قانون/ متن پیش رو در قانون منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست.



روحانی از روز نخستی که وارد پاستور شد امیدهای بسیاری را با خود به جامعه ما آورد. دلخوشی‌هایی که سبب شد تا وی در دور دوم نیز با اتکا به همان امیدها رای بیاورد؛ بگذریم از آنکه بسیاری از این وعده‌ها و انتظارات مردمی محقق نشد ولی سرزندگی ویژه‌ای به مردم ما داد. با این وجود از همان روزهای ابتدایی که دولت روی کار آمده بود همه به یک تصمیم نادرست روحانی اعتراض داشتند و این اقدام را زیر سوال می‌بردند که آن انتخاب فردی به نام پرویز اسماعیلی برای جایگاه اطلاع‌رسانی و ارتباط با رسانه ریاست جمهوری بود. فردی که مجاهد شنبه بهترین گزینه برای معرفی اوست و در این سال‌ها بیشتر از بسیاری از سیاست‌های ایالات متحده به دولت روحانی ضربه زده‌است. این فرد با وجود تفکر خاصی که دارد مدت‌هاست تلاش می‌کند تا رسانه‌های حامی اعتدال را زیر فشار برده و نگذارد تا صدای منتقدان دلسوز به گوش روحانی برسد. از آیت‌ا...‌هاشمی‌رفسنجانی گرفته تا بسیاری از شخصیت‌های سیاسی و غیرسیاسی سال‌هاست که از این تیم انتقاد می‌کنند و معتقدند که لکنت و مشکل دارد ولی دست‌هایی که در دولت مشغول کارهستند اجازه برخورد با این افراد را نمی‌دهند. این فرد برای آنکه صدا انتقادهای حقیقی به گوش روحانی نرسد و رییس دولت نداند در جامعه چه خبر است، حتی در نشست‌های خبری نیز سوالات رسانه‌ها را مهندسی و تلاش می‌کند تا سوالاتی پرسیده شود که نه گرهی از مشکل باز کند ونه سبب شود که برخی از خواب خرگوشی بیدار شوند. در نشست اخیر خبری روحانی با اصحاب رسانه نیز وضعیت به همین‌گونه بود و رسانه‌هایی را به پشت تریبون خواندند که سوالات‌شان سبب نشود گرهی بر پیشانی آقایان بیفتد.

سوال ما از روحانی

اما سوال «قانون» که سال‌ها موفق نشده‌‌ از رییس‌جمهور پرسشی داشته باشد درباره عمق اعتراضات اخیر است. قصد داشتیم از آقای روحانی بپرسیم جناب رییس‌جمهور آیا می‌دانید صدای اعتراض کف جامعه که به قول شما همه آن را شنیدند و حتی پرده گوش برخی را نیز پاره کرد به دلیل نبود ساز و کار مناسب برای رساندن انتقاد و اعتراض به گوش مسئولان است؟! آیا می‌دانید نبود سندیکاهای مختلف و فلج کردن انجمن‌های صنفی یکی از عوامل آشفتگی‌های کشور است؟! آیا می‌دانید اگر اعتراضات کارگری به هر بهانه‌ای کنارزده نشود، وضعیت کشور به حالت اعتراضات دی مبدل نمی‌شود؟! بی شک خوب می‌دانید زیرا وزیری را برای وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی برگزیدید که گفته می‌شود رابطه خوبی با انجمن‌های صنفی ندارد. قصد داشتیم این دغدغه‌ها را از شما سوال کنیم زیرا از حسن روحانی انتظار داشتیم و وی را فردی متفاوت می‌دانستیم. ما این انتظار را از احمدی‌نژاد نداشتیم ولی از شما خواستیم بپرسیم که آقای رییس‌جمهور چه برنامه‌ای برای بهبود وضعیت سندیکاها در کشور دارید؟! آیا تلاشی در این زمینه کرده‌اید؟ این سوالات ما نه خطری برای شما داشت و نه جایگاه شما و دوستان‌تان را زیر سوال می‌برد ولی چرا زیر دستان شما اجازه پرسیدن این سوالات را ندادند و در عوض 20 بار به رسانه‌های مرتبط با صداوسیما اجازه پرسیدن سوالات تکراری و کلیشه‌ای را دادند، جای تامل است.

