صبح نو/ متن پیش رو در صبح نو منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست.


شاهزاده سعودی که این روزها در مصر به سر می‌برد قصد دارد از قاهره به لندن سفر کند، سفری که با واکنش‌ها و مخالفت‌های مردم انگلیس مواجه شده است.

ابراهیم درویش: شرم‌آوری و خجالت عربستان تا کی
«ابراهیم درویش» نویسنده عربی روز گذشته با ارائه یادداشتی با عنوان «‌شرم آوری و خجالت برای عربستان تا کی» در روزنامه «القدس العربی» چاپ لندن، به سفر محمد بن سلمان به لندن پرداخت و عنوان کرد: با وجود اینکه بریتانیا از دیکتاتوری و نقض حقوق بشر که توسط محمد بن سلمان در عربستان صورت می‌گیرد، آگاه است ولی خانم ترزامی نخست‌وزیر انگلیس تاکید دارد تا قراردادهای جدیدی مبنی بر فروش سلاح با ریاض امضاء کند. این نویسنده عربی در ادامه یادداشت خود با طرح سوالی می‌افزاید: آیا بریتانیا «رائف بدوی» فعال اجتماعی اهل عربستان سعودی را به یاد دارد که در سال 2012 به مدت 10 سال زندانی و هزار ضربه شلاق محکوم شد. این فعال حقوق بشری سعودی توسط همین شاهزاده و رهبران جوانی که تاب انتقاد نداشتند به زندان انداخته شد. شاهزاده‌ای که تا چند روز آینده میزبان او در لندن خواهید بود.

شما میزبان ولیعهدی می‌شوید که فعالان اجتماعی و سیاسی زیادی را در زندان‌های عربستان محبوس کرده است، زندانیانی که مانند مردم یمن در همه ساعات روز مورد ظلم و ستم واقع می‌شوند. یمنی‌هایی که شبانه‌روز توسط حمایت‌های شما مورد بمباران و تهاجم سعودی قرار می‌گیرند.

قرار‌دادهای تسلیحاتی ریاض و لندن
ابراهیم درویش در ادامه مطلب خود با اشاره به افزایش محبوبیت ایران در منطقه، عنوان کرد؛ نکته قابل تأمل این است که به‌رغم توافق حاصله که میان ایران و کشورهای غربی بر سر موضوع هسته‌ای پیش آمده است (برجام) شاهد این هستیم که دونالد ترامپ و عربستان از این توافق دوری می‌کنند. در یک طرح دیگری می‌بینیم که ریاض، واشنگتن، تل‌آویو و لندن از توسعه قدرت ایران در سوریه، لبنان و حمایتشان از حوثی‌های یمن نگران هستند و برای برنامه‌های موشک‌های بالستیک‌شان نقشه‌هایی طراحی می‌کنند ولی از طرفی دیگر شاهد قراردادهای میلیاردی و خرید تجهیزات نظامی عربستان از آمریکا هستیم تا در جنگ یمن از آنها استفاده کند.

آری آل‌سعود به این دلیل ناقض حقوق بشر است که قراردادهای تسلیحاتی آن، کشته و آواره شدن میلیون‌ها یمنی را رقم زده است.
این نویسنده عرب در ادامه با اشاره به اینکه ولیعهد سعودی ناقض حقوق بشر در عربستان است، می‌افزاید، شاید امضاء چند قرارداد نظامی برای یک کشور لازم باشد اما باید گفت که سفر بن سلمان به لندن به منظور امضای چندین قرار داد دیگر تسلیحاتی صورت می‌گیرد و بهتر است که ترزامی به این نقشه‌های پلید شاهزاده جوان پایان دهد چرا که اصرار شاهزاده سعودی بر امضای این‌گونه قرار دادها و گسترش تجهیزات نظامی، نشان از دیکتاتوری و نقض حقوق بشر دارد.
عربستان با تحریم قطر و استعفای اجباری
سعد الحریری نخست‌وزیر لبنان که در ریاض صورت گرفت موجب شد تا نقش فعال ایران بیشتر در منطقه دیده شود و کشورهای خاورمیانه با ایران بیشتر همکاری داشته باشند.


آرزوهای دست‌نیافتنی شاهزاده سعودی
ابراهیم درویش در پایان مطلب خود با توصیف اینکه اقدامات ولیعهد سعودی بیشتر شبیه آرزوست و رنگ واقعیت نخواهد دید، می‌نویسد؛ اما مبارزه با فساد و جذب سرمایه‌گذار از دیگر شعارهای محمد بن سلمان در عربستان است که با اعلام آزادی برای تماشای مسابقات ورزشی توسط بانوان یا رانندگی آنها در خیابان‌های ریاض بیشتر شعاری ونمایشی است وآنچه این شاهزاده جوان جویای آن است تقویت تجهیزات نظامی و سلاح‌های مدرن نظامی و موشکی است.

چیزی که این ولیعهد جوان از فعالیت‌های اجتماعی و پویایی جوانان سعودی سخن می‌گوید، کمتر به حقیقت و واقعیت نزدیک است چرا که آنها حتی در خیابان‌ها یا محل کارشان نمی‌خواهند که بانوان دیده شوند در صورتی که از وارد شدن آنها به مکان‌های عمومی سخن می‌گویند. بهتر است عنوان کنم که کار بزرگ، مرد بزرگ می‌خواهد و این رویه شاهزاده سعودی بیشتر به رؤیایی می‌ماند که به واقعیت
نزدیک نیست.

