اعتماد/ متن پیش رو در اعتماد منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست.


تحقیقات در خصوص پرونده دخالت روسیه در انتخابات امریکا و ابعاد آن کماکان ادامه دارد و روز به روز بر گستردگی و وسعت آن افزوده می‌شود. در آخرین خبرها از تحقیقات، رابرت مولر، بازپرس ویژه دخالت روسیه در انتخابات امریکا، با توجه به مدارکی که به دست آورده قصد دارد معاملات تجاری دونالد ترامپ، رییس‌جمهور ایالات متحده با روسیه پیش از اعلام وی برای حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری در سال ٢٠١٥ را بررسی کند. تیم مولر از شاهدانی که در زمان تصمیم ترامپ برای ورود به کارزار ریاست‌جمهوری مطلع بودند خواسته است تا توضیحاتی ارایه دهند تا مشخص شود آیا ممکن است روس‌ها اطلاعاتی در خصوص رییس‌جمهور داشته باشند یا خیر. به گزارش نشریه هیل تحقیقات بناست در خصوص افراد مرتبط به کمپانی ترامپ با روسیه مورد بررسی قرار گیرد. سی‌ان‌ان نیز گزارش داد که محققان در بخشی از تحقیقات خود به پرسش‌هایی در مورد سفر ترامپ به روسیه در سال ٢٠١٣ و برگزاری مراسم دختر شایسته رسیده است. در این تحقیقات بناست از افرادی که در جلسات ترامپ با رهبران کسب و کار یا مقامات دولتی حضور داشته‌اند، سوال‌هایی پرسیده شود. به گزارش سی‌ان‌ان، تمرکز دیگر این تحقیقات، روی تلاش‌های ناموفق برای ساخت برج ترامپ در مسکو بوده است؛ مذاکراتی که در سال ٢٠١٥ آغاز شد و به ناگاه در اوایل سال ٢٠١٦ متوقف شد.


در حال حاضر این ابهامات وجود دارد که تصمیم ترامپ برای حضور در رقابت‌های ریاست‌جمهوری زمانی جدی شد که او با مقام‌های روسی و تعدادی از تجار این کشور مذاکراتی را انجام داد. ترامپ به طور عمومی اعلام کرده است که می‌خواهد در خصوص پرونده روسیه شهادت دهد. اما وکلای رییس‌جمهور در این خصوص تردید دارند و هنوز به توافق نرسیده‌اند. در عوض وکلای ترامپ در حال انتخاب گزینه‌ای برای مصاحبه با رییس‌جمهور هستند که از او محافظت کنند و به او آسیبی وارد نشود. یکی از این اقدامات مصاحبه کلامی محدود با پاسخ به پرسش‌های مکتوب است. ترامپ بارها بحث دخالت روسیه در انتخابات امریکا را شکار جادوگر خوانده و هرگونه تبانی با روسیه در طول مبارزات انتخاباتی را رد کرده است.

جورج پاپادوپولوس، ریچارد گیتس و مایکل فلین، از جمله نزدیکان ترامپ هستند که به عنوان بخشی از تحقیقات مولر رسما مجرم شناخته شدند. پل منفورت رییس کمپین ترامپ نیز با اتهاماتی متعدد روبه‌رو است و به عنوان یک عامل سیاسی در اوکراین فعالیت کرده و اتهامات او بسیار گسترده است. مولر همچنین در اوایل ماه جاری ١٣ شهروند روس و سه سازمان روسی را متهم به دخالت در انتخابات سال ٢٠١٦ کرد.

نفوذ در هفت ایالت

طبق بررسی‌های جامعه اطلاعاتی ایالات متحده باید مدارک قابل توجهی را دال بر نفوذ سایبری روسیه در شرکت‌های مسوول ثبت نام انتخابات در ٧ ایالت تاثیرگذار داشته باشند. گفته می‌شود در اواخر دولت اوباما این هفت ایالت مورد بررسی قرار گرفتند و ماه‌ها است که زیرنظر قرار دارند و گفته می‌شود داده‌ها و اطلاعات این ایالت‌ها توسط روسیه به خطر افتاده‌اند. این هفت ایالت، شامل آلاسکا، آریزونا، کالیفورنیا، فلوریدا، ایلینوی، تگزاس و ویسکانسین است. سه مقام اطلاعاتی ارشد که نخواستند نام‌شان فاش شود به خبرگزاری NBC اعلام کردند که سیستم‌ها در هفت ایالت به طرق مختلف دستکاری و سعی شده تا به سایت‌های دولتی و پایگاه داده‌های رای‌دهندگان واقعی دسترسی پیدا کنند که این موضوع انتخابات را به خطر انداخته است.