درک کنید
اینکه از ظهر بیش از 200 نفر برای پوشش خبری به پاستور می‌آیند برای تحمل برخوردهای رنگارنگ و دوستانه برخی افراد در نهادریاست جمهوری نیست؛ آن‌ها نیازی به حضور در این مراسم‌ها برای تشریفات نیز ندارند. این افراد همه می آیند تا با دست پر بازگردند. کاش برای یک‌بار هم که شده سوالات خبرنگارانی را که بعد از ایستادن در صف‌های ثبت می‌شود خودتان می‌گرفتید و مطالعه می‌کردید تا درک کنید چه موضوعاتی ذهن اهالی رسانه‌های مردمی و نه آن‌هایی را که برای رفع مسئولیت به نشست می‌آیند، مشغول کرده است.

میراث ماندگار باش
آقای روحانی شما نیز مانندسایر افرادی که در این کشور به قدرت رسیدن روزی از این جایگاه خواهید رفت ولی نگذارید کاری کنند که مانند برخی بعد از پایان دوره به نیکی از شما یاد نشود.

پاسخ‌های جهت‌دار
در ادامه بخش‌هایی از سخنان روحانی را که بر مبنای سوالات مطرح شده بیان شد، می‌خوانید. پاسخ‌هایی که ماه‌ها و سال‌هاست از زبان رییس‌دولت‌های یازدهم و دوازدهم شنیده شده است.

لزوم توجه به جوانان
جوانان هم شنیده شدن صدای‌شان و هم اثرگذاری فکر و اراده‌شان در حاکمیت را خواستارند. آن روزی که انقلاب ما به پیروزی رسید، تعداد جوان‌های ما کمتر از هفت میلیون بود اما امروز 25 میلیون جوان داریم. ارتباط جامعه آن روز با دنیا و سطح سواد و معلومات عمومی آن دوران با امروز بسیار متفاوت است و ما باید زمان‌شناس باشیم چرا اگر زمان و شرایط خود را نشناسیم، انجام وظیفه هم برای ما سخت و دشوار خواهد بود.

دولت دوازدهم علاوه بر ادامه همه آرمان‌های انقلاب ، اشتغال مولد و مبارزه با فقر مطلق را به عنوان دو هدف عمده خود تعیین کرده که تحقق این دو هدف را دنبال خواهدکرد.

مشکل ارز
می‌گویند دولت خود می‌خواهد ارز را گران بکند، این موضوع زمانی معنا می یابد که دولت حداقل کسری بودجه داشته باشد درحالی‌که امسال کسر بودجه نداریم، یعنی همان بودجه ای که در ماه‌های اولیه در دولت تصویب شده، همان رقم و عدد محقق خواهد شد و آمار 10 ماهه گذشته نیز همین را نشان می‌دهد و امسال یکی از سال‌های خوب دولت است چون در سال‌های قبل همیشه در دی و بهمن مشکلاتی برای تامین نیازهای‌مان داشتیم و امسال اینچنین نیست.
می‌خواهم مردم را به آینده مطمئن کنم، آینده ما از امروز حتی در زمینه ارزی بهتر خواهد بود، به دلیل اینکه درگذشته منابع ارزی‌مان، همان درآمد نفتی یا غیرنفتی خودمان بود و امروز تاکنون 30 میلیارد دلار فاینانس خارجی در اختیار ماست که برای همه این ارقام و حدود 12 – 13 میلیارد تصمیم‌گیری شده و تصمیم‌گیری خواهد شد و بنابراین شرایط آینده ،شرایط بهتری خواهد بود.تصمیماتی در این زمینه اتخاذ شده، بخشی از آن را رییس بانک مرکزی اعلام کرده و برخی دیگر نیز بعدها اعلام خواهد شد.
توصیه‌ام به مردم این است که در این مسیر پرریسک به‌خاطر منافع خودشان، قدم برندارند؛ مسیرهای بهتر از مسیر ارز برای اینکه از پول‌شان استفاده کنند، وجود دارد و این مسیر، مسیر باثباتی نخواهد بود. از همه مردم خواهش می‌کنم به راهنمایی‌ها و توصیه‌های مسئولان اقتصادی و بانک مرکزی توجه کنند، با این توجه ضرر نخواهند کرد.

