ایلنا/ دومین نشست خبری رئیس دولت دوازدهم عصر امروز در نهاد ریاست جمهوری به پایان رسید.



دومین نشست خبری حجت‌الاسلام والمسملین حسن روحانی به عنوان رئیس دولت دوازدهم در حالی عصر به پایان رسید که در این نشست ۲۳ رسانه موفق به طرح سوال خود از رئیس دولت تدبیر و امید شدند.

پیش از آغاز نشست، خبرنگاران تحت تدابیر امنیتی بیشتری نسبت به نشست‌های گذشته وارد سالن شهید بهشتی نهاد ریاست‌جمهوری شدند. به نظر می‌رسد یک روز پس از حادثه روز گذشته حمله فردی با سلاح سرد به نهاد ریاست‌جمهوری نیروهای امنیتی در ایست و بازرسی‌های نهاد ریاست‌جمهوری با سخت‌گیری بیشتری اجازه عبور افراد از گیت‌ها را صادر کردند.

با این وجود نکته‌ای که چندان تغییری نسبت به دیگر نشست‌های رییس‌جمهور نداشت، دمای هوای سالن محل برگزاری نشست خبری بود.

با وجود فصل زمستان و سرد بودن هوا، در سالن نشست خبری به جای لوازم گرمایشی وسایل سرمایشی روشن بود و این روند از یک ساعت قبل از آغاز نشست و پس از آن در نشست دو ساعته رئیس هم ادامه داشت به گونه‌ای که برخی از خبرنگاران با اطلاع از این روند از قبل لباس‌های گرم برای حضور در سالن همراه آورده بودند.

پیش از آغاز نشست، حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمود علوی اولین فردی بود که به عنوان عضوی از کابینه دولت دوازدهم وارد سالن شد. پس از وزیر اطلاعات به ترتیب سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حمید ابوطالبی مشاور رئیس‌جمهور، مجید تخت‌روانچی معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهور، علی جنتی، مشاور رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور، حسام‌الدین آشنا مشاور رئیس‌جمهور، سید ضیاء هاشمی مدیرعامل خبرگزاری ایرنا، سید محمود واعظی رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور و محمد نهاوندیان معاون اقصادی رئیس‌جمهور در دومین نشست خبری رئیس دولت دوازدهم حضور پیدا کردند.

از یک ساعت قبل از آغاز نشست، خبرنگاران برای طرح سوال‌های خود از رئیس‌جمهور در نرم‌افزاری که توسط مسئولان نهاد ریاست‌جمهوری تهیه شده بود، ثبت نام کردند و برای اطمینان از اینکه سوال‌شان پرسیده می‌شود مرتب با کاظم روحانی‌نژاد به عنوان مجری برنامه و پرویز اسماعیلی، معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر رئیس‌جمهور رایزنی داشتند تا نوبت به رسانه آنها برای طرح سوال داده شود.

نشست خبری روحانی راس ساعت ۱۶ با تلاوت آیاتی از قرآن مجید آغاز شد و پس از صحبت‌های اولیه روحانی، خبرگزاری ایلنا به عنوان اولین رسانه سوال خود را در مورد عدم ثبات در بازار ارز و بدهی دولت به سازمان تامین‌اجتماعی مطرح کرد.

روحانی در پاسخ گفت: «ارز باید به تعادل برسد. اگر نرخ ارز امروز بالاتر از هفته‌های پیش است حتما نمی‌تواند دلایل تجاری و اقتصادی داشته باشد. نوسانات نرخ ارز دلایل تجاری نمی‌تواند داشته باشد چون در تامین ارز و مخارج ارزی تراز ما مثبت است یعنی درآمد ارزی ما بیش از مخارج ارزی است، دلایل اقتصادی نمی‌تواند داشته باشد، زیرا ما امسال کسری بودجه نداریم. یعنی همان بودجه‌ای که در ماه‌های اولیه در دولت تصویب کردیم همان رقم و عدد محقق خواهد شد. امسال یکی از سال‌های خوب ما است چون سال‌های قبل در دی و بهمن ماه دارای مشکلاتی برای تامین نیازهایمان بودیم اما امسال اینچنین نیست، بنابراین دلایل روانی و تبلیغاتی دارد. از مردم می‌خواهم به توصیه‌های مسئولان اقتصادی و بانک مرکزی توجه کنند به طور حتم ضرر نمی‌کنند.»

