چرخان/ بیشک، خرید خودروهای کارکرده یکی از موارد مهم در بازار خودرویی هر کشور است و برخی خریداران بهدلیل عدم بودجه کافی برای خرید خودروهای گران قیمت تر، به سراغ همان خودرو در نمونه کارکرده و دسته دوم میروند.
پیرامون همین موضوع، بازار خودرویی ایران نیز از این حکایت مستثنا نبوده و برخی از مشتریان با توجه به بودجه محدود، مابین خرید یک خودرو صفرکیلومتر و کارکرده بر سر دو راهی هستند.
حال در این بررسی قصد داریم به این سوال مهم پاسخ دهیم که آیا با بودجهای برابر با ۲۲ میلیون تومان، خرید خودرویی همچون پراید ۱۳۱ صفرکیلومتر بهتر است یا با همین میزان بودجه، خرید خودرویی همچون سمند کارکرده به صرفه تر خواهد بود؟ با ما در ادامه این مطلب برای دستیابی به پاسخی منطقی در این باره همراه باشید.
۱-معرفی کلی
بی شک، سمند و پراید را میتوان دو خودرو پر فروش و پر تقاضا در بازار خودرویی ایران بر شمرد. در همین رابطه، پیرامون سمند میتوان اینگونه گفت که این خودرو حدود ۱۵ سال است که در بازار خودرویی ایران حضور داشته و از موفق ترین محصولات ایران خودرو به شمار میآید.
اما در سوی دیگر، پراید نیز یکی از خودروهای پر تقاضا در بازار داخلی کشور بوده و به عنوان پر فروش ترین خودرو داخلی محسوب میشود. این خودرو نخستین بار به صورت هاچبک در اوایل دهه ۷۰ شمسی وارد بازار خودرویی ایران شد و بعدها در نمونه صندوق دار که در واقع به عنوان مدلی ارزان قیمت و اقتصادی شناخته میشد، پای به بازار داخلی کشور گذاشت.
۲-طراحی ظاهری
در زمینه طراحی ظاهری دو خودرو، میتوان به طور قطعی گفت که سمند خودرویی زیبا تر و بهتر از پراید بوده و از الگوریم ساختاری مناسب تری برخوردار است. در همین رابطه، میبایست اینگونه گفت که سمند با توجه به رده بالاتر در کلاس بندی خودروها، در مقابل پراید۱۳۱ که محصولی قدیمی تر و ساده تر است، خودرویی محکم تر و راحت تر در استفادههای بلند مدت و طی مسافتهای طولانی خواهد بود .
۳-طراحی داخلی
در زمینه طراحی داخلی نیز همچون طراحی بیرونی، بی شک سمند خودرویی بهتر و زیبا تر از پراید است و در هیچ کدام از بخشهای این قسمت، پراید برتری خاصی را در مقابل سمند دارا نیست . به طور قطعی میتوان اینگونه گفت که در بخشهایی همچون جنس متریال استفاده شده در کابین خودرو، راحتی صندلیها، فضای سرنشینان و… سمند انتخابی بهتر و منطقی تر است.
۴-پیشرانه و عملکرد
در رابطه با مشخصات فنی دو این خودرو میتوان اینگونه گفت که سمند در بازار خودرویی کشور دارای دو مدل پیشرانه بوده که در این مقایسه، مدل ef7 آن مورد بررسی قرار گرفته است. در همین رابطه، سمند ef7 از یک پیشرانه چهار سیلندر ۱۶ سوپاپ با حجمی برابر با ۱.۷ لیتر بهره میبرد که این موتور قادر به تولید قدرتی برابر با ۱۰۴ اسب بخار و گشتاوری برابر با ۱۳۷ نیوتن متر است و این قدرت تولیدی توسط یک جعبه دنده ۵ سرعته به چرخهای جلو منتقل میشود.
همچنین، شتاب صفر تا صدکیلومتر سمند ef7 طبق اعلام رسمی شرکت سازنده برابر با ۱۳.۱ ثانیه بوده و حداکثر سرعت آن در حدود ۲۰۰ کیلومتر در ساعت تخمین زده میشود. در زمینه مصرف سوخت این خودرو نیز میتوان اینگونه گفت که سمند ef7 در هر صدکیلومتر مسیر به صورت ترکیبی، مصرفی برابر با ۸.۴ لیتر بنزین را دارا بوده و استاندارد آلایندگی آن یورو۴ است.
