صبح نو/ متن پیش رو در صبح نو منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست



زمانی که آقای مهدی تاج رییس سازمان لیگ فوتبال بود؛ با سازمان لیگ ایتالیا توافق خواهرخواندگی بسته شد تا ایرانیان از تجربیات فوتبالی این کشور استفاده کنند و در راستای آن قرار شد که سفری به این کشور انجام گیرد.

دو سال پیش همه کارهای این سفر انجام و حتی بلیت هم خریداری شد ولی چون انتخابات ریاست فدراسیون فوتبال نزدیک بود و مهدی تاج هم کاندیدا شده بود؛ این بحث مطرح شد که این حرکات برای گرفتن رأی از هیات‌ها و باشگاه‌هاست؛ پس برگزاری سفر به زمانی دیگر موکول شد. البته با صعود نکردن تیم ملی فوتبال ایتالیا به جام جهانی روسیه و استعفای رییس فدراسیون فوتبال این کشور، انجام این سفر در هاله‌ای از ابهام قرار گرفت اما پس از رایزنی‌های مجدد با رییس جدید این فدراسیون، قرار شد تا یک گروه از مدیران ایران با هزینه فدراسیون فوتبال شامل رییس فدراسیون، مدیران عامل لیگ برتری و روسای هیات‌های فوتبال راهی ایتالیا شوند. هدف از این سفر 6 روزه، حضور در کلاس‌های توجیهی فدراسیون فوتبال ایتالیا و الگوبرداری از روند توسعه فوتبال این کشور اعلام و مقرر شد علاوه بر حضور در کلاس‌های بازاریابی و مدیریتی، از باشگاه‌های رم، فیورنتینا، میلان و اینتر بازدید صورت گیرد. انجام چنین سفرهایی البته می‌تواند به رشد کیفی فوتبال در بخش مدیریت کمک شایانی کند؛ بخشی که یکی از نواقص اصلی این رشته ورزشی محسوب می‌شود اما پرسش اساسی اینجاست که آیا واقعاً می‌توان انتظار پیشرفت علمی و تجربی را از مدیران اعزام شده به ایتالیا داشت؛ مدیرانی که مدیریت‌شان در فوتبال با انتقاد بسیاری روبه‌رو بوده است. همین پرسش که جواب آن مبهم بوده، باعث انتقاد بسیاری از چهره‌های ورزشی نسبت به انجام این سفر شده و بازتاب‌های منفی آن، بیش از برآیندهای مثبت آن بوده؛ تاجایی‌که حتی نام «سفر توریستی مدیران فوتبال» را برای آن درنظر گرفته‌اند.

واکنش به سفری که توریستی نیست!
مدیران فوتبالی در سفر به ایتالیا، در ورزشگاه المپیک رم هم حضور یافته تا ضمن تماشای دیدار تیم‌های لاتزیو و یوونتوس از نزدیک، در کنار افزایش سطح علمی، آموزشی و تحقیقاتی خود در فوتبال، از نزدیک با امکانات سخت‌افزاری یک ورزشگاه مدرن آشنا شوند.
همین اقدام هم به سوژه‌ای برای منتقدان مبدل شد تا بازدید مدیران باشگاه‌های لیگ برتر و روسای هیات‌های فوتبال را که برای آشنایی با زیر ساخت‌های فوتبال ایتالیا و توسعه بخش مدیریتی فوتبال کشورمان و نحوه باشگاه‌داری به کشور ایتالیا صورت گرفته بازهم زیر سؤال ببرند. البته «دانیلو فیناکیونه» رییس بخش بین‌الملل فدراسیون فوتبال ایتالیا از حضور هیات ایران ابراز خرسندی کرده و می‌گوید: «سفر هیات ایرانی به ایتالیا در چارچوب امضای تفاهمنامه همکاری فدراسیون‌های فوتبال دو کشور انجام شده است.» ولی با این شرایط هم نمی‌توان به آینده این سفر امیدوار بود. در این بین آقای حیدر بهاروند نایب رییس فدراسیون فوتبال و رییس سازمان لیگ ایران، در پاسخ به منتقدان، تاکید کرد هدف از این سفر «دانش‌افزایی مدیران باشگاه‌ها و هیات‌های فوتبال کشورمان بوده» و اضافه کرد: «در این سفر ضمن بازدید از برخی باشگاه‌های فوتبال، بحث حرفه‌ای‌سازی باشگاهی را با آکادمی‌های فوتبال ایتالیا و سیستم‌های بازاریابی و دانش‌افزایی این کشور خواهیم داشت.»
آقای علی عباسی مدیرعامل باشگاه مشکی پوشان با بیان اینکه هزینه این سفر از سوی فدراسیون فوتبال تأمین شده، در واکنش به شائبه توریستی بودن این سفر، اظهار کرد: «این سفر کاملاً با هدف دانش‌افزایی بوده و خود من تلاش می‌کنم نکات مفیدی را از فوتبال ایتالیا یاد بگیرم.» از سوی دیگر آقای بهرام رضاییان مدیرعامل پارس جنوبی جم هم به این انتقادات، این‌چنین پاسخ داد: «سفر به ایتالیا، با هر انگیزه‌ای که بوده، یک کلاس درس است زیرا مدیران‌مان تحت‌تأثیر فوتبال این کشور قرار می‌گیرید. یکی از مهم‌ترین مشکلات فوتبال ایران مربوط به بخش مدیریتی است که اولاً ثبات ندارد و دوم اینکه مدیران شناختی از فوتبال ندارند؛ پس این سفر می‌تواند برای آنها مفید باشد.»