مخالفت مردم انگلیس با سفر «محمد بن سلمان» به لندن
گفته می‌شود در‌صورتی‌که تومار مردم انگلیس برای لغو سفر محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی به کشورشان به حد امضاء برسد این سفر لغو می‌شود.

در توماری که امضای آن به بیش از 11 هزار نفر رسیده عنوان شده است؛ عربستان بدترین آمار نقض حقوق بشر در دنیا را دارد و تنها در سال 2017 میلادی بیش از یک‌صد تن را اعدام کرده است.
این تومار می‌افزاید: محمد بن سلمان کسی است که حملات علیه یمن را هدایت کرده که براثر آن تاکنون ده‌ها هزار تن کشته و زخمی شده‌اند. قحطی و وبا در یمن بیداد می‌کند و بدترین بحران انسانی را سبب شده است.
امضاء‌کنندگان این تومار از «ترزا‌می» نخست‌وزیر انگلیس خواسته‌اند تا دعوت خود را از ولیعهد عربستان پس بگیرد. بر اساس رویه قانونی، اگر شمار امضاهای یک تومار از
10 هزار نفر بیشتر شود دولت انگلیس بایستی به آن پاسخ گوید و اگر از یکصدهزار نفر بیشتر شود، درخواست مطرح‌شده در نشست مجلس عوام به بحث گذاشته خواهد شد.

عربستان بدترین آمار نقض حقوق بشر دنیا را دارد
بر اساس گزارش رسانه‌های انگلیسی، محمد بن سلمان قرار است 16 اسفند به مدت سه روز به لندن سفر کند. در همین حال گروه‌های حقوق بشری و فعالان ضد جنگ اعلام کرده‌اند که همزمان با سفر محمد بن سلمان به لندن تظاهرات گسترده‌ای را به راه خواهند انداخت.

ائتلاف عربی- آمریکایی به سرکردگی عربستان از ششم فروردین سال 94 تاکنون یمن را مورد تجاوز زمینی، هوایی و دریایی قرار داده و تاکنون موجب شهادت بیش از 14 هزار یمنی و زخمی شدن ده‌ها هزار نفر دیگر و ویرانی این کشور مسلمان شده است. انگلیس از زمان آغاز این حملات، حدود چهار میلیارد پوند مجوز فروش سلاح به عربستان سعودی صادر کرده و در آموزش نیروهای سعودی نقش جدی داشته است.
اخیراً سازمان دیده‌بان حقوق بشر از شورای امنیت سازمان‌ملل‌متحد خواسته ولیعهد عربستان را به اتهام ارتکاب جنایات جنگی در یمن تحت پیگرد قانونی قرار داده و مجازات کند.

دستاورد سفر بن سلمان به مصر واگذاری بخشی از اراضی جنوب سینا به عربستان
«محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی در سفری سه روزه به مصر در تلاش است تا به منظور خروج از شکست‌های پیاپی آل‌سعود در منطقه و همچنین در راستای اجرای پروژه ساخت شهر «نیوم»، «عبدالفتاح السیسی» را در همراهی با سیاست‌های ریاض متقاعد سازد و پس از آن برای امضاء قراردادهای تسلیحاتی راهی لندن شود.

یک مسوول سعودی به خبرگزاری رویترز گفته است که مصر متعهد شده تا هزار کیلومتر مربع از اراضی جنوب سینا در مصر را به عربستان بدهد. به گفته این مسوول سعودی قرار است این بخش از اراضی مصری در اختیار عربستان گذاشته شود تا بخشی از برنامه «محمد بن سلمان» ولیعهد و وزیر دفاع عربستان برای ساخت شهر «نیوم» باشد.
موقعیت جغرافیایی شهر نیوم از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا ضمن اینکه این شهر در شمال غربی عربستان احداث خواهد شد بخش‌هایی از اراضی مصری و اردنی را نیز شامل می‌شود و این به معنای این است که تمام منطقه ساحلی دریای سرخ، خلیج عقبه و گذرگاه‌های دریایی این منطقه را شامل شده و به دروازه پل «ملک سلمان» که قرار است عربستان و مصر را به هم مرتبط کند تبدیل خواهد شد.
نکته مهم دیگر این است که جزایر مصری «تیران» و «صنافیر» که در سفر «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان به مصر، از سوی عبدالفتاح السیسی به ریاض واگذار شده بود قرار است بخشی از پروژه نیوم باشند. با توجه به اینکه قرارداد واگذاری جزایر مصری تیران و صنافیر به عربستان با جنجال زیادی مواجه شده بود و برخی نهادهای قضایی مصری آن را غیر قانونی اعلام کرده بود، یک روز قبل از سفر محمد بن سلمان به مصر نیز دادگاه عالی قانون اساسی مصر تأکید کرد که قرارداد واگذاری جزایر مصری به عربستان اجرایی خواهد شد. جزایر «تیران» و «صنافیر» در دریای سرخ گذرگاه اصلی خلیج عقبه، بندر عقبه در اردن و بندر ایلات در اراضی اشغالی به‌شمار می‌رود، این جزایر از طریق بندر «تیران» تنها مسیر دسترسی اسرائیل به دریای سرخ به‌شمار می‌روند. با توجه به اینکه پیش از این حاکمیت این جزایر در دست مصر بوده است و با واگذاری آن به عربستان، ریاض نیز طرف سوم قراردادهای آبی امضا شده میان مصر و اسرائیل خواهد بود.