صبح نو/ متن پیش رو در صبح نو منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست



داستان از دو هفته پیش شروع شد، زمانی که وزیر آموزش‌وپرورش، آقای «سیدمحمد بطحایی» درباره کاهش استرس‎ها بر دانش‎آموزان و حذف آزمون‎های مدارس یا به تعبیر دیگری، تغییر در روند آن گفت. از آن پس حذف آزمون‎های مدارس استعدادهای درخشان، سمپاد و نمونه مردمی بر سر زبان‎های افتاد. این تصمیم البته موافقان و مخالفان زیادی داشت. موافقان و مخالفانی که در این مدت از تریبون‎های رسانه‏ای گرفته تا فضای مجازی نظرات خود را اعلان کردند. در برنامه مناظره روز گذشته شبکه یک سیما، مخالفان و موافقان دور هم جمع شدند تا درباره این تصمیم صحبت کنند.

لیلی تهرانی| آقایان «علی زرافشان» معاون اول وزیر آموزش‌وپرورش، «کوروش فتحی» کارشناس و استاد دانشگاه و دکتر سیدمیعاد صالحی، عضو تیم نگارش سند راهبردی کشور در امور نخبگان و استاد دانشگاه و خانم «الهام یاوری»، عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس از کارشناسان دعوت شده در این برنامه بودند. زرافشان در پاسخ به سؤال برنامه تلویزیونی، آیا دولت برای دانش‌‎آموزان نخبه و استعدادهای درخشان باید امکانات ویژه مهیا کند؟ جواب داد: «هم ما و هم دولت در طول سال‎های گذشته، این امکان را رقم‌زده است. اقداماتی در سال‎های گذشته مبنی بر شناسایی و آموزش استعداد‎های درخشان انجام‌شده است.»

