کار کرده و سعی داشته تا جذابیت قصه‌ها را بالا ببرد. وی ادامه داد: یک گروه موسیقی هم ما چهار نفر بازیگر (خودم، سحر ولدبیگی، نیما فلاح و نگین معتضدی) را همراهی می‌کنند. فضای نمایش‌ها به صورت تئاتر شورایی است که این نوع فضا در تئاتر کار می‌شود و تا امروز در تلویزیون کمتر استفاده شده است. هدف این است که بتوانیم از ساختارهای جدید و جذاب نمایشی استفاده کنیم. این کارگردان و بازیگر درباره این‌که آیا حضور مخاطب در این برنامه همچون دورهمی است، توضیح داد: ما استفاده ویژه‌ای از مردم می‌کنیم و این طور نیست که فقط بیننده باشند. حضورشان موثر است و به روند نمایش‌ها کمک می‌کند. در این نمایش ها، تیپ‌های مختلف را ارائه می‌کنیم که قطعاً تماشای آن بینندگان را شگفت‌زده می‌کند. مسلمی درباره انتخاب بازیگران این مجموعه گفت: می‌خواستیم سراغ کسانی برویم که هم تجربه طنز داشته باشند و هم تئاتر. به همین دلیل سراغ این عزیزان رفتیم. امیدوارم این تجربه جدید که خیلی هم روی آن کار کردیم، موفق باشد. ما تلاش می‌کنیم به شعور مخاطب احترام بگذاریم و برنامه‌ای در شان او تولید و پخش کنیم. هر شب یک نمایش جذاب پخش می‌شود. کترهای این مجموعه ثابت نیستند و متنوع خواهند بود