در سوی دیگر، پراید۱۳۱ دارای یک پیشرانه چهار سیلندر ۸ سوپاپ با حجمی برابر با ۱۳۲۳ سیسی بوده که این موتور قادر به تولید قدرتی برابر با ۶۴ اسب بخار و گشتاوری برابر با ۱۰۳ نیوتن متر است که این قدرت تولید توسط یک جعبه دنده ۵ سرعته به چرخهای جلو انتقال میباید.
همچنین، شتاب صفر تا صدکیلومتر پراید۱۳۱ طبق اعلام رسمی شرکت سازنده برابر با ۱۴.۹ ثانیه بوده و حداکثر سرعت آن در حدود ۱۸۰ کیلومتر در ساعت تخمین زده میشود. در زمینه مصرف سوخت این خودرو نیز میتوان اینگونه گفت که پراید۱۳۱ در هر صدکیلومتر مسیر به صورت ترکیبی، مصرفی برابر با ۷.۴ لیتر بنزین را دارا بوده و استاندارد آلایندگی آن یورو۴ است.
لازم به ذکر است که در این قسمت در دو بخش مجزا هر یک از خودروها به عنوان برنده محسوب میشوند که در بخش اول، سمند به دلیل قدرت تولیدی بالاتر، برد مسافتی بیشتر و شتاب اولیه و حداکثر سرعت بهتر، در این بخش به عنوان برنده شناخته شده و پراید نیز در بخش مصرف پایین تر سوخت در مسیرهای شهری و اتوبان، به عنوان برنده قسمت دوم شناخته میشود.
۵-امکانات رفاهی
در زمینه امکانات رفاهی و ایمنی، با قاطیعیت کامل میتوان گفت که سمند خودرویی بسیار بهتر در زمینه دارا بودن امکانات رفاهی و ایمنی است و پراید۱۳۱ در این بخش بازنده مطلق است. در همین رابطه، حال اگر بخواهیم به برخی از امکانات سمند ef7اشاره کنیم، میبایست مواردی همچون کیسه هوای راننده و سرنشین جلو، ترمز جلو دیسکی با سیستم خنککاری و ترمز عقب کاسهای ABS، فرمان هیدرولیک، رینگ چرخ آلومینیومی، چهار بلندگو، روکش صندلی طرح نسترن، فیلتر هوای استاندارد، آنتن سقفی اسپرت، بلوتوث، تهویه مطبوع دستی، دریچه هوا سرنشینان عقب، روکش صندلی چرمی و پارچهای و …. را نام برد
۶-استهلاک
پیرامون استهلاک، هزینه بررسی و سرویسهای دورهای این دو خودرو میتوان اینگونه گفت که در این بخش کفه ترازو به نفع پراید۱۳۱ سنگینی میکند. زیرا این خودرو به عنوان کم خرج ترین و کم استهلاک ترین خودرو موجود در بازار شناخته میشود و هزینه بررسی و سرویسهای دورهای پراید۱۳۱ در هر ۴۹۵۰ الی ۵۵۰۰ کیلومتر، در حدود ۵۰ الی ۶۵ هزار تومان تخمین زده میشود و قطعات مصرفی آن نیز بسیار ارزان تر از سایر خودروها است. (لازم به یاداوریست که هزینه بررسی و سرویسهای دورهای سمند ef7 در هر ۵۹۵۰ الی ۶۷۵۰ کیلومتر در حدود ۷۵ الی ۹۵ هزار تومان بوده و خودرویی نسبتا پر خرج تر از پراید به شمار میآید)
نتیجه گیری
حال نوبت به نتیجه گیری در رابطه با خرید یکی از این دو خودرو میرسد. در همین رابطه، به اعتقاد کارشناسان همواره خرید خودرویی صفرکیلومتر قطعا بهتر از خرید خودرویی کارکرده است. اما در این مورد، اگر شخصی با بودجهای برابر با ۲۲ میلیون بخواهد سمند ef7 را خریداری نماید، میبایست به سراغ نمونه دسته دوم این خودرو با مدل ساخت ۱۳۹۱ الی ۱۳۹۲ با کارکردی در حدود ۸۰ الی ۹۰ هزار کیلومتر برود. (سلامت موتوری، ظاهری و نوع سرویسها در خرید خودرو دسته دوم بسیار مهم است) همچنین، خودرویی همانند سمند قطعا در بخشهایی همچون ایمنی، امکانات رفاهی، فضای سرنشینان و صندوق عقب از پراید۱۳۱ بهتر است و تنها برتری پراید۱۳۱ نسبت به این خودرو، هزینههای سرویسهای دورهای، مصرف سوخت و استهلاک آن بوده که شاید مهم ترین دلایل برای خرید پراید۱۳۱ صفرکیلومتر از سوی خریداران در بازار خودرویی ایران نسبت به خودروهایی کارکرده همانند سمند است.