جیم/ اسم خام‌خواری و یا گیاه‌خواری که می‌آید، اولین سوالی که در ذهن ما جاخوش می‌کند این است که مگر می‌شود گوشت و لبنیات استفاده نکرد و زندگی کرد؟

مگر می‌شود فقط از گیاهان تغذیه کرد و زندگی سالمی داشت؟ گوشت‌خواری امروز به یکی از عادات ما تبدیل شده است و ترک آن ممکن است برای هرکدام از ما بسیار بسیار سخت باشد اما شدنی است. دکتر مریم ببرحسینی، مدیر و موسس انجمن تغذیه طبیعی ایران؛ در این مصاحبه بیشتر از زندگی بدون گوشت برایمان می‌گوید. 

آیا ما انسان ها ذاتا گوشتخواریم؟

خیر. ما چهار میلیون سال قدمت داریم. پنجاه هزار سال است که آتش کشف شده و صد سال است که پزشکی به شکل تخصصی خود در حال پیشرفت است. قرن‌ها پیش در اثر یخبندان‌هایی که در قطب بوجود آمد، چون چیزی برای خوردن نبود مردم به فکر کشف آتش و کباب کردن غذا برای زنده ماندن افتادند. تا قبل از آن، همه انسان‌ها میوه‌خوار بودند. پس به هیچ عنوان ما انسان‌ها گوشت‌خوار نیستیم. حیواناتی مثل شیر و پلنگ آنزیمی به نام اوریکاز دارند که می‌توانند گوشت را هضم کنند. ما انسان‌ها چنین آنزیمی نداریم. در نتیجه باید گوشت را بپزیم تا بتوانیم هضمش کنیم. اگر قرار بود گوشتخوار باشیم نیازی به پخت نداشتیم. از طرفی باید همچون ببر و پلنگ، دندان‌های نیش قوی و پنجه‌هایی تیز برای پاره کردن شکار داشتیم. روده‌ی حیوانات کوتاه است و گوشت در آن متعفن نمی‌شود در حالیکه روده‌ی ما بلند است و گوشت در مسیر هضم، متعفن می‌شود. حیوانات آب را لیس می‌زنند، ولی ما آب را هورت می‌کشیم و بذاق دهان حیوانات اسیدی می‌شود در حالیکه بزاق دهان ما قلیایی است. زبان حیوانات زبر و زبان ما نرم است. حیوانات در شب قابلیت دید و شکار دارند در حالی‌که ما نداریم. آن‌ها با سرعت دویست کیلومتر بر ساعت می‌توانند حرکت کنند و شکار خود را به‌دست بیاورند در حالیکه ما در حین راه رفتن نمی‌توانیم چیزی بخوریم یا غذایی تهیه کنیم. و موارد زیادی از این دست نشان می‌دهد ما اصلا ذاتا گوشتخوار نیستیم.

آیا گوشتخواری از نظر شما غیراخلاقی است؟
همانطور که در اسلام هم آمده، شکار بر شخص مُحرِم، حرام است. کسی که محرم می‌شود از انجام هر فعل حرامی منع می‌شود. در نتیجه این عمل به لحاظ اخلاقی هم صحیح نیست.

چرا خام گیاهخواری؟
ویتامین‌هایی که جسم ما نیاز دارد، در اثر حرارت بالای 50 درجه خاصیت خود را از دست می‌دهد. چون خداوند همه چیز را با درجه دمای خورشید برای ما مهیا و آماده خوردن کرده. ما مواد غذایی را با حرارت بالای صد درجه تبدیل به کمپوت و غذاهای پختنی می‌کنیم. در واقع تفاله هر ماده‌ای را مصرف می‌کنیم. همچنین به مواد غذایی، قند و شکر و مواد نگهدارنده اضافه می‌کنیم که تماما سرطان‌زاست. به‌طور کلی هرچیزی که حرارت ببیند و داخل قوطی بسته‌بندی شود، مناسب بدن انسان نیست. گفته می‌شود گوشت پر از پروتئین است. بله. اما گوشت خام، نه پخته شده.

وقتی فرآورده‌های حیوانی مصرف می کنیم، چه اتفاقی در بدن ما می افتد؟
به‌طور کلی هرگونه فرآورده‌ای از حیوانات، محیط خون را اسیدی می‌کند. در حالی‌که محیط خون انسان باید 75 درصد قلیایی و 25درصد اسیدی باشد. 25درصدِ گفته شده، از طریق آب کلردار، هوای آلوده و استرس‌ها به بدن وارد می‌شود. ما با خوردن برنج سفید، گوشت، لبنیات، چای، مرباجات، دخانیات و... مشغول اسیدی کردن 75درصد قلیایی هستیم. به این ترتیب زمینه را برای رشد انواع میکروب‌ها و بروز انواع بیماری‌ها فراهم می‌کنیم. در حالیکه در محیط خون قلیایی هیچ میکروبی نمی‌تواند رشد کند. به همین خاطر هم هست که با وجود پیشرفت‌های پزشکی، همچنان درصد بروز بیماری‌ها، روزبه‌روز در حال افزایش است. چراکه برنامه غذایی غلط، ثابت مانده و تغییری نکرده.

