آخرین خبر/ عملیات شناسایی و جستجوی لاشه هواپیمای فرانسوی ATR درحالی وارد دومین روز خودشد که امیدها برای زنده ماندن سرنشینان هواپیمای آسمان رفته‌رفته رنگ می‌بازد.



* جستجو برای پیدا کردن لاشه هواپیما همچنان ادامه دارد 
معاون عملیات سازمان امداد و نجات گفت: ۴۵ تیم عملیاتی در منطقه برای جستجو آماده شده اند و همچنین دو بالگرد و چند گروهی پهبادی در حال بررسی منطقه هستند.


* پیش بینی هوای دنا و هشدار مهم
فردا ۳شنبه تنها فرصت جستجوی امدادگران برای پیدا کردن لاشه هواپیمای ATR72 در روز های آتی خواهد بود و برف و کولاک دوباره در منطقه آغاز خواهد شد و بارش برف در ارتفاعات منطقه تا ۱۰ روز آینده بیش از ۱ متر خواهد شد و اگر امدادگران تا فردا موفق به پیدا کردن هواپیما نشوند ؛ با توجه به مدفون شدن هواپیما زیر برف بعید است بشود براحتی هواپیما را پیدا کرد. 


* پیداشدن لاشه هواپیمای آسمان تکذیب شد!
مدیر روابط عمومی استانداری کهگیلویه و بویراحمد و فرماندار سمیرم خبر پیدا شدن لاشه هواپیمای در منطقه دنگزلو در پادنای سمیرم را تکذیب کردند. بالگرد به منطقه ای که ادعا شده لاشه وجود دارد اعزام شد. گفته شده بود لکه ای سیاه همانند چرخ دیده شده که این موضوع تائید نشده است. بالگرد به منطقه اعزام و اخبار تکمیلی تا 20 دقیقه دیگر اعلام می شود. 


* لاشه هواپیمای آسمان پیدا شد!
معاون استاندار کهگیلویه و بویراحمد از پیدا شدن لاشه هواپیما در منطقه دنگزلو در پادنای سمیرم خبر داد.


* آغاز مجدد کولاک در ارتفاعات
بخشی از کوهستان در دنا دچار بهمن شده است و همچنان جستجو به کندی و دشواری پیش می رود.


* حضور وزیر راه و مدیرعامل آسمان در منطقه احتمالی سقوط هواپیما

* هماهنگی‌ها برای استفاده از پهپادهای نظامی
معاون هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: سازمان هواپیمایی با بخش‌های عملیاتی مرتبط جهت استفاده از پهپادهای نظامی نیز هماهنگی‌های لازم را انجام داده که به محض صدور مجوز از آن‌ها استفاده خواهیم کرد. 


* ورود کوهنوردان فاتح اورست به عملیات جستجو
وزیر راه گفت: کوهنوردان فاتح اورست به عملیات جستجوی هواپیمای مسافربری می پیوندند


* محل مشخص شده سقوط هواپیما در ارتفاع بالای ۳۷۰۰ متری 
جهانبین، مدیر عامل جمعیت هلال احمر کهگیلویه و بویراحمدگفت: تیم تخصصی این محل را در محدوده ای به وسعت حدود ۲۰ کیلومتر مشخص کرده است.متاسفانه به علت اینکه تراکم ابر در ارتفاعات زیاد است و باد شدیدی نیز در منطقه می وزرد، بالگردها نمی توانند در ارتفاع بالایی پرواز کنند.وی افزود: سه پهباد تصویربردار نیز در منطقه حضور دارد اما جستجو به کندی انجام می شود و طبق گفته کارشناسان احتمال سقوط هواپیما در محدوده مشخص شده زیاد است.


* پهپاد محدوده سقوط هواپیمای تهران یاسوج را شناسایی کرد
معاون اقتصادی استانداری کهگیلویه و بویراحمد: یکی از پهپادها محدوده جدید احتمالی از سقوط هواپیمای تهران یاسوج را در روستای نغول در منطقه پازن پیر از توابع سمیرم شناسایی کرد. وی افزود: دقایقی پیش یک فروند بالگرد ویژه تجسس هوانیروز با نیروهای امدادی به روستای نغول اعزام شد.


