خراسان/ رئیس جمهور آمریکا به خاطر اختلافاتش با رکس تیلرسون در موضوعات گوناگون از جمله موضوع برجام، کسی را جایگزین او کرد که پیشتر چند بار تصریح کرده بود با ادامه تمدید برجام مخالف است.

مایک پمپئو وزیر جدید خارجه آمریکا قبلاً ایران را به داعش تشبیه کرده و در زمان مذاکرات هسته ای خواهان بمباران نیروگاه های هسته ای ایران به جای گفت و گو شده بود! کسی که البته نامه اش به سردار سلیمانی، «بازنشده» بازگردانده شد. ترامپ پس از اعلام برکناری تیلرسون به خبرنگاران گفت: «با تیلرسون در موضوعات مختلف از جمله توافق هسته‌ای با ایران اختلاف نظر دارم و دیدگاه‌هایم به پمپئو نزدیک‌تر است. من قصد عقب نشینی و بیرون آمدن از توافق هسته ای دارم، اما تیلرسون با من موافق نبود.» به گزارش فارس ترامپ در جدیدترین اظهاراتش بعد از این جابه جایی ها هم گفته است: «ایران پشت هر مشکل در منطقه خاورمیانه است.» وی بار دیگر از برجام به عنوان بدترین توافق عمرش یاد کرده است.
ایزدی: با این تصمیمات، کابینه ترامپ به سوی رادیکال‌تر شدن پیش می‌رود و وحشی‌تر می‌شود
در ایران اما بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه کشورمان درباره برکناری وزیر خارجه آمریکا و تاثیر آن بر برجام تصریح کرد: این تغییر و تحولات، اخراج‌ها و آمد و شدها در دولت ترامپ تازگی ندارد، شاهد این تغییرات بودیم و یک موضوع داخلی آمریکاست و به خودشان مربوط است. به گزارش خراسان، قاسمی تصریح کرد: آن چه برای ما مهم است، سیاست‌ها و رویکردهای آمریکاست و این سیاست‌های کلان را رصد و در قبال آن مواضع خود را در آینده اتخاذ خواهیم کرد. به گزارش ایرنا حمید بعیدی نژاد سفیر ایران در لندن هم گفت: آمریکا تا تایید سنا و در دو ماه مهمی که باید درباره برجام، آغاز مذاکرات کره شمالی و جنگ اقتصادی با اروپا تصمیم بگیرد، وزیر خارجه ندارد. فواد ایزدی کارشناس مسائل سیاسی در گفت و گو با فارس تأکید کرد: با این تصمیمات کابینه ترامپ به سوی رادیکال‌تر شدن پیش می‌رود و تندخوتر و وحشی‌تر می‌شود. ایزدی بیان کرد: کلمه وحشی به این دلیل است که خانمی که ریاست سیا را برعهده‌ می گیرد سابقه شکنجه بسیار گسترده‌ای دارد. وی پومپئو را نیز از چهره‌های ضد ایرانی مجلس نمایندگان آمریکا خواند و افزود: با ترکیب جدید در دولت ترامپ از این پس فشار بر ایران افزایش می‌یابد.
تریتا پارسی: از این پس هر گونه توهمی در اروپا درباره جلب رضایت ترامپ محکوم به شکست است
به گزارش ایرنا، تریتا پارسی رئیس لابی نایاک در آمریکا در گفت و گو با بخش انگلیسی زبان تارنمای دویچه وله تأکید کرد: پمپئو از مخالفان سرسخت توافق هسته ای چندجانبه است و مفهوم آن برای اروپا این است که هر گونه توهمی درباره جلب رضایت و توافق ترامپ محکوم به شکست است. همان طور که انتصاب پمپئو نشان می دهد، ترامپ به طور علنی علاقه ای به سازش ندارد. پارسی گفت: اگر اروپا به دنبال حفظ توافق و حمایت از اصل دیپلماسی چندجانبه است باید موضع سخت گیرانه ای را علیه تهدیدهای ترامپ در قبال مفهوم دیپلماسی و چندجانبه گرایی اتخاذ کند.
فارین پالیسی: انتصاب پمپئو پیام شفاف ترامپ برای خروج از برجام است
تحلیل ها درباره سرنوشت برجام در دوره جدید به رسانه های غربی هم کشیده شده است. به گزارش تسنیم فارین پالیسی تأکید کرد: انتصاب پمپئو پیام شفاف ترامپ برای خروج از برجام است. وبگاه تایمز اسرائیل در تحلیلی نوشت: مایک پومپئو با مواضع ضد ایرانی و حامی اسرائیلی که دارد، می‌تواند به یکی از وزیران خارجه محبوب تل‌آویو در دولت آمریکا تبدیل شود. وبگاه پالیتیکو نیز نوشت: با خانه‌تکانی ترامپ در کابینه مرگ برجام فرا رسید. از سوی دیگر خبرگزاری صداوسیما هم در تحلیلی مشابه نوشت: این گمانه تقویت شده است که با انتصاب پمپئو به سمت وزیر خارجه آمریکا، احتمال خروج آمریکا از برجام و متعاقب آن اتخاذ یک رویکرد ضد ایرانی در دولت ترامپ افزایش خواهد یافت. به یک سخن، دستگاه دیپلماسی آمریکا در قبال ایران، تهاجمی تر و امنیتی تر عمل خواهد کرد.