خراسان/ یک روز پس از آن که آمریکا و سه متحد اروپایی اش یعنی انگلیس، فرانسه و آلمان نتوانستند قطعنامه ضدایرانی خود را به تصویب شورای امنیت برسانند، در بیانیه‌ای مشترک با طرح ادعای پایبندنبودن ایران به تحریم های تسلیحاتی یمن، اقدامات ایران را محکوم کردند.

به گزارش تسنیم، در این بیانیه که به تحقیقات کارشناسان سازمان ملل استناد کرده، ادعا شده که «اقدامات ایران تهدیدی جدی را متوجه صلح و ثبات در منطقه کرده‌ است.» آمریکا و متحدانش بدون توجه به سه سال جنایت های عربستان در یمن از ایران خواسته‌اند «فوری هر اقدامی را که ناسازگار با قطعنامه شورای امنیت یا در نقض آن است متوقف کند.»

تمجید ترامپ از بن سلمان به خاطر شکست تروریسم و مقابله با ایران!
آمریکا در ماه های گذشته اقدامات گوناگونی برای محاکمه ایران در شورای امنیت انجام داده که دادن ناهار به سفیران کشوری عضو شورای امنیت و نمایش آهن قراضه های چند موشک و انتساب آن به ایران از جمله این اقدامات بوده که در برخی رسانه ها به «دیپلماسی آهن قراضه» معروف شده است. با این حال با ایستادگی روسیه این روند دوشنبه شب با شکست مواجه شد. همزمان دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در گفت و گوی تلفنی با شاهزاده «محمد بن سلمان»، ولیعهد سعودی آن چه را فعالیت های ثبات زدای ایران در منطقه خوانده شده مورد بررسی قرار داد. بر اساس بیانیه کاخ سفید ترامپ در این تماس از بن سلمان به دلیل «نشان دادن راه های بهبود توانایی های کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در مقابله با فعالیت های ایران و شکست تروریست ها»(!) تمجید کرده است. ترامپ در گفت و گوی تلفنی جداگانه با شیخ «محمد بن زاید»، ولیعهد ابوظبی هم خواست کشورهای عربی بهتر با «فعالیت های بی ثبات کننده ایران» مقابله کنند. محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان در مصاحبه‌ای با روزنامه واشنگتن پست تأکید کرد: تغییرات اخیرش در مدیران عربستان، با هدف تأمین مالی توسعه عربستان و مبارزه با دشمنانش «از جمله ایران» بوده است.

ظریف: شاهد یک نمایش زشت در حمایت از تجاوزگری در شورای امنیت بودیم
ایران اما در واکنش به قطعنامه انگلیس آن را محکوم کرد. رئیس جمهور کشورمان دیروز از روسیه به دلیل وتوی این قطعنامه قدردانی کرد. وزیر خارجه کشورمان هم در بدو ورود به بلغارستان با اشاره به جلسه شورای امنیت، گفت: دوشنبه شب شاهد یک نمایش زشت در حمایت از تجاوزگری در شورای امنیت بودیم، این نمایش آبروی شورای امنیت را می برد. به گزارش فارس، وی همچنین در توییتر نوشت: «تلاش از سر ضعف ایالات متحده و انگلستان در شورای امنیت برای سرپوش گذاشتن بر همدستی‌‌شان در جنایات جنگی عربستان و امارات در یمن شکست خورد.» ولایتی مشاور رهبر انقلاب در امور بین الملل نیز وتوی روسیه را نشان دهنده روابط رو به رشد و راهبردی ایران و روسیه اعلام کرد و در واکنش به قطعنامه ضد ایرانی انگلیس علیه ایران گفت:‌ سیاست انگلیس نزد مردم ایران سابقه منفوری دارد و به هیچ وجه این اقدام خلاف انتظار ما نبود. کمال خرازی رئیس شورای راهبردی روابط خارجی نیز در مصاحبه با خبرگزاری صداوسیما با ابراز خرسندی از شکست قطعنامه ضدایرانی انگلیس در شورای امنیت در پاسخ به این پرسش که انگلیس با ارائه این قطعنامه خصمانه علیه ایران به شورای امنیت چگونه انتظار مذاکره درباره مسائل منطقه با ما را دارد، تصریح کرد: نفس ارائه چنین قطعنامه‌ای به شورای امنیت انسان را دچار تردید می‌کند که آیا چنین صداقتی وجوددارد که متاسفانه وجود ندارد.