دفاع از سفر غیر تفریحی
رییس کمیته مسابقات سازمان لیگ در خصوص سفر مدیران عامل باشگاه‌های لیگ برتر و روسای هیات‌های فوتبال استان‌ها به ایتالیا توضیحاتی ارائه داد که بیشتر از اینکه افکارعمومی را اقناع کند، ابهام‌ها و انتقادها را بیشتر کرده است. آقای امیرحسین فتاحی در این خصوص اظهار کرد: مدیران سازمان لیگ، روسای هیات‌های فوتبال و مدیران عامل باشگاه‌های لیگ برتری و دسته اولی که عضو مجمع هستند و تیم لیگ برتری دارند؛ به این سفر اعزام شده‌اند. البته مدیران عامل بعضی باشگاه‌ها نیز نخواستند که به این سفر بروند تا از بین ۱۶ باشگاه لیگ برتری تنها ۹مدیر راهی ایتالیا شوند.» وی اما در ادامه با رد صحبت مدیرعامل باشگاه مشکی‌پوشان که اعلام کرد هزینه این سفر از سوی فدراسیون فوتبال تأمین شده، تاکید کرد: «مدیران عامل و روسای هیات‌ها با هزینه باشگاه و هیات فوتبال خود به ایتالیا رفته‌اند و قطعاً دستاوردهای این سفر بیشتر از هزینه‌های صورت گرفته است» در همین بخش از صحبت‌های رییس کمیته مسابقات سازمان لیگ پارادوکس‌های اساسی وجود دارد، نخست اینکه هزینه این سفر را فدراسیون پرداخت کرده یا باشگاه‌ها و هیات‌ها و دوم اینکه اگر خود مسافران ایتالیا، این هزینه را پرداخت کرده‌اند، از‌چه‌کسی مجوز چنین هزینه‌کردی را دریافت کرده‌اند.
وی در ادامه اما با طرح این موضوع که سفر به ایتالیا، اتفاق خیلی خوبی بوده و اصلاً بحث تفریح در آن مطرح نیست، خاطرنشان کرد: «بازدید از استادیوم رم، آشنایی با نحوه برگزاری مسابقات، دیدن کمپ تیم ملی ایتالیا، کارآگاه آموزش بازاریابی فوتبال، کارگاه آموزشی نگهداری و کاشت چمن، کارگاه مجوز حرفه‌ای، نشست با مسوولان فدراسیون و سازمان لیگ و مشاهده دو مسابقه از جمله برنامه‌های این سفر است.» فتاحی همچنین می‌گوید فوتبال یک ورزش وارداتی است و همانطور که تیم‌های بزرگ دنیا از کشتی ایران الگوبرداری می‌کنند؛ مدیران کشورمان هم باید در فوتبال از چنین کشورهایی الگوبرداری کنند؛ صحبتی که اگر جنبه عملی پیدا کند، قطعاً به سود فوتبال ایران خواهد بود اما ...

واقعیت‌هایی که ملموس نیست
یکی از بخش‌های مهم تفاهم‌نامه منعقد شده بین دو فدراسیون فوتبال ایران و ایتالیا، دانش‌افزایی و انتقال اطلاعات است. لیگ ایتالیا جزء پنج لیگ معتبر جهان است و در رده ملی و باشگاهی عناوین متعددی را به‌دست آورده که می‌تواند در مسائل مختلفی از فوتبال این کشور الگوبرداری کرد. حتی برگزاری دیدار تیم‌های رده‌های مختلف سنی ایران و ایتالیا، می‌تواند از دستاوردهای چنین همکاری‌هایی باشد اما آیا بهتر نبود به جای اعزام مدیرانی که کارنامه موفقی در فوتبال ندارد به این کشور صاحب فوتبال، مدیران جوان و آینده‌داری از سوی هیات‌ها و باشگاه‌ها به این سفر می‌رفتند تا بتوان آینده مدیریت در فوتبال را هم تضمین کرد. مطمئناً اگر چنین اتفاقی رخ می‌داد، هم به سود فوتبال بود و هم شائبه توریستی بودن این سفر یا بحث جمع‌آوری رأی برای انتخابات دوره بعدی فدراسیون از سوی رییس و مدیران فعلی آن مطرح نمی‌شد. قطعاً بی‌برنامگی و عدم آینده‌نگری دو مشکل بزرگ مدیران فعلی فوتبال ایران است، اتفاقی که از نظر سخت‌افزاری و نرم‌افزاری به فوتبال کشورمان لطمات بزرگی را وارد کرده است. بازتاب همین سوء‌مدیریت باعث شد آخرین شاهکار مدیران وقت فوتبال رقم بخورد؛ یعنی شام چند میلیونی برای اینفانتینیو در برج میلاد تدارک دیده شود اما رییس فیفا نتواند در این مراسم شرکت کند...