آرمان امروز/ متن پیش رو در آرمان امروز منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست.



«حجاب» این روزها به یکی از اصلی‌ترین مباحث گعده‌های سیاسی و اجتماعی تبدیل شده است و کلید این موضوع در روزی زده شد که دختری طی حرکتی غیرمتعارف در خیابان انقلاب تهران حجاب از سر برداشت. حجاب بیش از آنکه مقوله‌ای سیاسی باشد در چارچوب موضوعات فرهنگی و اجتماعی تعریف می‌شود و البته برخی به دلایلی که پذیرفته نیست از آن برای رساندن اعتراضات سیاسی خود به مسئولان بهره می‌برند. در هفته گذشته یک مامور ناجا از پشت دختری را که حجاب خود را برداشته بود، از روی کافوی مخابرات به پایین هل داد و این حرکت با واکنش‌هایی مواجه شد به‌نحوی که بسیاری معتقد بودند کشف حجاب امر ناپسندی است اما نباید با خشونتی فیزیکی با آن مقابله کرد. در همین راستا فرمانده انتظامی تهران بزرگ به حواشی پیش آمده پیرامون انتشار تصاویری از برخورد پلیس با چند دختر معترض به حجاب اجباری واکنش نشان داد و تاکید کرد که هر فردی که بخواهد اقدام به هنجارشکنی بکند با برخورد قاطع پلیس روبه‌رو خواهد شد. سردار حسین رحیمی در حاشیه اجرای طرح جمع‌آوری اراذل و اوباش که امروز صبح در پلیس امنیت تهران برگزار شد، در پاسخ به سوالی درباره تصاویر منتشر شده پیرامون هنجارشکنی برخی از دختران در نقاط مختلف تهران، اظهار کرد: رعایت شئونات اسلامی در جامعه اسلامی و نظام جمهوری اسلامی بر شهروندان واجب و لازم است. اینکه برخی دست به هنجارشکنی و چنین اقداماتی بزنند قطعا با برخورد قاطع پلیس روبه‌رو خواهند شد. در این زمینه با مقام قضائی نیز هماهنگی‌هایی صورت گرفته است و معنا ندارد که هر کسی بخواهد چنین رفتارهایی از خود نشان بدهد. به نوشته ایسنا، فرمانده انتظامی تهران بزرگ درباره واکنش‌ها به رفتار یکی از ماموران با یکی از این دختران، که حاشیه‌ساز شده است، نیز گفت: ما به ماموران خودمان نیز تذکر داده‌ایم که شئونات قانونی را حتما رعایت کنند. مامور ما نیز باید طبق قوانین و مقررات رفتار کند.
پیگیری کردیم
دستیار ویژه رئیس‌جمهور در امور حقوق شهروندی گفت: رعایت قانون و حقوق شهروندی در حق کسانی که حتی قانون را زیر پا گذاشته‌اند، الزامی است. شهیندخت مولاوردی دررابطه با اخباری که مدعی شده اکانت جعلی توئیتر از سوی خود دستیار ویژه رئیس‌جمهور کنترل می‌شود، گفت: فقط می‌توانم ابراز تاسف کنم که به ذهنشان چنین تحلیلی می‌رسد. این اکانت با اسم و عکس من بسیاری را به اشتباه ‌انداخته است. ما اقدامات قانونی در این رابطه را انجام دادیم و از طریق پلیس فتا و دادگاه پیگیر هستیم. دستیار ویژه رئیس‌جمهور در امور حقوق شهروندی در رابطه با ضرب و شتم یکی از دختران معترض به حجاب توسط ماموران نیروی انتظامی اظهار کرد: رعایت قانون و حقوق شهروندی برای کسانی که حتی قانون را زیر پا گذاشته‌اند، الزامی است. ضرورت دارد ضابطان قضائی و ماموران پلیس آموزش‌های لازم را دیده باشند و این موضوع را از طریق وزیر کشور نیز پیگیری کردم.