نهی از بنگاه‌داری
دولت توصیه‌های مهمی قبل از بحث بدهکاری به سازمان تامین اجتماعی دارد و این را اعلام کردم. سازمان تامین اجتماعی باید از بنگاه‌های اقتصادی دست بردارد. با این شرایطی که سازمان تامین اجتماعی دارد، هر مقدار پول به آن بدهیم، نمی‌تواند مسیر درست را بپیماید بنابراین به وزیر کار، از ابتدای دولت تاکید کرده ام و شرط من برای حضور ایشان در وزارت کار این بوده که باید تمام بنگاه‌های اقتصادی را واگذار کند. ایشان البته قدم‌های خوبی در این چند ماه برداشته اند اما سرعت این کار باید بیشتر شود.
نه تنها سازمان تامین اجتماعی بلکه همه بخش‌های دولتی باید بنگاه‌های اقتصادی خودشان را واگذار کنند، از جمله بانک‌ها و این تنها راه نجات اقتصاد کشور است. هم بخش های دولتی، نهادهای غیردولتی و نیروهای مسلح و سایرین نیز باید بنگاه‌های اقتصادی خودشان را واگذار کنند، این به نفع خودشان و به نفع مردم خواهد بود.
اگر یک ملت منسجم و مصمم بوده و حاکمیت هم حاکمیت مردم باشد و همه آن‌هایی که در حکومت هستند، منتخب مردم باشند، آن ملت در اهداف و آرمان‌های ملی خودش پیش خواهد رفت.

آینده خوب

به اعتقاد من تا زمانی که به آینده خودمان امیدوار هستیم و سرمایه اجتماعی‌مان روز به روز تقویت می‌شود و از توان ملی و امکانات فراوان کشور درست استفاده کنیم، مسیر پیشرفت را ادامه می‌دهیم.

رشد اقتصادی ما در سال 93، سه درصد و سال گذشته رشدمان دو رقمی شده است و امسال هم رشد خوبی خواهیم داشت و به مردم قول می‌دهم در دولت دوازدهم شاهد رشد مداوم و مستمر اقتصادی کشور و پیشرفت در همه زمینه‌ها باشیم.

حقیقت اعتراضات
شما گفتید تا دیر نشده باید صدای مردم را شنید؛ آیا شما صدای مردم را در اعتراضات اخیر، نسبت به تورم، گرانی و ناکارآمدی برخی مدیران شنیدید؟ اگرشنیدید چه تصمیمی برای رفع این دغدغه‌ها دارید؟ آیا بنا دارید تیم اقتصادی دولت را ترمیم کنید یا خیر؟

مردم در زمینه اقتصادی هم نقد و اعتراض دارند و بحق هم هست؛ ولی اعتراض مردم فقط بحث اقتصادی نیست، در بحث اجتماعی، سیاسی، روابط خارجی نیز خیلی مردم حرف دارند. گوش ما باید شنوا باشد. بدانیم مردم چه می‌خواهند. شما حتی به خبرگزاری خودتان هم مراجعه بکنید، می‌بینید در طول فعالیت دولت یازدهم تا امروز مسیر تورم ما به سمت بالا نبوده بلکه به سمت پایین بوده است؛ یعنی از روز اول که آمدیم و تورم 40 درصد بود تا اول سال 93 که تورم ما 34.7 درصد بود با امروزی که تورم ما 8.2 است، نشان می‌دهد که مسیر درستی انتخاب شده است.
وقتی کار را شروع کردیم، رشد اقتصادی در سال 91، منفی 6.8 بوده و سال گذشته رشد اقتصادی دو رقمی بوده و این نشان می‌دهد که مسیر دولت، مسیر درستی بوده و راه درستی را انتخاب کردیم؛ البته به این معنا نیست که همه مشکلات مردم حل شده است.