او با تأکید بر اهداف اولیه و حذف آزمون گفت: «مدارس تنها هدف این موضوع نیستند و حذف آزمون از مدارس ابتدایی به جهت آسیب‌هایی است که ایجاد کرده‎اند. آزمون امتحان باید در خدمت یادگیری باشد نه در جهت یادگیری آن. هر سال 250 هزار داوطلب در آزمون‏ها شرکت می‎کنند و تنها 15 هزار نفر انتخاب می‎شوند، یعنی 16 به 1. در کنکور، برای سخت‎ترین آزمون، یعنی رشته تجربی، این نسبت 2 به 1 است.» یاوری از مخالفان مصوبه جدید آموزش‌وپرورش، گفت: «فرض کنیم که تصمیم خوب است،
اما باید به ذی‎نفعان این تصمیم توجه داشته باشیم. بچه‎های کلاس ششمی که تا 2 ماه دیگر باید در این آزمون شرکت می‎‏کردند، حال متوجه شده‏اند که آزمونی در کار نیست. خانواده‎ها هزینه کرده‏اند، بچه‌ها چند سال درس خوانده‎اند. خانواده‌ها به لحاظ روانی فرزندان خود را آماده کرده بودند، حال 2 ماه مانده به آزمون این خبر می‌رسد. حل دانش‌آموزان اسیر کنکورهای متعدد خواهند بود که مدارس متعدد برگزار می‎کنند. استرس خانواده‌ها بالاتر می‏رود. بچه‏ها باید خود را برای آزمونی آماده کنند که نوع پذیرش آن مشخص نیست.»
پیش‎تر هم آقای «محمدتقی رجبی» معاون آموزشی مرکز آموزش متوسط دوره اول مرکز علامه حلی در گفت‌وگو با «صبح نو» درباره بازار اقتصادی که به وجود آمده است، گفته بود: «همین الآن تبلیغات خود را شروع کرده‌اند که اگر استعداد درخشان نباشد باید در مدارس غیردولتی آزمون بدهید. محصول این مصوبه حذف استرس نیست و این 2 هزار دانش‌آموزی که قرار بود در یک آزمون استعداد درخشان شرکت کنند، الآن باید در آزمون‌های متعدد غیردولتی شرکت کنند.»
رجبی گفته بود: «2 لایه در بدنه آموزش‌وپرورش هستند که با مدارس استعدادهای درخشان مشکل دارند، لایه نخست مدارس غیردولتی است و تبلیغشان بر اساس تابلویی است که از مدال‌های المپیاد و کنکور است که می‌سازند و برای این‌ها ورود مدرسه استعدادهای درخشان ضرر محض است چون مدارس استعدادهای درخشان قیمت و قدرت رقابت بیشتری دارد.
از اوایل دهه 60 که مدارس استعدادهای درخشان تأسیس شدند، مدارس غیردولتی دشمنان اصلی آن بودند و سود اصلی را مدارس غیردولتی و
به ویژه مدارس صنعتی می‌برند. دومین لایه درگیر با این فضاها دشمن هستند، مسوولانی‎اند که فرزندانشان به هر دلیلی در این مدارس قبول نشده‌اند و نتوانسته‌اند با سفارش و پارتی دانش‌آموزان خود را به این مدارس تحمیل کنند؛ بنابراین در لایه‌های خود آموزش‌وپرورش و دیگر لایه‌ها مخالف چنین مدارسی هستند.»
کوروش فتحی به‌عنوان یکی از موافقان مصوبه جدید، توضیح داد: «ما موافق هستیم که از دانش‎آموزان پر هوش و حتی کم‏هوش باید حمایت‏هایی شود، اما مساله اینجاست که چه حمایت‏هایی باید انجام شود؟ تفاوت در استراتژی است. آیا باید به بچه‎های باهوش، خدمات ویژه ارائه دهیم؟ پاسخ در همه‌جای دنیا تقریباً یکسان بوده است. همه معتقد بودند که بله. این اما استراتژی‎هایی را می‌طلبد.
بر اساس بررسی‎ها سه استراتژی مطرح شده است. استراتژی اول، این است که ما باید این بچه‎ها را در تمام سطوح جدا کنیم و خدمات ویژه در اختیارشان قرار دهیم. این‎ها کارآفرین و مبتکر شوند و به جامعه خدمت کنند. این نگاه اما یک نگاه ابزاری به انسان دارد. در مقابل این نگاه که در غرب بود، در شرق هم مسائلی پیش آمد.
در این نظریه، آموزش به همه، خدمت به همه، به‌‌رغم تفاوت‏ها مطرح شدند. آموزش بر اساس رقابت و حمایتی که ایجاد می‌کند، می‏تواند، ارتقا در این زمینه را ایجاد کند و توسعه در امر آموزش را باعث شود. پس از مدتی جوامع به این نتیجه رسیدند که نه این و نه آن خوب است. به نظر می‏رسد که تصمیم جدید بر همین مبناست.
تا زمانی که شخصیت بچه‎ها شکل نگرفته است، به شکل ترکیبی در کنار هم بنشینند و بعد از تشکیل شخصیت‎ها جدا شوند و اکثراً در دنیا از این موضوع ترکیبی استفاده می‏کنند.»

