آسمان آبی/متن پیش رو در آسمان آبی منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست



ساعت 8 صبح سه‌شنبه 25 بهمن، پلیس در یک عملیات غافلگیرانه در سبزه‌میدان به بازار سیاه ارز پاتک زد و موفق شد دانه‌درشت‌هایی را بگیرد که با دستگیری آن‌ها قیمت دلار کاهش یابد. عملیات پلیس در سه نقطه سبزه‌میدان، افشار و منوچهری در کسری از ساعت انجام شد. یک ساعت بعد از شروع عملیات پلیس آگاهی، متهم‌های دست‌بند به‌دست، با جیب‌های پر از پول راهی سالن اجتماعات اداره آگاهی می‌شوند. حال، رئیس پلیس پایتخت و سرپرست اداره آگاهی یک جلسه فوری فوتی برگزار می‌کنند تا نماینده‌های اداره تعزیرات و بانک مرکزی و قوه قضاییه هم از راه برسند و کار‌های مقدماتی و تشکیل پرونده برای متهم‌ها شروع شود. دقایقی بعد پلیس، اداره تعزیرات و نمایندگان قوه قضائیه مشغول گرفتن موجودی حساب کارت‌های عابر بانک همراه دلالان و ثبت مشخصات اولیه آن‌ها بودند. رئیس پلیس تهران پس از این عملیات در جمع خبرنگاران از دستگیری فردی به نام «س» که جانشین جمشید بسم‌الله معرفی شد خبر داد.

آزاده خانی| داخل سالن اجتماعات پلیس آگاهی، ردیف به ردیف مردان جوانی نشسته‌اند که قبل از نگران بودن برای عکس‌هایی که عکاس‌ها از چهره‌هایشان برمی‌دارند، نگران محتویات داخل جیب‌های شلوار و پیراهن و کیف و کاپشن‌هایشان هستند. دلار، یورو، یوان و درهم و تعداد قابل توجهی کارت عابر بانک و البته چند صد تایی هم سکه از آنان کشف شده است. بین دستگیرشدگان، سعید خیلی زود شناسایی می‌شود. او جوان 30 -29‌ساله‌ای است که داخل جیب‌هایش بیش از 200 هزار یورو پول داشت. اسکناس‌های تانخورده و مرتب از داخل کیف کمری متهم و جیب‌های متعدد شلوارش بیرون آورده می‌شود و روی میز قرار می‌گیرد. آن‌قدر یورو دارد که حتی همدستانش هم تعجب کرده‌اند. خوبی یوروهای تانشده صدتایی‌بودن آن است. نماینده بانک مرکزی خیلی زود رقم ریالی ارز کشف‌شده از متهم را اعلام می‌کند؛ یک میلیار د و 200میلیون تومان پول رایج در جیب‌های متهمی که صبح دستگیر شده و 30سال سن دارد و نگرانی در چشم‌هایش موج می‌زند. یورو‌های خوش‌آب‌و‌رنگ با نظارت نماینده بانک مرکزی و اداره تعزیزات در پاکت‌های مخصوص و ضد آب، بسته‌بندی و صورت جلسه می‌شوند. متهم‌ها برای بازجویی به کارآگاهان اداره آگاهی تحویل داده می‌شوند. در این میان خبرنگار «آسمان‌آبی» با جانشین جمشید بسم‌الله گفت‌وگویی کرده است که در پی می‌خوانید:

این همه یورو را از کجا آورده‌ای؟
حواس‌تان باشد کم نشود. همه برای خودم است.
از کجا آورده‌اید؟
خریده‌ام. یورو را از صرافی می‌خرند. من هم پول داشتم، شم اقتصادی هم داشتم و برای این‌که ضرر نکنم و اصل سرمایه‌ام از بین نرود، ارز خریدم.
خب چرا کار اقتصادی نکردید؟
به وقتش کار اقتصادی هم انجام می‌دهیم. الان دوست داشتم، کمی پول به دست بیارم برای آخر سال که خیالم از دخل و خرج راحت باشد؛ بعد برای فکر اقتصادی دغدغه داشته باشم.
همه یورو‌ها را از یک جا خریداری کردید؟
نه از جاهای مختلف خریدم؛ فقط چون پول نقدم بالا بود یوروی نو گرفتم.
چند وقت است که این همه یورو داری؟
سه روز بود که با خودم پول‌ها را می‌آوردم منوچهری و بعد هم یک سر به پاساژ افشاری می‌زدم. دوست داشتم به بالاترین قیمت بفروشم،اما هر روز وسوسه می‌شدم که منتظر بمانم باز قیمت بالا‌تر برود.
جمشید بسم‌الله را می‌شناسی؟
نه، کی هست.
واقعا نمی‌شناسیش؟
نه من که دلارفروش و صراف نیستم؛ از اصطلاحات این‌ها هم زیاد سر در نمی‌آورم. دوست داشتم از این شکافی که ایجاد شده سهم دلالی ببرم که خب پلیس نقشه‌هایم را نقش بر آب کرد نباید طمع می‌کردم.
شغلت چی بود؟
خریدوفروش.
خریدوفروش چی؟
دلالی می‌کردم. یک مدت هم ترخیصکار بودم، اما خب دوندگی‌اش زیاد است، همه هم چکی کار می‌کردند. من دوست ندارم این مدل کار کردن را.
ارزش یوروهایی که همراهت بود چقدر است؟
خیلی زیاد. دقیقه‌ای ارزش پول‌هایی که همراهم است بالا می‌رود، اما بیشتر از یک میلیارد تومان است.
چرا همه‌اش را داخل جیبت گذاشته بودی؟
می‌خواستم فوری بفروشم، اما همه‌اش وسوسه می‌شدم.
خودت حرف‌هایت را باور می‌کنی؟
بله، چرا باید دروغ بگم؟ من با هیچ‌یک از آدم‌های پول‌دار هیچ فرقی ندارم. یورو‌ها برای خودم است، به هیچ جا هم وابسته نیستم.
اما پلیس چیز دیگری می‌گوید.
من به پلیس کاری ندارم؛ همه پول‌ها و یورو‌ها برای خودم است، هیچ‌کدام از این آقایان را هم نمی‌شناسم.

متهم به پرداخت دو برابر ریالی ارزمکشوفه محکوم می‌شود
معاون حقوقی و رئیس گشت‌های مشترک تعزیرات حکومتی استان تهران می‌گوید: «قضات تعزیرات حکومتی استان تهران برای تسریع در رسیدگی به پرونده سوداگران دستگیر شده ارز توسط پلیس، در محل پلیس آگاهی تهران بزرگ مستقر شدند و با توجه به گزارش دستگاه کاشف و اعلام نظر بانک مرکزی در خصوص مابه‌التفاوت قیمت ارز در بازار غیرقانونی و قیمت دولتی و رسمی آن، احکام قانونی را صادر کنند.» بهمن حسن‌بیگی ادامه می‌دهد: «با توجه به بند «خ» ماده 2 و بند «ت» ماده 18 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز مبنی بر مجازات خریدوفروش غیرقانونی ارز، پس از تشکیل پرونده و در صورت محرز شدن خریدوفروش غیرقانونی ارز، مجرمان علاوه بر ضبط ارز کشف‌شده به نفع دولت، به پرداخت دو برابر ارز کشف شده نیز محکوم خواهند شد. با توجه به این‌که اقدامات این افراد سودجو باعث تشویش اذهان عمومی و بالا رفتن غیرقانونی قیمت ارز و ضربه زدن آن‌ها به نظام اقتصادی خواهد شد ، ما با شدت با این افراد برخورد خواهیم کرد.»