آیا گیاهخواری جنبه درمانی دارد؟

ما در این انجمن ادعای شفابخشی نداریم. ما فقط برنامه غذایی افراد را عوض می کنیم. این بدن ماست که با هوشمندی و پیچیدگی بی‌نظیرش، خود را بازسازی می‌کند. به همین شیوه تا به امروز موفق شدیم مهلک‌ترین بیماری‌ها را با تغییر برنامه غذایی، بدون استفاده از هیچ‌گونه داروی شیمیایی، برطرف کنیم. به‌طور کلی اگر بدن را به حالش خود بگذاریم و فقط با سوختی سالم (یعنی غذایی که حرارت ندیده باشد) تغذیه کنیم، آرامش داشته باشیم و خواب راحت داشته باشیم، بدن خودش را درمان می‌کند. از همه مهم‌تر بدن ما تحت اعمال و نیات ماست. غیبت، دروغ، کینه، حسادت و... به خودمان بر می‌گردد. 

آیا تغییر ناگهانی از گوشتخواری به گیاهخواری، آسیبی به بدن نمی‌رساند؟

عادت گوشتخواری مانند مواد مخدر است. کنار گذاشتن آن سخت است اما مشکلی برای بدن بوجود نمی‌آورد. مثل یک خانه تکانی است که اگر در میانه کار، زباله بریزیم، بی‌فایده‌ است. بنابراین نه تنها آسیبی به بدن نمی‌رسه که بدن را قوی‌تر می‌کند.

آیا برای گیاهخوار شدن باید به صورت مرحله‌ای پیش رفت؟
مراحل گیاه خواری در افراد مختلف، متفاوت است. مثلا کسی که سرطان دارد، مستقیما باید وارد خام گیاه خواری شود چون زمانی ندارد و سلول‌های سرطانی در محیط اسیدی رشد کرده‌اند. بنابراین باید به سرعت محیط خون را قلیایی کند. ولی یک فرد سالم که تصمیم به گیاهخواری گرفته، می‌تواند با کم کردن هفته‌ای یک وعده گوشت، به خودش و طبیعت کمک کند. در مرحله بعد می‌تواند نوشابه و شیرینی‌جات را حذف کند. بعد فست فودها، مواد بسته بندی و همین‌طور الی آخر.

برخی تصور می کنند گیاهخواری باعث بروز خلل در جمعیت دامی جهان می‌شود. درست است؟
هرچیزی که خلق شده، عمر مشخصی دارد. این‌طور نیست که گیاه خواری به جمعیت دامی جهان، خللی وارد کند. این ماییم که به زاد و ولد حیوانات دست بردیم و با افزایش تولید به روش‌های مصنوعی، تناسب جمعیتی آن‌ها را بهم زدیم.

لذت گوشتخواری با گیاهخواری قابل مقایسه نیست. چطور می‌توان افراد را به گیاهخواری تشویق کرد؟

کتابی تالیف کردم تحت عنوان «سیصد نوع غذا بدون اجاق گاز». ضمن اینکه هر غذایی را می‌توان پخت و به‌جای گوشت از سویا و قارچ استفاده کرد. جالب است بدانید گیاهخواران انواع پیتزا، همبرگر، و حتی دیزی را در برنامه غذایی خود دارند!

چه موانعی در مسیر انجمن گیاهخواران وجود داره؟
من همیشه از پزشکان و اساتید خواهش کردم با هم همکاری کنیم و مقابل هم قرار نگیریم. به هم کمک کنیم برای آگاهی‌سازی. ما همه هدفی مشترک داریم و آن نجات بشریت از بیماری‌هاست. قرار نیست پزشکی مدرن یا انواع طب‌های سنتی و سوزنی را رد کنیم. پیشنهاد می‌کنیم مواردی که با گیاهخواری از بیماری‌های خاص نجات پیدا کرده‌اند را بررسی کنیم. از مدت‌ها قبل این هشدار داده شده که تا چند سال آینده سونامی سرطان ایران را فرا می‌گیرد. چرا با وجود پیشرفت روزافزون علم پزشکی، باز هم به تعداد تخت‌های بیمارستانی اضافه می‌شود؟ چرا هر خانواده‌ای درگیر یک بیمار سرطانی و هزینه‌های درمانی سنگین است؟ پس قبل از هرچیز، نگرش و باور مردم نسبت به مقوله‌ی گیاهخواری باید تغییر کند و این مستلزم اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی از طریق رسانه‌هاست. بطوری‌که از کودکی و در مدارس، بعهده مادران است که در چاشت فرزندان خود به‌جای کیک و آبمیوه از انواع مغزیجات خام (تفت داده نشده) استفاده کنند. بر عهده‌ی مسئولین است کمک کنند بتوانیم از طریق رسانه‌ها و مستندات، تصویر ذهنی مثبتی از گیاهخواری و نتایج ثمربخش آن در اذهان عمومی ایجاد کرده و بشقاب غذای مردم را با مفیدترین موادغذایی پر کنیم.