متهم اصلی کنکور است
صالحی درباره مشکلاتی که کنکور و آزمون به وجود آورده است، گفت: «کلاس کنکور به استرس دامن زده است. کی به کنکور بها داده است. زمانی که شما کنکورها را استانی می‏کنید، معلوم است که بحث نفوذ کنکورها بالا می‎رود. کی با استرس موافق است؟ در سند راهبردی به ایجاد و تقویت آن تأکید شده است. ما طرفدار امتحان نیستیم، ولی کار وزارتخانه را تایید نمی‏کنید.»
فتحی در پاسخ به صالحی توضیح داد: «شما فقط به حمایت‎هایی که از این طرح شده است، نگاه کنید. انجمن مطالعات درسی انجمن روان‌شناسی کشور، انجمن علوم تربیتی و روان‌شناسی، تحقیقات داخلی و خارجی. چرا باید ما با این طرح حمایت کنیم، مساله، مساله بچه‏هاست. برای اینکه این مدارس را به جلو ببریم، مشکلات زیادی پیش‌رو‌بوده است. فشارهای عصبی و استرس‎های بی‎حسابی به بچه‎ها آمده است.»
یاوری و صالحی هر دو با حذف آزمون موافقت کردند، یاوری توضیح داد: «هیچ کسی در این جمع موافق آزمون نیست. کما اینکه معتقد هستم که هیچ‌کسی در این جمع مخالف این نیست که بچه‎های تیزهوش نیازمند رفتار ویژه و امکانات ویژه هستند. جواب من به سؤال پیامکی برنامه نه است، بچه‏های تیزهوش امکانات ویژه نمی‎خواهند، درک ویژه برای نیازهای ویژه می‎خواهند. هم‏افزایی می‎خواهند. فضایی می‏خواهند که امکان رشد داشته باشند. آنها می‏خواهند که بسته به توانی‎هایشان تکالیف ویژه داشته باشند. از توانایی‌هایشان درست استفاده شود. یک آمار غیر رسمی و سؤالی که از نخبگانی که از کشور خارج می‎شوند، درباره موانع برگشت به کشور پرسیده شده است و آنها از تأثیرگذار نبودن در کشور گفته‎اند. دوستان ما گفتند که 4 سال درباره این طرح تحقیق کردند؛ اما حذف آزمون استرس را کم نمی‏کند. استرس در همه طبقات و در همه سنین وجود دارد، این یک مساله اجتماعی است. با وجود این که استرس در جامعه زیاد است اما هیچ گزارش علمی انجام نشده است. دوست دارم که بدانم که سهم استرس سمپاد در این 4 سال بررسی، چه قدر است؟ هیچ‌وقت اندازه نگرفتیم که این میزان چه قدر است. امکان ارتقای فرهنگی افراد برای اینکه ما مدارس را داشته باشیم، به‌دلیل عدالت اجتماعی، چه قدر کار شده است تا این استرس را از بین ببریم؟ واقعاً چه قدر کار شده است؟»
او تأکید کرد: «چه قدر در این مدت تلاش کردیم تا بدون آزمون، پذیرش داشته باشیم. چیزی که موجب استرس می‎شود، رقابت است و بر طبق علم اقتصاد، استرس به دلیل ناهماهنگی عرضه و تقاضاست و چون سیستم کیفیتی در آموزش کشور وجود ندارد، با این میزان محدود امکانات، رقابت ایجاد می‏شود و این رقابت هم استرس‎زاست. با حذف گزینه‏هایی مانند سازمان استعدادهای درخشان و نمونه دولتی شما امکانات را محدودتر می‎کنید بنابراین تعادل عرضه و تقاضا را بیشتر به هم می‎زنید و رقابت و استرس را افزایش می‎دهید.»
خانم «رضوان حکیم‌زاده» معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش‌و‌پرورش در مصاحبه با روزنامه‌صبح‌نو که در هجدهم بهمن‏ماه به چاپ رسید، توضیح داد: «مصوبه شورای عالی در این رابطه نجات تربیت و محور قرار دادن تربیت بر اساس طرح تحول بنیادین و آن نظامی که انقلاب اسلامی به دنبال آن بود، به‌شمار می‌رود. اینکه ما به اکثریت جامعه توجه داشته باشیم مدنظر انقلاب اسلامی بوده است، ما باید بتوانیم در شرایطی که استرس و اضطرابی برای دانش‌آموزان وجود ندارد استعداد‌شناسی آنها در طرح شهاب صورت بگیرد و کسانی که نخبه هستند از طریق آزمون در دوره دوم وارد مدارس سمپاد شوند.»
حکیم‌زاده با بیان اینکه بنا نیست همه دانش‌آموزان در دوره اول در مدارس استعدادهای درخشان درس بخوانند، اضافه کرد: «دانش‌آموزان در دوره اول در مدارس سمپاد پذیرش نمی‌شوند، اما آزمون استعدادهای درخشان با کیفیت و دقت علمی بیشتر در دوره دوم برگزار می‌شود.»

