جی اس ام/ تا چند سال قبل وظیفه تلویزیون‌ها صرفا نمایش فیلم، سریال، اخبار و مسابقات ورزشی بود. اما به مرور و همگام با سایر فناوری‌ها، دنیای تلویزیون‌ها هم تحولات زیادی را تجربه کرد.

با هوشمند شدن این دستگاه‌های محبوب، مرور صفحات وب، دانلود و نصب اپلیکیشن‌ها، اجرای بازی‌های ویدیویی، تماشای فیلم و سریال آنلاین و ... امکان پذیر شد. اما متاسفانه هوشمند شدن تلویزیون‌ها امکان هک کردن و سو استفاده از آن‌ها را نیز فراهم می‌کند.

پیش از این در خبرها اعلام شده بود که تلویزیون‌های هوشمند به عنوان ابزاری برای جاسوسی استفاده می‌شوند و گزارش‌های جدید نیز حاکی از آسیب پذیری تلویزیون‌های هوشمند سامسونگ و Roku نسبت به هک است. این گزارش جدید بخشی از یک ارزشیابی امنیتی است که توسط Consumers Reports انجام شده و تلویزیون‌های هوشمند شرکت‌های ال‌جی، سونی و ویزیو را نیز مورد بررسی قرار داده است. طبق یافته‌های این ارزیابی، به نظر می‌رسد که تلویزیون‌هایی که توسط TCL (تولید کننده برخی پخش کننده‌های رسانه‌ای Roku) و سامسونگ تولید شده دارای ضعف امنیتی باشند، زیرا محققان موفق شدند تا با استفاده از رخنه‌های موجود در سیستم این دستگاه‌ها، کنترل آن‌ها را به دست گرفته و کارهای مختلفی مانند تنظیم صدا، تعویض کانال، باز کردن یوتیوب، خاموش کردن وای‌فای و ... را انجام دهند.

خوشبختانه این آسیب پذیری به آن حد نرسیده است که بتواند اطلاعات مهم‌تری مانند ضبط صدا و تصویر و یا مانیتور کردن محتوای مورد تماشای کاربر را استخراج کند، اما ممکن است در همین حد هم برای افراد مزاحمت ایجاد نماید. با توجه به اعلام Ubergizmo و به نقل از Consumer Reports، آسیب پذیری تلویزیون‌های سامسونگ جدی‌تر است. البته کره‌ای‌ها اعلام کرده‌اند این موضوع را ارزیابی می‌کنند و ابراز نگرانی‌ Consumer Reports را تحسین می‌کند.

با کانال تلگرامی «یا مهدی نیوز» همراه شوید