اینکه امسال مستمری اقشار پایین جامعه یعنی افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی را بیش از سه برابر کردیم، یعنی مستمری آن‌ها در سال 96 نسبت به 95 بیش از سه برابر (حدود3.4 دهم) شده است؛ این معنایش این است که ما به فقر و مردمی که در رنج هستند، توجه داریم.
اینکه در تبصره 14 بودجه امسال برای ریشه‌کنی فقر مطلق بودجه گذاشتیم معنایش این است که ما به فقر توجه داریم؛ اینکه در تبصره 18 بودجه امسال برای اشتغال ردیف و منبع گذاشتیم که البته مجلس در تصمیم‌گیری‌اش ممکن است مقداری بالا و پایین کند، معنایش این است که توجه داریم؛ اینکه دولت شعارش مبارزه با فقر مطلق و اشتغال مولد است، به این معناست که دولت از قبل گوش شنوایی داشته و امروز هم دارد و به اعتراض مردم هم احترام می‌گذارد و در میان دولت‌های گذشته شاید، رساترین حرف را این دولت گفته که اعتراض را می‌پذیرد و قبول می‌کند.

خوشبختانه امروز همه مسئولان کشور اصل اعتراض را پذیرفتند و بسیار خوشحالم که همه می‌گویند صدای مردم را باید شنید. این روز بسیار مبارکی است برای همه ما که صدای مردم را بشنویم و طبق نظر مردم عمل کنیم.

تکیه بر گفت‌وگو
در منطقه پیچیده‌ای هستیم که مشکلات فراوانی را در آن شاهد هستیم. راه‌حل اساسی را، راه‌حل سیاسی و مذاکره، به مخصوص با کشورهای منطقه می‌دانیم. اما در عین حال هیچ‌وقت ابایی نداریم که با غیرکشورهای منطقه هم صحبت کنیم. در تمام ملاقات های مهم خارجی در این پنج سال، پیوسته یکی از مباحث من با سران دنیا درباره منطقه بوده است.

همیشه بحث کردیم و نظرات‌مان را گفته ایم و تاکید کرده ایم برای رایزنی آماده هستیم. اعلام کرده ایم که هدف‌مان مبارزه با تروریسم و برقراری ثبات بوده است. هدف این بوده که مردم منطقه بر سرنوشت خودشان حاکم باشند. هدف این بوده که دولت ها و قدرت‌های خارجی در مسائل منطقه مداخله نکنند و به فکر فروش تسلیحات‌شان نباشند.
ما همچنان و مثل گذشته، هم با کشورهای منطقه و هم با کشورهای خارج منطقه درباره مسائل منطقه بحث، گفت‌وگو و رایزنی می‌کنیم و حتی گاهی از آن‌ها کمک می‌خواهیم. در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل، در مذاکرات با مقامات اروپایی و غیراروپایی، یکی از خواست‌های من،‌ فعالیت آن‌ها برای خاموش کردن آتش جنگ یمن بوده و از آن‌ها خواسته‌ام که همه توان خودشان را بکار ببرند تا بمباران مردم مظلوم یمن متوقف شود. همیشه با کشورهای دنیا درباره منطقه حرف زدیم و باز هم حرف خواهیم زد.

