دکتر سلام/ استفاده منظم از نخ دندان باعث حذف پلاک می شود و به جلوگیری از ایجاد پلاک که می تواند منجر به دندان های پوسیده شود کمک می کند.

به سادگی با استفاده از نخ دندان می توانید پلاک و ذرات بیش از حد مواد غذایی که ممکن است بین دندانها گیر کرده و یا در مناطقی است که مسواک شما نمی رسد ببینید. نخ ریسی روزانه فقط دندان های شما را سالم نگه نمی دارد و بهداشت دهان و دندان به شیوه های دیگر به سلامت شما کمک می کند.

در حقیقت، تعداد زیادی از شواهد مربوط به بیماری پریودنتال خطر ابتلا به بیماری های قلبی را افزایش می دهد، اگرچه مطالعات بیشتری برای تأیید این ارتباط لازم است. برخی محققان معتقدند که عفونت های دهان مانند هر گونه عفونت، می توانند سطوح مواد التهابی را در خون افزایش دهند که می تواند لخته های خونی را افزایش و جریان خون را به قلب کند کند. تئوری دیگر این است که باکتری از عفونت دهان می تواند به راحتی وارد جریان خون شود و سیستم قلبی عروقی شما را تحت تاثیر قرار دهد.

همچنین نخ کشیدن از پوسیدگی دندان جلوگیری می کند و می تواند خطر ابتلا به بیماری لثه را با حذف پلاک کاهش دهد. علاوه بر این، به شما امکان می دهد تا به طور مرتب دهان خود را برای هر تورم یا قرمزی بررسی کنید. نخ کشیدن به شما امکان می دهد به دندان هایتان، زبان و لثه ها نگاه دقیق بیاندازید. شرایط خاصی از جمله برخی از سرطانها، HIV و ایدز، سوء مصرف مواد و اختلالات خوردن می تواند آسیب های دهانی، قرمزی و تورم لثه ها را ایجاد کند.

چطور نخ دندان به لثه ها کمک می کند؟
بسیاری از افرادی که از لثه حساس یا خونریزی رنج می برند ممکن است وسوسه شوند برای جلوگیری خونریزی از نخ دندان استفاده نکنند. اما در واقع، نخ کشیدن می تواند سلامت لثه ها را بهبود بخشد، در نتیجه به جلوگیری از خونریزی آنها کمک می کند.

در مطالعه ای در سال ۲۰۰۶، محققین، اثرات مسواک زدن به تنهایی را با مسواک زدن و نخ دندان کشیدن در خونریزی لثه بین ۵۱ دوقلو مقایسه کردند. یکی از هر جفت دوقلوها دندان هایش را دو بار در روز با مسواک تمیز می کرد و دیگری دو بار در روز دندان ها را با نخ دندان و مسواک تمیز کرد. پس از دو هفته، دوقلوهایی که نخ دندان استفاده کرده بودند، ۳۸ درصد کمتر در مناطق لثه خونریزی می کردند. حتی اگر شما در دوران کودکی یا نوجوانی خود از نخ دندان استفاده نکرده اید، هیچگاه دیر نیست که بهداشت دهان و دندان را شروع یا حفظ کنید و شما می توانید سلامت خود را با حفظ سلامت لثه ها بهبود بخشید.

شما ممکن است بپرسید “چرا نخ دندان بسیار مهم است؟” در اینجا پاسخ این است: با نخ کشیدن، ذرات پلاک و مواد غذایی از بین دندان ها و لثه ها حذف و به جلوگیری از التهاب لثه کمک می کند.

به طور متوسط، یک نفر در بین هر هشت بزرگسال در ایالات متحده دارای برخی از بیماری های لثه است و این فقط بین افراد مسن نیست. بیماری لثه ممکن است در سن بسیار کم شروع شود، به ویژه اگر شما به صورت دایمی مراقبت مناسب از دهان را نداشته باشید. التهاب لثه اولین مرحله بیماری لثه است. این نیز قابل درمان است. نخ کشیدن یک قدم مهم برای حفظ لثه های سالم است. این در واقع بسیار ساده است، استفاده از نخ دندان یک گام است که می تواند با حذف پلاک از علائم و نشانه های بیماری لثه جلوگیری کند. همراه با مسواک زدن و استفاده از شستشو روزانه، می توانید لبخند سالم و زیبای خود را در زندگی حفظ کنید.

مزایای نخ کشیدن پس از غذا خوردن
از دست دادن وزن می تواند سخت باشد و در حالی که هیچ مطالعه یا شواهد مستقیم مبنی بر اینکه بهداشت دهان و دندان را به رژیم غذایی موفق پیوند بدهد، وجود ندارد، شواهدی وجود دارد که مسواک زدن و نخ کشیدن پس از خوردن غذا باعث می شود که شما بعد از وعده غذایی کمتر اسنک بخورید. نخ کشیدن پس از یک وعده غذایی می تواند به ارتقای بهداشت دهان و دندان کمک کند و همچنین باعث می شود که دهانتان تمیزتر باشد، صرف نظر از این که سعی دارید وزن کم کنید.

هنگامی که شما یک میان وعده سالم را می خورید، به یاد داشته باشید که برخی از انتخاب های محبوب مانند برنج یا کشمش و سایر میوه های خشک شده برای سلامتی شما مناسب است، اما آن ها بیشتر بین دندان های شما باقی می مانند. میوه های خشک شده نیز دارای قند بالایی هستند که می توانند باعث نابودی دندان ها شوند. خوشبختانه، نخ دندان می تواند دندان های شما را پاک کند، مهم نیست که چه نوع رژیم غذایی را دنبال می کنید، می توانید با دنبال کردن مراقبت های معمول روزانه دهان و دندان ها احساس خوبی پیدا کنید.

آیا وضعیت دندان ها از نخ کشیدن جلوگیری می کند؟
نخ کشیدن روزانه جزء مهمی از راه های حذف پلاک است، اما این چیزی است که بسیاری از مردم از آن اجتناب می کنند، زیرا نخ کشیدن دردناک است. اما نخ های دندانی مناسب می توانند نخ کشیدن را آسان و بدون درد انجام دهند. اگر یکی از این شرایط در شما وجود دارد، برخی از گزینه های تخصصی نخ دندان را بررسی کنید:

شما دندان های حساسی دارید اگر دندان های حساس و لثه هایی دارید که به راحتی خونریزی می کنند، نخ دندان نرمی را انتخاب کنید که بین دندان ها به آسانی و راحت حرکت کند.
اگر شما سیم دندان یا دندان مصنوعی داشته باشید، این بدان معنا نیست که شما نمی توانید
نخ بکشید. سعی کنید یک نخ دندان خاص که سفت و سخت باشد انتخاب کنید که به راحتی بین دندان ها حرکت کند.

شما یک کودک دارید مهم این است که در سن نوجوانی کودکان از نخ دندان استفاده کنند. شما می توانید آموزش کودکان را برای نخ کشیدن دندان هایشان از سن ۵-۷ سال شروع کنید، اما بسیاری از کودکان کمتر مشتاق هستند و ممکن است شکایت کنند که دندانشان درد گرفته و یا نخ کشیدن دشوار است.
اگر شما با نخ کشیدن مشکل دارید، یک نخ دندان الکتریکی را امتحان کنید. نخ دندان الکتریکی شسته و رفته و آسان است. یک نخ دندان الکتریکی مقدار مناسب فشار را فراهم می کند تا لثه را به میزان دلخواه تحریک کند.