خبرآنلاین/ مجلس در دو جلسه آخر سال ۹۶ روزهای آرامی نخواهد داشت، موافقان و مخالفان سه وزیر به صف می‌شوند تا عملکرد ۷ماهه آنها را وزن‌کشی کنند اما اینکه نتیجه چه خواهد شد، باید منتظر ماند و دید، در پایان نطق موافقان و مخالفان و دفاعیات وزیر، آرای سفید، سیاه و خاکستری چه طور تقسیم می‌شود.



وزرای «تعاون، کار و رفاه اجتماعی» و «راه و شهرسازی» روز سه شنبه و وزیر «جهاد کشاورزی» روز چهارشنبه باید راهی بهارستان شوند تا درباره موضوعات مربوط به طرح استیضاح، پاسخگوی سئوالات و ابهامات نمایندگان منتقد خود باشند.

مجلس شورای اسلامی هفت ماه قبل به همین وزرا رأی اعتماد داد، برخی نمایندگان حامی دولت به استناد همین مسئله معتقدند مدت هفت ماه زمان کمی برای ارزیابی عملکرد وزراست و با توجه به اهمیت رسیدگی به نیازهای جامعه در روزهای آخر اسفندماه و ماه های ابتدایی سال ابراز امیدواری می کنند که این استیضاح‌ها به رأی اعتماد دوباره نمایندگان منتهی شود.

اما نگاه ها متنوع است، تندترین نمایندگان مخالف دولت رویکرد برکناری 2 وزیر را به عنوان انتظار حداکثری خود پیگیری می کنند و کف خواسته خود را نیز انداختن حداقل یک وزیر از صندلی وزارت قرار دادند تا پیامی روشن به دولت بدهند. از رصد اظهارنظرهای آنها می توان این طور نتیجه گرفت که بیشترین حساسیت‌ها روی نام عباس آخوندی است و علی ربیعی و محمود حجتی در رده‌های بعدی هستند. 

نگاه رئیس‌جمهور درباره استیضاح‌ها
حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رییس جمهور در جلسه 20 اسفند هیأت وزیران ضمن اعلام حمایت و پشتیبانی قاطع دولت از هر سه وزیر، وزرای استیضاح شده را به ارایه توضیحات دقیق و روشن از خدمات خود توصیه و مردم را در کنار نمایندگان، مخاطبان این سخنان ذکر کرد و آگاهی مردم از خدمات دولت و دستگاه های مورد استیضاح را مورد تأکید قرار داد.
رئیس جمهور در عین حال رأی قاطع به همه وزرای استیضاح شده را موجب استحکام نظام و تقویت امید به آینده در جامعه دانست و بویژه در روزهای پایانی سال از نمایندگان مجلس خواست که با توجه به خدمات ارزنده، وزیران را در مسیر استمرار خدمات یاری کنند.

صحبت های روحانی نشان می دهد که دولت استیضاح 3 وزیر را فرصت می بیند، نه تهدید؛ و از این فرصت برای تنویر افکارعمومی می خواهد به خوبی بهره ببرد. به طوریکه حسام الدین آشنا در صفحه توئیتر خود نوشت:
«استیضاح حق نمایندگان است و روشنگری وظیفه وزیران. قاعدتا نمایندگان محترم هم از حق خود استفاده می‌کنند و هم ظرفیت و تحمل شنیدن روشنگری‌های وزیران محترم را دارند. استیضاح وزیران نه فقط فرصتی مناسب برای ایضاح خدمات و رفع شبهات است بلکه موقعیتی کم نظیر برای جلب توجه همگان به مسئولیت‌های مشترک دولت و مجلس در سامان‌ها و نا بسامانی‌های فعلی کشور است. وزیران نه فقط به متن سوالات پاسخ می‌دهند بلکه به بطن مشکلات هم می‌پردازند.»