یکی از برنامه‌های اصلی دولت تدبیر و امید، جذب سرمایه‌گذاری خارجی بوده و آقای جهانگیری چند روز پیش گفتند برخی تریبون‌ها به گونه‌ای سخن می‌گویند که سرمایه‌گذار نیاید. ما این برخی را در مسائل اجتماعی، فرهنگی و زنان هم داریم. اکثریت مردم، اردیبهشت‌ به شما رای دادند چون برنامه‌های شما امیدبخش بود ، با امیدهای مردم چه باید کرد؟
باید به آینده خودمان امیدوار باشیم. اینکه می‌گویم یک شعار نیست، برای آن دلیل دارم. وقتی به استان کرمان می‌روم و می‌بینم که 10 هزار میلیارد تومان طرح و پروژه در یک روز افتتاح می‌شود و استاندارش می‌گوید سال آینده هم از من دعوت می‌کند چون سال آینده هم حدود 10 هزار میلیارد طرح و پروژه برای افتتاح داریم، معنایش این است که جامعه ما بانشاط است، دارد پیشرفت می‌کند و سرمایه‌گذاری‌های خارجی ما بیشتر شده است.

این معنایش پیشرفت است. فاینانس‌های خارجی ایران نسبت به گذشته بسیار بیشتر شده است. بسیاری از موارد سرمایه‌گذاری که فناوری پیچیده‌ هم می‌خواهد، الان با شرکت‌های خارجی در حال مذاکره و اجرا ست. برای اولین بار داریم در داخل کشور اتومبیلی تولید می‌کنیم که همزمان با مصرف داخلی، 30 درصد تولیدات آن باید به خارج صادر شود.

دیروز اجرای طرح عظیمی را برای نوسازی ناوگان حمل و نقل آغاز کردیم. طرح‌های دیگری نیز در این روزها اعلام خواهد شد که در سال 97 اجرا خواهند شد. همه این‌ها به معنای امیدواری در مسائل اجتماعی و فرهنگی است. این حرف درست است که اگر ما می‌خواهیم پیشرفت کنیم و اگر می‌خواهیم سرمایه و فناوری جذب کنیم، می خواهیم ایرانیان و سرمایه ایرانیان عزیز خارج از کشور به داخل برگردد، راهش این است که تریبون‌ها و رسانه‌ها همصدا با دولت باشند.

صداهای مختلف ممکن است تاثیرگذار باشد. سرمایه و سرمایه‌دار هر دو مثل آهو می‌مانند و خیلی زود فرار می‌کنند. تیزپا هم هستند و نباید آن‌ها را فراری بدهیم. راهش این است که رسانه‌ها و دولت با هم مشارکت بیشتری داشته باشند.

اگر آمریکا تخلف کند، زیر پای تعهد خودش زده و اعتبار خودش را مخدوش کرده است؛ البته برای شرایط آینده پیش‌بینی‌های لازم را داریم و تا زمانی که منافع مورد نظر ما در برجام تامین شود، در برجام خواهیم ماند؛ بودن یا نبودن آمریکا تاثیر اصلی بر تصمیم ما نخواهد داشت چراکه تصمیم اصلی ما بر مبنای این است که آیا منافع مورد نظرمان با برجام تامین می‌شود یا نه.

توجه به مشکلات دانشگاه
باید مشکل دانشگاه‌ها را از طریقی حل کنیم، اما اینکه بودجه‌ای که اختصاص دادیم، کم است یا زیاد، در دولت چیزی نشنیدم. یعنی وزیر علوم اعتراضی نسبت به این بودجه نداشت و وقتی داشتیم بودجه را می‌بستیم، وزیر مربوطه اگر ایرادی بود، می‌گفت. البته به طور کلی بگویم همه وزرا اعتراض کلی دارند. یعنی هر کسی می‌گوید بودجه من کم است. باید دنبال کنیم بعضی از مشکلات بحق است.

