خبر ورزشی/ با درخششی که سارا خادم‌الشریعه در سال‌های گذشته در رده‌های سنی پایه شطرنج جهان داشت، خبر از ظهور یک پدیده در این رشته داد.


او که سابقه نایب‌قهرمانی جوانان جهان را در کارنامه دارد، چندی پیش بعد از ناکامی در رقابت‌های جهانی ٢٠١٧ با دلسردی از وضع موجود از مسئولان فدراسیون انتقاد کرد. با این حال بعد از گذشت چند ماه خبر حضور این دختر شطرنج‌باز در بوندس‌لیگای آلمان امیدوار‌کننده بود و نشان می‌داد که بار دیگر برای رسیدن به موفقیت عزم خود را جزم کرده است. به همین بهانه با سارا خادم‌الشریعه به گفت‌وگو نشستیم که در ادامه مشروح مصاحبه با وی را می‌خوانید.
*2هفته قبل بود که خبر حضور شما در بوندس‌لیگای آلمان به گوشمان رسید.
بله؛ در یک هفته از این مسابقات برای تیم ‌هامبورگ بازی کردم و به ایران بازگشتم. مسابقات شطرنج بوندس‌لیگا مثل رقابت‌های فوتبال در روزهای شنبه و یکشنبه برگزار می‌شود. من ٢ مسابقه دادم که رقیب سوییسی را بردم و برابر حریف اوکراینی که دارای رنکینگ ٣ جهان بود، شکست خوردم.
*از نظر قراردادی بوندس‌لیگا با لیگ ایران قابل مقایسه است؟
اتفاقا لیگ ایران از نظر قراردادی شرایط بهتری دارد اما مشکل اینجاست که تیم‌ها پول بازیکنان را نمی‌دهند. لیگ ایران و لیگ چین از نظر سطح قراردادها وضع خوبی دارند که من سابقه بازی‌کردن همه این لیگ‌ها را دارم.
*محدودیتی برای یک شطرنج‌باز نیست و شما می‌توانید همزمان در لیگ چند کشور حضور داشته باشید؟
در شطرنج چنین محدودیتی وجود دارد. لیگ ایران معمولا ٤ هفته طول می‌کشد و خیلی زمان مرا نمی‌گیرد. حضورم در بوندس‌لیگا هم برای اولین‌بار نیست و دلیل مالی هم ندارد. من بیشتر به خاطر این‌که بتوانم ویزای طولانی‌مدت بگیرم و در بازی‌های آزاد اروپایی شرکت کنم، در بوندس‌لیگا شرکت می‌کنم.
*از نظر فنی شرکت در بوندس‌لیگا به شما کمکی می‌کند؟
قطعا؛ سطح این رقابت‌ها بسیار بالاست و من در سال‌های قبلی هم رقبای قدرتمندی داشتم. تیم ما (هامبورگ) ٢‌ سال قبل سوم شد؛ در حالی ‌که معمولا در میانه جدول قرار می‌گیرد. به ‌هر حال تجربه بسیار خوبی است؛ اگر چه قبلا احسان قائم‌مقامی و آتوسا پورکاشیان هم در این رقابت‌ها حضور داشتند.
*می‌توانید رقم قراردادتان را با ‌هامبورگ بگویید؟
واقعا رقمی نیست که بخواهم بگویم. هر‌ سال معمولا یک یا ٢ هفته از مسابقات را در آلمان هستم. در سال‌های گذشته طوری تنظیم می‌کردم که نزدیک یک مسابقه خارجی باشد و فقط به خاطر همین یکی، ٢ روز به آلمان نروم و برگردم؛ اما امسال این اتفاق نیفتاد. حتی بلیت رفت و برگشت هم به پای خودم است و به نوعی می‌توانم بگویم پولی که از باشگاه ‌هامبورگ می‌گیرم را خرج رفت و آمد می‌کنم.
*پس با این وضع هیچ درآمدی از بوندس‌لیگا ندارید؟
متاسفانه همین‌طور است. در ایران هم که قراردادهای بهتری می‌بندم، ٢‌سال است که از باشگاه سایپا پول طلبکارم. فدراسیون هم هیچ پیگیری‌ای نکرده و من هم نمی‌خواستم کار به شکایت بکشد. تنها درآمد یک شطرنج‌باز از همین مسابقات لیگ است که آن را هم نمی‌دهند. وقتی من با هزینه شخصی به مسابقات می‌روم، باید درآمدی هم داشته باشم.
*چند ماه قبل که با شما صحبت می‌کردیم، کاملا ناامید بودید و می‌گفتید هیچ برنامه‌ای برای آینده ندارید؛ الان شرایط تغییر کرده است؟
از آن موقع در چند مسابقه شرکت کردم؛ همیشه این ناامیدی با من هست چون هیچ حمایتی ندیدم. منظورم هیچ‌وقت این نبوده که شطرنج را می‌خواهم در ٢٠سالگی کنار بگذارم؛ حتی اگر حمایت هم نباشد، ادامه می‌دهم.
*با این روند امیدی هست که رنکینگ جهانی شما باز هم رو به صعود برود؟
الان رنکینگ خودم را دقیقا نمی‌دانم و فکر می‌کنم بین ٤٠ تا ٥٠ باشم. با این حال اگر همین روند را ادامه دهم و مثل ٢ مسابقه اخیر خودم باشم، قطعا باز هم می‌توانم به رنکینگ سی‌ام جهان برسم که در تاریخ ایران بی‌سابقه بود؛ البته مشکلات واقعا زیاد است و اگر نبود، من قطعا خیلی بیشتر از این می‌توانستم پیشرفت کنم. شما در کدام رشته می‌بینید که نایب‌قهرمان جهان هزینه مربی‌اش و حضور در مسابقات را به صورت شخصی بدهد؟ شاید در ابتدای کار ورزشکار این شرایط باشد اما انتظار داشتم بعد از گرفتن مدال حمایت‌هایی انجام می‌شد. شاید در‌ آینده به صورت شخصی با وزیر ورزش صحبت کنم.
*قبلا انتقاداتی نسبت به حضور همسرتان در مسابقات مختلف در کنار شما عنوان شده بود؛ همچنان همراه او در رقابت‌ها حاضر می‌شوید؟
من قبلا هم گفته بودم که این موضوع در شطرنج اتفاق عجیبی نیست. من هم مثل تمامی شطرنج‌بازان بزرگ می‌توانم با همسرم در مسابقات حاضر شوم و احتمالا اوپن دوبی که در پیش دارم را با هم برویم. البته مسابقه اصلی من‌ سال آینده اواخر تابستان در گرجستان برگزار می‌شود. المپیاد جهانی هر ٢‌سال یک‌بار است که از اهمیت بالایی برخوردار است.

با کانال تلگرامی «یا مهدی نیوز» همراه شوید