مقامات دولتی می‌گویند که نمی‌توان با قاطعیت گفت که هیچ رایی تغییر نکرده است. طبق اطلاعات به دست آمده سیستم‌های انتخاباتی و سیستم‌های ثبت نام رای‌دهندگان و سیستم‌های جست‌وجوی رای‌دهندگان به خطر افتاده است.

گزارش‌ها حاکی از آن است در ماه سپتامبر ٢٠١٧ وزارت امنیت داخلی، وزارت دادگستری با مقام‌های انتخاباتی در ٥٠ ایالت تماس گرفتند تا از آنها سوال کنند که آیا سیستم‌های‌شان مورد هدف قرار گرفته است یا خیر. این گزارش به ٢١ ایالت اشاره می‌کند که مورد هدف قرار گرفته‌اند و مقام‌های ایالتی اذعان کرده‌اند که برخی از این تلاش‌ها نیز موفق بوده است. خوان زاراته، تحلیل‌گر NBC که معاون مشاور امنیت‌ملی در مبارزه با تروریسم در دوران ریاست‌جمهوری جورج بوش بوده است، می‌گوید: من فکر می‌کنم دولت اوباما باید بیشتر تلاش می‌کرد تا علیه روس‌ها در همه سطوح فشار وارد کند. اما ایالات متحده بسیار ملایم به این تجاوز روسیه پاسخ داد. دنیس مک دوگان، رییس کارمندان کاخ سفید در دولت اوباما به‌شدت با این موضوع مخالف و معتقد است که دولت تمام تلاش خود را برای جلوگیری از اقدامات روسیه قبل و بعد از انتخابات کرده است. در حال حاضر این نگرانی وجود دارد که نفوذ و دخالت روسیه در انتخابات میان‌دوره‌ای در امریکا ادامه داشته باشد.

کاهش دسترسی امنیتی کوشنر

طبق گزارش رسانه‌های ایالات متحده جرد کوشنر، داماد و مشاور ارشد ترامپ، دسترسی امنیتی خود در کاخ سفید را از دست داده است. این در حالی است که در طول یک سال گذشته کوشنر اطلاعات طبقه‌بندی با سطح بالا را از جلسات امنیتی دریافت می‌کرد. همزمان بررسی‌ها در زمینه تایید امنیتی آقای کوشنر ادامه دارد. لازم به ذکر است که تعداد زیادی از کارمندان کاخ سفید و نزدیکان ترامپ هنوز مجوز‌های امنیتی را برای حضور در جلسات با طبقه‌بندی بالا دریافت نکرده‌اند و حتی گفته می‌شود که برخی از آنها هرگز این مجوز را دریافت نخواهند کرد.

این خبر تاکنون توسط گفت‌وگوی وکیل کوشنر با پولیتیکو و دو مقام ارشد کاخ سفید با خبرگزاری رویترز تایید شده است. پولیتیکو گزارش داد که کوشنر روز جمعه از این موضوع مطلع شده است. وکیل کوشنر به پولیتیکو گفته است، این اقدام بر توانایی‌های آقای کوشنر برای انجام ماموریت‌هایی که از سوی رییس‌جمهور به او واگذار شده تاثیر نخواهد داشت. برخی تحلیلگران معتقدند که چنین اقدامی به این معناست که کاخ سفید در حال تغییر و بازگشت به نظم برای دسترسی به اسناد طبقه‌بندی شده است. ژنرال جان کلی، رییس کارکنان کاخ سفید در اوایل ماه جاری گفت: او می‌تواند تعداد افرادی که دارای دسترسی امنیتی بالا هستند را محدود کند. تماس‌‌های کوشنر با مقام‌های خارجی موجب نگرانی‌ها نسبت به ارایه اطلاعات کاخ سفید به خارج از کشور است. نگرانی در خصوص ارتباطات تجاری کوشنر و همچنین نقش او در پرونده روسیه را می‌توان اصلی‌ترین دلیل کاهش دسترسی امنیتی وی دانست.