بحران اشتغال
برای ایجاد اشتغال، تبصره اصلی ما تبصره 18 بوده است. تبصره 18 متاسفانه تغییرات زیادی داشته است. هنوز مجلس مصوبه نهایی را به ما نداده، ولی تا اینجا در کمیسیون تلفیق تغییراتی کرده است. آنچه دولت متعهد بود، بر مبنای تبصره 18 و منابعی بود که پیش‌بینی کرده بود. دولت منابعی را پیش‌بینی کرده بود بعد یک مقدار منبع گفته بود که صندوق توسعه بیاورد، مقداری بانک‌ها بیاورند، این سه با هم ضمیمه شود، مجموع پولی که به دست می‌آمد در طول چهار سال، حدود 300 هزار میلیارد تومان بود.

دولت بر مبنای 300 هزار میلیارد تومان در چهارسال برنامه‌ریزی کرده بود، منتها این تبصره الان تا اینجایی که مجلس پیش رفته، مطابق با پیشنهاد دولت نیست. در نهایت اگر اصلاحاتی در صحن علنی مجلس انجام بگیرد، بحث دیگری است، اما آنچه به مردم می‌توانم بگویم این است که در سال گذشته حدود 700 هزار شغل ایجاد شده است. تلاش ما این است که امسال این رقم کمی بیشتر باشد.

در پایان سال معلوم می‌شود این اراده‌ای که داشتیم محقق شده یا نه. سال آینده این 700 هزار بیشتر خواهد بود. یعنی همه برنامه‌ریزی‌های ما بر مبنای ایجاد اشتغال بیشتر است، اما اینکه به یک میلیون می‌رسد یا نه نمی‌توانم بگویم. اما اگر تبصره‌های ما به آن صورتی که به مجلس داده بودیم، مصوب شود، این قول درست خواهد بود.

دردسرجدول 17
اشکال جدول 17 این بود که دستگاه‌هایی به عنوان بودجه از دولت پولی دریافت می‌کردند اما اینکه آن‌را کجا مصرف می کردند و چه نتیجه‌ای دارد باید مشخص باشد البته گاهی آمار ظاهری می‌دادند که این قدر تحقیق شده و کتاب چاپ شده است اما اثر آن تحقیقات و کتاب‌ها چه بوده و چند نفر خواندند نامشخص بود. در اساس یکی از ویژگی‌های بودجه امسال مساله شفافیت است که هم برای دولت و هم برای مردم معلوم باشد که این بودجه‌ها کجاها مصرف می‌شود.

تجمیع دستگاه هایی که در جدول 17 بودند و اینکه زیر نظر وزارت ارشاد قرار گرفته به دلیل این است که بتوانیم نظارتی داشته باشیم البته بحث این نیست که بودجه کم یا زیاد شود بحث این است که برمبنای کاری که انجام می‌دهند و عملکرد سه ماهه که اعلام می‌کنند، بودجه به آن‌ها اختصاص داده شود و چنین نباشد که بودجه بدهیم و از عملکرد آن‌ها بی‌خبر باشیم و در این زمینه دولت تلاش کرده بعضی موارد را حذف کند.

پایان دوران ببند و بنداز
در کل، بحث شبکه یا فضای مجازی، فضای اینترنت، یک بحث بسیار مهمی برای ما است. فضای مجازی برای ما که در حال حرکت به سمت دولت الکترونیک هستیم، بسیار اهمیت دارد. در این فکر هستیم که جامعه ما بتواند ارتباط بهتری با دنیا داشته باشد. اطلاعات و دانش روز دنیا را کسب کند و همچنان که اشاره کردید در مساله مشاغل و اشتغال بسیار مهم است.

در گفت‌وگوی تلویزیونی اشاره کردم، وزیر ارتباطات به من اعلام کرد که در دو سال گذشته 200 هزار شغل در فضای مجازی به‌وجود آمده یا به تعبیر او موبایل محور است. الان در حال گسترش نسل سه و چهار شبکه تلفن همراه در سراسر کشور هستیم. هر استانی می‌رویم شهرهای جدیدی زیر پوشش قرار می‌گیرد.