* هواپیمای آسمان در قله نغل یافت نشد
مدیرعامل آتش‌نشانی یاسوج اظهار داشت: تیم کوهنوردی شهرداری یاسوج با رفتن به قله نغول نسبت به عملیات جست‌وجوی لاشه هواپیما اقدام کردند ولی چیزی پیدا نشد. وی عنوان کرد: هم‌اکنون 2 بالگرد در نزدیکی قله نغل مستقر بوده ولی هر وقت قصد رفتن به ارتفاعات را دارند باد و بوران اجازه نمی‌دهد و مجبور به برگشت می‌شوند.


* لاشه هواپیما در مناطق احتمالی یافت نشد
حاضران در صحنه می‌گویند لاشه هواپیمای آسمان در مناطق احتمالی سقوط پیدا نشده و نیروهای امدادی همه‌جا را گشته‌اند. احتمال می‌رود هواپیما اصلا در این مناطق سقوط نکرده باشد. ممکن است باد این هواپیما را به جای دیگری منحرف کرده باشد یا هواپیما با صخره برخورد کرده باشد. نیروهای امدادی در حال عزیمت به منطقه‌ای معروف به «بازندپیر» هستند، چون ممکن است لاشه هواپیما در اینجا باشد. وضعیت آب و هوای منطقه بد است باد شدید و مه بسیار بالاست. 


* آماده‌باش گروه ۲۲ ارتش شهرضا
مدیرکل روابط‌عمومی ارتش اصفهان از انجام اقدامات لازم برای اخذ مجوز پرواز ۳ فروند بالگرد دیگر هوانیروز برای حرکت به سمت سمیرم خبر داد و افزود: گروه 22 ارتش شهرضا نیز برای کمک‌رسانی زمینی در حالت آماده‌باش هستند همچنین تیم‌های امداد کوهستان این یگان فعال هستند.


* ورود سگ زنده‌یاب به عملیات تجسس
یک قلاده سگ زنده‌یاب برای تجسس به منطقه سقوط هواپیما رسید.


* احتمال ادامه عملیات تا فردا
نماینده مردم دنا گفت: پروازهای پهپاد از صبح امروز برای کشف لاشه هواپیما در حال انجام است. وی ادامه داد: سه نقطه احتمالی برای کشف لاشه هواپیما مشخص شده اما مشکل این است که تمام مناطق زیر برف رفته است.


* امکان انتقال جعبه سیاه هواپیما به فرانسه
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشور در پاسخ به سوالی در مورد اینکه آیا ممکن است جعبه سیاه برای بررسی به فرانسه منتقل شود: اگر کارخانه سازنده درخواست کند در آنجا خوانده شود امکان انتقال آن هست.


* استقرار سپاه در ارتفاع 3 هزار متری
تیم های مختلف تجسس در پادنای سمیرم کار جست و جو را از ساعات اولیه صبح آغاز کرده اند و با توجه به دشواری شرایط جوی، هم اکنون سه گروه سپاه، تیم های واکنش سریع و کوهنوردان مشغول فعالیت در این منطقه هستند. این تیم ها در روستای نغول مستقر شده اند که احتمال می رود هواپیما در این منطقه سقوط کرده باشد.


* شناسایی محدوده سقوط هواپیما توسط گروههای تجسس
خبرنگار اعزامی شبکه خبر از شناسایی محدوده سقوط هواپیما توسط گروههای تجسس خبرداد و افزود: اگر شرایط جوی مساعد شود بالگردها به پرواز در خواهند آمد.


تیم فرانسوی ATR در راه ایران
سخنگوی سازمان هواپیمایی گفت: تیم فرانسوی عازم ایران، شامل ۳ نفر کمیسیون بررسی سوانح و ۴ نفر از کارخانه سازنده هواپیمای مسافربری است. وی افزود: جعبه سیاه هواپیما را نیز این گروه بررسی می کنند. 


