صبح نو/ متن پیش رو در صبح نو منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست.


آقای اسحاق جهانگیری معاون اول رییس‌جمهور در مصاحبه‌ای که با روزنامه اصلاح‌طلب شرق داشته، گفته است در بحث انتخابات ریاست‌جمهوری آقای روحانی با وجود مخالفت اولیه‌اش برای ثبت‌نام وی اما بعدها خواسته است که از فرصت تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری برای کمک به وی استفاده کند. موضوعی که همان زمان از سوی رقیبان انتخاباتی‌اش مطرح شده اما اسحاق جهانگیری آن را رد کرده بود.

معاون اول رییس‌جمهور که در طول مسوولیتش در دولت یازدهم و دوازدهم فقط و فقط با رسانه‌های اصلاح‌طلب مصاحبه کرده، در جدیدترین اظهارات خود گریزی به ایام انتخابات زده؛ اما سؤال اینجاست چرا پس از گذشت چند ماه ازانتخابات درباره برخی موضوعات مهم از جمله اینکه برای حمایت از روحانی وارد صحنه شده بوده، سخن می‌گوید؛آیا همین مساله به نوعی فریب افکار عمومی نبوده است؟
در همان زمان انتخابات کارشناسان زیادی با انتقاد از تأیید صلاحیت جهانگیری در شورای نگهبان به دلیل پوششی بودن او برای روحانی اعلام کردند اینکه دو چهره از فرصت تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری برای یک هدف استفاده می‌کنند که برخلاف عرف قوانین انتخابات است و کمیته تعیین شده برای بررسی تخلفات انتخابات باید سریعاً به این مساله رسیدگی کند؛ اما جهانگیری در واکنش به این انتقاد با بیان اینکه من نماینده اصلاحات هستم اظهار کرده بود که شما (رییسی و قالیباف) برای یک هدف آمده‌اید.
اما جالب‌تر اینکه آقای جهانگیری درهمین مصاحبه خود با روزنامه شرق در پاسخ به این سؤال که آیا به‌نظر شما رییسی و قالیباف در مناظره‌های انتخاباتی با هم هماهنگ بودند و این‌طور نبود که با هم پاسکاری کنند، گفته است: «خیر، به‌نظرم آنها هم می‌خواستند از ابتدا با تمام ظرفیت بیایند. من در مناظره‌ها متوجه هماهنگی نشدم با هم هماهنگی نداشتند.»
حالا که معاون اول رییس‌جمهور مشخصاً اعتراف کرده است که برای کمک به آقای روحانی در انتخابات ریاست‌جمهوری ثبت‌نام کرده شاید حامیان اصلاح‌طلب وی که همان زمان صداوسیما را به جانبداری کاندیداهای رقیب روحانی متهم کردند دست‌کم از افکار عمومی و همین‌طور مدیران صداوسیما به دلیل اتهاماتی که وارد کردند عذرخواهی کنند.
اسحاق جهانگیری در مصاحبه نوروزی خود به موضوع کمرنگ شدن نقشش در دولت نیز اشاره کرده است؛ او در پاسخ به سؤال خبرنگار مبنی بر اینکه آقای واعظی باعث کاهش نقش ما در دولت شده گفته است: «من این موارد را سیاسی نمی‌دانم، مثلاً در انتخاب معاونان وزرا، وزیر قانوناً باید معاون را خودش منصوب کند. در دوره گذشته وزرا یا به‌صورت شفاهی معاونانشان را معرفی می‌کردند زیرا مرسوم بوده که انتصاب معاونان وزرا با هماهنگی رییس‌جمهور انجام شود و در جریان انتصابات باشد، یا مکتوب می‌نوشتند و به رییس‌جمهور می‌دادند و ایشان هم در صحن کابینه مشورت می‌کردند و همه نظر می‌دادند. معمولاً هر‌کس که وزیر پیشنهاد می‌دهد تأیید می‌شود و به‌ندرت پیش آمده وزیر بخواهد کسی را به‌عنوان معاون انتخاب کند و بگویند به‌مصلحت نیست. البته مواردی هست. در این دوره بنا شد انتصاب معاونان به‌صورت نامه رسمی نوشته شود که در این صورت خود به خود به فرآیند اداری می‌رود و به‌نظرم عمدی هم در کار نبوده که بخواهند من در جریان نباشم.»
اشاره آقای جهانگیری به موضوع نحوه انتخاب معاونان وزرای خود نشان‌دهنده بروز اختلاف بین او و رییس دفتر رییس‌جمهور است، اینکه قبل از آمدن محمود واعظی او از تمامی انتصاب‌ها مطلع بود و پس از آمدن رییس دفتر جدید از انتصاب‌ها بی‌خبر، هم نشان‌دهنده کاهش نقش معاون اول در دولت و سیاست‌گذاری‌ها و هم نشان‌دهنده بی‌توجهی دولت به چهره‌های اصلاح‌طلب کابینه است.
به نظر می‌رسد معاون اول رییس‌جمهور در این بخش نیز واقعیت را نگفته است، مدت‌هاست که خبر اختلافش در دولت با محمود واعظی و حتی با رییس‌جمهور مطرح شده و حتی هم‌طیفی‌ها و دوستان نزدیکش او را ترغیب به استعفا از دولت کرده‌اند، از جمله عبدالله رمضان‌زاده سخنگوی دولت اصلاحات که در گفت‌وگوی تفصیلی با روزنامه اصلاح‌طلب بر این مساله که جهانگیری از دولت کنار گذاشته شده اشاره کرده است.
او گفته است: «متاسفانه مدیریت دولت جزیره‌ای است و یکی از دلایل آن، کنار گذاشتن جهانگیری از دولت است،‌ یکی از نقاط ضعف دولت دوم حسن روحانی کمرنگ شدن نقش مدیریتی اسحاق جهانگیری است. جهانگیری با تجربه گرانبهایی که در زمان نمایندگی مجلس، خدمت در جهاد سازندگی، استانداری و وزارت دارد بسیار فرد باتجربه‌ای برای اداره امور کشور است. ما نمی‌دانیم چرا روحانی نقش جهانگیری را کمرنگ و نقش برخی چهره‌های دیگر را که سابقه اجرایی روشنی ندارند پررنگ کرده است. برخی مدتی در یک وزارتخانه کار کرده‌اند و بعد به وزارت دیگری رسیده‌اند و با عدم تخصص آن وزارتخانه را اداره کرده‌اند و حالا هم نقش پررنگی دارند. ما متوجه نشدیم که چرا روحانی نقش جهانگیری را کمرنگ کرد اما این ضربه‌ای بود که به دولت وارد شد. از دیگر چهره‌های اصلاح‌طلبی که در دولت دوم روحانی کنار گذاشته شد، مجید انصاری بود که می‌توانست نقش خوبی در دولت ایفا کند و متاسفانه بدون هیچ توجیهی ایشان را کنار گذاشتند.»
اما با توجه به شیوه‌ای که آقای جهانگیری در گفتن واقعیت‌ها دارد باید منتظر ماند و دید که چه زمانی وی واقعیت‌ها را درباره اختلافش در دولت با برخی چهره‌های دولتی خواهد گفت، بهتر است آقای معاون اول از یک سو ابتدا خود را در معرض رسانه‌های منتقد قرار داده و از سوی دیگر به افکار عمومی احترام بگذارند و آنها را فریب ندهند و اطلاعات غلط به مردم ندهند.