ایرنا/ وزارت خارجه چین و سخنگوی اداره امور تایوان در دولت چین با انتشار بیانیه ها و مصاحبه های جداگانه ای ضمن هشدار به آمریکا، اعلام کردند قانون آمریکا درباره تایوان، تخطی از اصل چین واحد است.



به گزارش روز شنبه ایرنا، وزارت خارجه چین در این مورد یادداشت اعتراضی تسلیم آمریکا کرده و افزوده است مقام های آمریکایی و تایوانی حق ملاقات ندارند و این مغایر با اصل یک چین است.
بر اساس پیمانی که پس از دو ماه بررسی به تصویب مجلس نمایندگان آمریکا رسیده است مقام های آمریکا و تایوان می توانند سفرهای متقابل داشته باشند و باید به عضویت تایوان در سازمان بهداشت جهانی مساعدت شود.
بر اساس یکی از این پیمان ها که مجلس نمایندگان آمریکا تصویب کرده است مقام های دو طرف در هر سطحی حق دیدار و گفت و گو دارند.
'گینگ شوانگ' سخنگوی وزارت خارجه چین نیز در مصاحبه ای در پکن گفت که تصویب این پیمان در مجلس نمایندگان آمریکا در روز چهارشنبه گذشته ضربه ای بزرگ به روابط دوکشور است.
او افزود این موضوع می تواند باعث مشکلاتی در روابط شود اما اعلام نکرد که کشورش قصد دارد چه حرکتی در قبال این اقدام آمریکا صورت دهد.
سخنگوی چین تصریح کرد که تصویب این پیمان که به مقام های دو طرف امکان ملاقات می دهد نقض آشکار اصل یک چین و بیانیه های مشترک چین و آمریکاست زیرا اصل یک چین اساس سیاسی مناسبات پکن و واشنگتن را شکل می دهد.
از طرف دیگر 'ماشیایو گانگ' سخنگوی اداره امور تایوان در دولت چین، در مصاحبه ای در پکن گفت قانون ذی ربط که به قانون سفر تایوان موسوم است به همه مقام های آمریکایی و تایوانی در هر سطحی امکان ملاقات می دهد.
این در شرایطی است که بر اساس اصل 'یک چین' هر کشوری که دارای روابط رسمی با پکن است حق ندارد با مقام های تایوانی ملاقات کند.
روزنامه گلوبال تایمز امروز از قول 'لوکانگ' دیگر سخنگوی وزارت خارجه چین آورده است آمریکا باید به بیانیه های مشترک با چین و اصل یک چین پایبند باشد.
وی افزود دو کشور دارای روابط مهمی هستند اما اگر واشنگتن این اصل حیاتی را نقض کند بشدت به بخش های مختلف مناسبات لطمه وارد خواهد شد.
مقام های مسئول در چین می گویند آمریکا با تصویب این پیمان در مجلس نمایندگان خود، قصد دارد جایگاه بین المللی تایوان را ارتقا دهد.
آنها تاکید کرده اند چنین اقدامی از سوی آمریکا موانع و چالش های بزرگی در روابط با چین ایجاد خواهد کرد.
گلوبال تایمز می نویسد از 2 سال قبل که خانم 'تسای اینگ ون' در تایوان به عنوان رییس حکومت به قدرت رسید به دنبال توسعه روابط نظامی، سیاسی و اقتصادی با آمریکا بوده است.
چین، منطقه تایوان را که در سال 1949 میلادی در پایان جنگ داخلی از این کشور جدا شد، همچنان بر اساس قانون 'اصل یک چین' بخشی از خاک خود می داند.
مقام های چین و تایوان در سال ۱۹۹۲ میلادی به توافق رسیدند هر اقدامی در این منطقه و در روابط طرفین بر اساس اصل «چین واحد» باشد بر اساس این اصل، ‌چین و تایوان به یک کشور که همان سرزمین مادری است تعلق دارند.
بر اساس اصل 'یک چین' هر کشوری که دارای روابط رسمی با پکن است حق ندارد با مقام های تایوانی ملاقات کند.
اما از زمانی که «تسای اینگ ون» در سال 94 شمسی به عنوان اولین زن تایوانی از حزب حاکم دمکراتیک ترقی خواه رئیس حکومت تایوان شد، روابط دو سوی تنگه تایوان (چین و تایوان) تیره شده است.
حزب او از نظر چین، دارای دیدگاه های استقلال طلبانه است و بخش هایی از اساسنامه آن از استقلال و منفک شدن تایوان از چین حمایت کرده است.

با کانال تلگرامی «یا مهدی نیوز» همراه شوید