الزام قانونی
موضوع حجاب زنان و اتفاقاتی که اخیرا در این موضوع پدید آمده است به شورای شهر پایتخت هم کشیده شد به‌نحوی که دیروز محسن هاشمی در جایگاه رئیس شورا گفت: برخورد با بی‌حجابی پیش از آنکه یک مساله شرعی باشد یک الزام قانونی است و باید از این بعد به موضوع پرداخته شود. وی با بیان اینکه امروز در تقویم امور تربیتی و تربیت اسلامی نامگذاری شده است، افزود: از ابتدای انقلاب اسلامی، مساله الزامی شدن حجاب به‌عنوان یک خواست عمومی مطرح و از سال ۶۲ یک قانون در این رابطه وضع شد. رئیس شورای شهر تهران با اشاره به اعتراضاتی که اکنون در رابطه با حجاب مطرح است، اظهار کرد: مساله الزامی‌ بودن حجاب موضوعی است که از ابتدای انقلاب مطرح بود. پرسش اساسی اینجاست که ما در تربیت نسل جدید چگونه عمل کردیم که از نسل جوان، که در دهه نخست انقلاب مدافع پرشور حجاب بود، اکنون بخشی دچار تردید شده‌اند؟ هاشمی ادامه داد: برخورد با بی‌حجابی بیش از آنکه مساله‌ای شرعی باشد، یک الزام قانونی است. بنا بر نظر اکثریت قریب به اتفاق علما و مراجع تقلید، حجاب یک واجب شرعی برای مومنان است، اما همان‌گونه که در مورد نماز (که مهم‌ترین واجب دینی است) با افراد بی‌نماز برخوردی نمی‌شود، از منظر دینی، گناه عدم رعایت حجاب به‌عهده شخص است. وی درخصوص برخی نارضایتی‌ها خاطرنشان کرد: اکنون دو نارضایتی از وضعیت حجاب در جامعه وجود دارد: نخست متدینانی هستند که معتقدند به قانون حجاب عمل نمی‌شود و بدحجابی و بی‌حجابی در جامعه زیاد شده است و باید برخورد با آن تشدید شود و گروه دوم مخالف اجباری شدن حجاب است که اخیرا در قالب‌هایی نظیر دختران خیابان انقلاب اقدام به اعلام نظر خود به‌صورت وسیع کرده‌اند. رئیس شورای اسلامی شهر تهران تاکید کرد: در رابطه با این موضوع ابتدا باید توجه کنیم که الزامی‌بودن حجاب یک مساله اجتماعی است و مسائل اجتماعی معمولا دارای پیچیدگی و چندوجهی هستند پس نمی‌توان از یک رویکرد مانند رویکرد فقهی موافقان یا رویکرد فمینیستی مخالفان به مساله پرداخت. هاشمی با اشاره به پیامد‌های مختلف موافقت و مخالفت با حجاب اذعان کرد: موافقت یا مخالفت با حجاب اجباری، پیامد‌های خاصی در حوزه‌های فرهنگی و اخلاقی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و امنیتی دارد و باید از منظر‌های گوناگون جامعه‌شناختی، روانشناختی و مدیریتی مورد بحث و بررسی قرار گیرد و در اینجا نقش کرسی‌های آزاد اندیشی که مقام معظم رهبری مطرح کردند می‌تواند راهگشا باشد. وی ادامه داد: به‌نظر می‌رسد مواضع و رویکرد‌های اخیر موافقان و مخالفان حجاب اجباری نوعی پافشاری بر مواضع گذشته است در حالی که جامعه هر روز در حال تغییر است و موضوع باید به صورت علمی مورد بررسی قرار گیرد. رئیس شورای اسلامی شهر تهران مساله حجاب را یک امر اجتماعی دانست و گفت: حجاب ابعاد مختلفی دارد و تبدیل کردن آن به موضوعی امنیتی و سیاسی می‌تواند پیامد‌های منفی و خطرناکی در هر دو طرف، برای جامعه به‌همراه داشته باشد. به نوشته ایسنا، هاشمی اظهارکرد: اگر مساله الزامی ‌بودن حجاب مورد بررسی قرار گیرد و با انجام نظرسنجی‌های علمی و صحیح مشخص شود که چه میزان موافقت وجود دارد یا آثار اخلاقی پوشش و مسائل اخلاقی در جامعه در صورت عدم الزامی‌بودن حجاب روشن شود، شاید مخالفان حجاب اجباری نیز در بخشی از مواضع خود تجدیدنظر کنند.