زرافشان: جداسازی اشتباه نیست
زرافشان درباره راه‏ حل‎هایی که توسط آموزش‌وپرورش برای تشخیص استعدادهای درخشان پیشنهاد شده است، گفت: «دو روش در دنیا وجود دارد، یکی از آنها روش‎ درون مدرسه‏ای است؛ که غنی‏سازی است و یک روش دیگر، برون مدرسه‏ ای است. روش‎های برون مدرس ‏ای مانند مسابقات، برگزاری المپیادها و نمایشگاه‎هاست. ما تجربه‏های خوبی در این کارهای داریم. در آزمون‏ها شما تنها هوش را می‏سنجید، ریاضی در این آزمون‎ها سنجیده می‎شوند.»
فتوحی درباره شکل و ساز و کاری که در مدارس درخشان وجود دارند، توضیح داد: «ما می‎گوییم که بچه‏ها به‌علت اینکه در این مرحله سنی هنوز هویتشان شکل نگرفته است و هنوز وارد جامعه نشده‏اند. این‌ها تئوری نیست، این‌ها آرمان است. مدارس سمپاد و مدارس استعدادهای درخشان، بچه‎ها را طبق قوانینی که دارد، جدا می‎کنند. آیا درحال‌حاضر این جداسازی فرصت بودن با بچه‏های دیگر را نمی‏گیرد؟»
زرافشان در پاسخ به این سؤال که چرا از همه دانش‎آموزان پنجم و ششم، آزمون استعدادی برگزار نمی‏کند تا هر کسی با استعدادش تکلیف خود را بداند: «ما یک جامعه آزمون‎زده هستیم و فکر می‏کنیم که شناسایی استعدادها با این روش امکان‏پذیر است. در‌صورتی‌که شناسایی استعدادها در موقعیت‌ها انجام می‏شود.»
فتوحی در پاسخ به سؤال آیا حذف آزمون‏‎های سمپاد تصادفی به نفع غیرانتفاعی‎ها تمام شده است یا تعارض منافع در این‌باره تأثیر دارد، توضیح داد: «من خودم به شخصه اعتقاد دارم که دولت باید در زمینه اشتغال ورود کند. حتی اگر مدارس غیرانتفاعی وجود دارند، باید مدیریت کنند؛ اما در سمپاد هم دانش‎آموزان شهریه می‏دهند. اولاً مدارس غیرانتفاعی خوب هستند که نیازی به کمک ندارند. مدارس غیرانتفاعی هم مانند مدارس دولتی است. مدارس سمپاد حذف نخواهند شد، بلکه باید تغییر ساختار بدهند. هنر سمپاد این نیست که بچه‏های باهوش را از هم جدا کند.
هنر آنها این است که بهترها را بهتر کند و متوسط‎‎ها را بالا بکشد.»
صالحی در جواب به سؤال چند درصد در کشور مانده‎اند و در کشور خدمت می‏کنند؟ گفت: «آمار در کشور ما، شرایط مناسبی ندارد، اما از 50 نفر مدال‏آور رشته ریاضی در بین سال‏های 1990 تا 2000، 31 نفر سمپادی هستند، یعنی 62‌درصد از آنها. از بین سمپادی‎ها، 48‌درصد و از بین غیر‌سمپادی‎ها 42‌درصد در کشور حضور دارند. تفاوت‏شان خیلی زیاد نیست.»
در انتهای مناظره، نتیجه سؤال برنامه مبنی بر در اختیار گرفتن امکانات ویژه در اختیار استعدادهای درخشان، 64/59 درصد مردم موافق و 36/40 درصد مخالف بودند.
به نظر می‏رسد که همه بر غیر کارشناسی بودن و حذف آزمون‏ها موافق‌اند، تنها چیزی که همه موافقان و مخالفان مصوبه بر آن تأکید دارند،
غیر کارشناسی بودن مصوبه تایید شده است.

.

.

.

با کانال تلگرامی «یا مهدی نیوز» همراه شوید