* وزش باد شدید به همراه بارندگی در منطقه احتمالی سقوط هواپیما
مسئول اداره پیش بینی اداره کل هواشناسی استان اصفهان گفت: احتمال بارش با وجود ابرها در این منطقه وجود دارد و وزش باد نیز شدید تا نسبتا شدید خواهد بود.


* عملیات جستجو هوایی به کندی پیش می‌رود
بنابر اعلام روابط عمومی سازمان اورژانس کشور، با توجه به شرایط نامساعد جوی و فشار زیاد باد، عملیات بالگرد اعزامی اورژانس به محل احتمالی سقوط هواپیما به کندی پیش می‌رود و باد زیاد مانع حرکت درست بالگرد شده است.


* وزیر راه و شهرسازی وارد کهگیلویه وبویراحمد شد
وزیر راه و شهرسازی که به دستور رئیس جمهور مسئول تهیه گزارش علل سقوط هواپیمای تهران_ یاسوج شده بود، وارد استان کهگیلویه وبویراحمد شد.


* ۳ پهباد آنلاین منطقه را رصد می کنند
فرمانده سمیرم گفت: ۸ پهباد در منطقه حضور دارند، ۳ پهباد آنلاین منطقه را رصد می کنند و تصاویر را ارسال می کنند.


* گروههای امدادی و کوهنوردی در ۱۵۰ متری نقطه احتمالی سقوط
معاون عمرانی استانداری کهگیلویه و بویراحمد افزود: ۵۰ اکیپ مختلف امدادی و کوهنوردی و افراد بومی منطقه به محلهای مورد نظر اعزام شده است.


* یافتن محل دقیق سقوط هواپیما از طریق ماهواره
معاون سازمان فضایی کشور گفت: این امکان وجود دارد که محل دقیق سقوط هواپیما از طریق تصاویر هوایی مشخص شود،به شرطی که ماهواره‌ای از آن منطقه عبور کند. وی افزود: برای یافتن محل دقیق سقوط هواپیما از کشورهای اروپایی و چین درخواست کرده‌ایم که اگر ماهواره‌هایشان تصویری را رصد کردند سریعاً به ما اطلاع دهند. 

* ممنوعیت تردد در محور گردنه بیژن برای تسهیل در کار امدادی
فرمانده پلیس راه استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: تردد در محور گرنه بیژن برای تسهیل در کار امدادی به منظور یافتن محل وقوع برخورد هواپیمای سانحه دیده در مسیر پروازی تهران - یاسوج برای کلیه وسایل نقلیه شخصی و عمومی به جز نیروهای امدادی ممنوع است.

* عملیات هوایی ناموفق ماند
درپی وزش باد شدید بالگردهای اورژانس ناگزیر به بازگشت شدند.

* پرواز بالگردهای اورژانس بر فراز دنا
تلاش نیروهای امدادی اورژانس و هلال احمر جهت جستجوی لاشه یا ردی از هواپیمای حادثه دیده ATR از ساعاتی پیش آغاز شده است و بنابر اعلام روابط عمومی سازمان اورژانس کشور، اما توده‌های سنگین و پرفشار در ارتفاعات باعث کاهش دید عمودی و افقی شده و عملیات جستجو همچنان با مشکل روبروست. اورژانس کشور همچنین اعلام کرد که لحظه به لحظه بر توده‌های پرفشار ارتفاعات دنا افزوده می‌شود و شرایط برای ادامه فعالیت بالگردهای اورژانس دشوار است.

* صبح روز گذشته هواپیمای مسافربری تهران- یاسوج با بیش از ۶۰ سرنشین در منطقه سمیرم اصفهان سقوط کرد و به دلیل شرایط جوی منطقه، بارش شدید باران و برودت هوا، عملیات تجسس با مشکلاتی روبرو شد و تلاش‌ها برای یافتن لاشه این هواپیما طی شبانه روز گذشته نتیجه‌ای نداشت.