تبیان/ یکی از مهمترین مسائلی که بهداشت روانی خانواده‌ها را بهم می‌زند سیگار کشیدن نوجوانان آن خانواده است.

از طرفی، مدّتی است که اعتیاد به سیگار در میان نوجوانان جهان گسترش پیدا کرده است، گاهی کودکان بالا ی 12 سال دیده می‌شوند که با حرص و ولع زیاد سیگار را دود می‌کنند و متأسفانه خانواده‌ها هم آنقدر گرفتارند که از این موضوع اطلاع ندارند زیرا فرصت توانایی مقابله با اعتیاد نوجوانان را ندارند و به همین جهت عده نوجوانان سیگاری در کشورهای خارج و مخصوصاً اروپا و آمریکا مرتب رو به افزایش است
در ایران خوشبختانه از این نظر هنوز وضع عادی مانند کشورهای اروپایی و آمریکایی وجود ندارد. وقتی از نوجوانی پرسیده می‌شود چرا سیگار می‌کشید؟ بیشتر نوجوانان 12 تا 15 ساله جواب داده بودند به خاطر اینکه نشان بدهیم بزرگ شده‌ایم و دیگر بچه نیستیم. اما غالب نوجوانان بالاتر از 18 سال می‌گویند به علّت ضعف اراده و سستی. از نظر علمی ثابت شده که ساختمان بدن کودکان و نوجوانان در مقابل سیگار آسیب‌پذیر است و دود سیگار مانند یک سم خطرناک در بدن آن‌ها اثر سوء باقی می‌گذارد. اعصاب کودکان و نوجوانان چون هنوز رشد کافی پیدا نکرده است در مقابل دود سیگار خیلی آسیب‌پذیر است و دود سیگار رشد این اعصاب را مختل کرده است.
والدین باید ضعف تفویض استقلال به فرزندان خویش از دور مراقب و ناظر اعمال آن‌ها باشند و رابطه عاطفی آن‌ها را با سایرین در نظر بگیرد. جوانی که از نظر عاطفی با والدین قطع رابطه نموده و به دنبال مرکز و منبع عاطفی جدیدی می‌گردد و احساس می‌کند این نقص خویش را در رفقای هم سن و سال خویش می‌تواند جبران نماید و تصور می‌کند آنان هستند که منظور و مقصود او را بهتر می‌فهمند. باید متمرکز شد که عادت به سیگارکشی با استعدادهای غریزی و عادت عضوی گذشته رابطه مستقیمی داشته و روانشناسان و روانکاوان کشیدن سیگار را بازگشت از خودشیفتگی می‌دانند که فرد جستجوی کاهش فشار و کشش حاصل از درد و اضطراب، ناامیدی گرفتاری‌های فامیلی، شغلی، اجتماعی مبادرت به کشیدن سیگار می‌کنند. جوامعی که از یک زیربنای فرهنگی برخوردار نباشد و سیستم‌های آموزش آن‌ها از نوع سیستم‌های بی‌بند و بار باشد قطعاً بیشتر به طرف سیگار کشیده می‌شوند.
اختلاف شدید عقیده در بین والدین که ثمره ازدواج‌های غیرمعقول و غیرحساب شده می‌باشد، داشتن والدین سیگاری، بی توجهی به آموزش و پرورش فرزند موجب گرایش وی به سیگار می‌شود. و تفریحات سالم ورزش به منزله غذای کمکی جهت پرورش جسم و روح و سوپاپ اطمینانی برای کاهش فشارهای ناشی از زندگی می‌باشد.
در جوامعی که امکانات داریم جهت چیزی فعالیت‌هایی وجود نداشته باشد جوانان برای فرار از فشارهای موجود مصرف سیگار را انتخاب خواهند کرد بدیهی است منع کردن نوجوانان از سیگار، کار ساده و آسانی نیست به خصوص اگر خود والدین هم سیگاری باشند لذا بایستی در مرحله اول آموزش کافی برای اعضاء خانواده در مورد مضرات سیگار داده شود.
البته روابط خانوادگی، خصوص رابطه نوجوان با والدین و همچنین رابطه پدر و مادر با همدیگر و ایجاد یک محیط صمیمی و قابل قبول در ترک سیگار نوجوانان فوق العاده مؤثر خواهد بود.
چون یکی از مشکلات جوانان بی کاری است با ایجاد بازارهای کار مناسب برای جذب و جلب بیکاران از گرایش نوجوانان به انواع بزهکاری‌ها، اعتیاد به مواد مخدر و سیگار جلوگیری می‌شود. و بلکه امکاناتی که در سطح مملکت وجود دارد بتواند به نحوی از انحاء حل سالمی برای گذراندن اوقات فراغت جوانان و نوجوانان باشد.

با کانال تلگرامی «یا مهدی نیوز» همراه شوید