عصر ایران/ علیرضا بهشتی استاد فلسفه سیاسی دانشگاه تربیت مدرس در گفتگویی تاکید کرد شهید بهشتی با حجاب اجباری مخالف بوده و خود نیز تا آخرین روز حضور در دادگستری، حجاب اجباری را اعمال نکرد. 



وی در ادامه تاکید کرد: تفکر شهید بهشتی قطعاً با حجاب اجباری سازگاری نداشت و در دوران مسئولیت در دادگستری نیز چنین کاری را نکرد. در دادگستری تا آخرین روزهای حضور شهید بهشتی خانم هایی بودند که بدون حجاب با ایشان کار می کردند و هم آقایانی بودند که با کراوات یا مُد غربی در کنار ایشان مشغول به کار بودند. خاطره ای را از یکی از همکاران شهید بهشتی نقل می کنم. "ایشان می گفتند که من در زمان کار همیشه کراوات می زدم. یک روز قرار شد نزد شهید بهشتی بروم و آن روز کراوات نزدم. ایشان تا بنده را دیدند نگاه عمیقی کردند و گفتند چرا کراوات نزدید. بنده گفتم به خاطر آمدن خدمت شما احساس کردم ممکن است درست نباشد. شهیدبهشتی بلافاصله به من گفتند که هرگز این کار را نکن و مجددا کراوات بزن و همان چیزی که اعتقاد داری و هستی پایبند باش" . شهید بهشتی بارها در جاهای مختلف می گوید که من از خانم ها می خواهم که حجاب خود را آن طور که شأنشان حفظ شود رعایت کنند. بعد می گویند من حجاب را صرفاً به چادر محدود نمی کنم و همین روسری و مانتو هم حجاب است. اما این را نفی کردیم و مانتو را حجاب کامل ندانستیم. هنوز ما در امام زاده ها افراد را مجبور می کنیم تا چادر سر کنند وگرنه راه نمی دهند، چرا باید این رفتار باشد. کدام یک از ائمه ما در دوران حیات به این سبک رفتار کردند که ما امروز به عنوان متولیان آنها کاری می کنیم که آنها راضی نیستند.