اهدافی که داریم، هم اهداف فرهنگی و هم اهداف اجتماعی و هم اهداف اقتصادی و هم اهداف سیاسی است. شما الان می‌بینید رییس جمهور آمریکا یک توییتی انجام می‌دهد درباره سیاست خارجی، بعد شما می‌بینید میلیون‌ها پاسخ داده می‌شود و گاهی عقب‌نشینی و از مردم یا از مسلمان‌ها عذرخواهی می‌کند. این نشان این است که این فضا در دنیای سیاست خارجی یک بازیگر عمده شده است.

در سیاست داخلی، فضای مجازی یک بازیگر عمده در مسائل اقتصادی است. روز به روز آثار این شبکه‌های اجتماعی که شما اشاره کردید بیشتر خواهد شد. دولت مصمم است که هم در زیرساخت و هم در زمینه محتوا و هم در زمینه پلت‌فرم‌هایی که نیاز داریم به سمت توسعه حرکت کنیم. به همین دلیل شما می‌بینید هم پهن‌باندها و هم پهنای باند نسبت به اول دولت یازدهم گسترش قابل توجهی پیدا کرده است.

حاصل این اقدامات سهولتی است که امروز مردم برای دسترسی نسبت به گذشته دارند. شما گاهی وقت‌ها چند دقیقه معطل می‌شدید برای دانلود کردن یک فیلم کوتاه، اما الان می‌بینید چند ثانیه به جای چند دقیقه وقت می‌گذارید. الان دیگر کسی حوصله و فرصت ندارد که نیم ساعت معطل شود برای اینکه بخواهد یک اثری را، یک اثر فرهنگی را مشاهده کند و ببیند. این‌ها همه کاری است که انجام گرفته است.در زمینه زیر ساخت کار بسیار خوبی در کشور انجام گرفته است. در شبکه ملی که ما آن را دنبال می‌کنیم، قدم‌های بسیار خوبی برداشته شده است. این نکته را می‌خواهم بگویم، دولت مصمم است هم شبکه‌های اجتماعی داخلی و پیام‌رسان‌های داخلی را تقویت بکند و هم معتقد است در این زمینه انحصار معنا ندارد. اگر بنا باشد که یک اپلیکیشن یا پیام‌رسانی بیاید و همه فضا در اختیار آن باشد، این به نفع کشور ما نیست، انحصار نادرست است.

باید شبکه‌های مختلف خارجی، داخلی، اپلیکیشن‌های مختلف، پیام‌رسان‌های مختلف حضور داشته باشند و مردم از آن‌ها استفاده کنند و آثار اصلی‌اش آثار فرهنگی و اجتماعی و ایجاد شغل است. این نکته را اضافه کنم؛ در فضای مجازی بیشترمحتوا را خود ما درست می‌کنیم. پلت‌فرم است که آمده است. این ما و نسل جوان و جوان‌های ما، همه آن‌هایی که معتقد به انقلاب هستند و به هویت ایرانی و اسلامی خودشان ارج می‌نهند، بیایند با همه توان‌شان در این فضا فعالیت کنند.

اگر به داخل این فضا بیاییم و از همه توان‌مان استفاده کنیم، این فضا برای ما چالش و تهدید نمی‌شود، تبدیل به فرصت می‌شود. باید فضای مجازی را به فرصت بزرگ برای نسل جوان‌مان تبدیل کنیم. دیگر آن دوره‌ای که بگوییم این را ببندیم، آن را فیلتر کنیم، آن یکی را از پشت بام بیندازیم پایین، - مقصودم دیش است نه آدم - دیگر این دوره‌اش گذشته است و ما باید برویم سوادآموزی کنیم در زمینه فضای مجازی که جوان‌های ما چگونه از این فضا به نحو احسن برای خودشان، خانواده و کشور استفاده کنند.

با کانال تلگرامی «یا مهدی نیوز» همراه شوید