رئیس‌جمهور در پاسخ به سوال دیگر ایلنا درباره بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی عنوان کرد: «نحوه پرداخت بدهی‌‌های دولت به سازمان تامین اجتماعی سروسامان پیدا خواهد کرد سازمان تامین اجتماعی باید از بنگاه‌های اقتصادی دست بردارد. به وزیر کار از ابتدای دولت تاکید کردم، شرط من این بوده که باید سازمان تامین اجتماعی تمام بنگاه‌های اقتصادی را واگذار کند. در این زمینه قدم‌های خوبی برداشته شده اما باید سرعت این کار بیشتر شود. این تنها راه نجات اقتصاد کشور است که چه دولتی و چه غیردولتی، همه باید بنگاه های اقتصادی خود را واگذار کنند، این به نفع خودشان و مردم خواهد بود.»

روحانی در پاسخ به سوال واحد مرکزی خبر گفت: «به مردم قول می‌دهم در دولت دوازدهم شاهد رشد اقصادی مداوم و پیشرفت در همه زمینه‌ها خواهیم بود.»

رئیس جمهور در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری مهر مبنی بر اینکه جنابعالی گفته بودید ٖٖ«تا دیر نشده باید صدای مردم را شنید» آیا صدای مردم را در اعتراضات اخیر نسبت به رکود، تورم و ناکارآمدی برخی مدیران شنیدید و آیا بنا هست تیم اقتصادی ترمیم شود یا خیر؟ گفت: «من اشکالم به همین سبک سوال است. وقتی شما خواست مردم را فقط به بخش اقتصاد می‌برید همین نشنیدن صدای مردم است. در میان دولت‌های گذشته شاید رساترین سخن را این دولت گفته که اعتراض مردم را می‌پذیرد. ما امروز پذیرفتیم و همه مسئولان کشور اصل اعتراض را پذیرفته‌اند. من خوشحالم که همه می‌گویند صدای مردم را باید شنید. این روز مبارکی است که همه ما اعتراض مردم را می‌شنویم.»

سوالات بعدی از روحانی بیشتر با رنگ و بوی سیاست خارجی و بین‌المللی همراه بود. سیاست‌های منطقه‌ای امریکا، جذب سرمایه‌گذاری خارجی، حمله ترکیه به شمال سوریه، نقض برجام توسط امریکا و تهدید ترامپ برای خروج از توافق هسته‌ای، درخواست برای مذاکره درخصوص مسائل موشکی، از بین بردن فرصت مذاکره با روی کار آمدن ترامپ، بهبود مناسبات برخی از کشورهای منطقه با اسرائیل، مذاکرات ایران و افغانستان برای دستیابی به پیمان جامع همکاری‌های راهبردی از جمله سوالاتی بودند که دراین نشست مورد پرسش قرار گرفتند. 

روحانی در پاسخ به سوال خبرنگار رسانه ژاپنی مبنی بر اینکه آقای ترامپ تاکید کرده که اگر توافق هسته‌ای اصلاح نشود تحریم‌ها از سر گرفته خواهد شد و از توافق خارج خواهند شد، تصمیم ایران چیست؟ گفت: «من بسیار خوشحالم که آقای ترامپ بعد از یک سال که به کاخ سفید رفته هنوز نتوانسته به آن فریاد که توافق را پاره خواهد کرد دست پیدا کند و برجام آن قدر استحکام داشته که آمریکایی‌ها حداقل در این یکسال به آن پایبند بوده‌اند. ما از دوستان اروپایی‌مان هم که می‌پرسیم که تصمیم آمریکا و ترامپ چه خواهد بود آنها می‌گویند ما نمی‌دانیم. کسی نمی‌تواند درباره برجام و حتی توافقات تجاری آمریکا و توافق بین المللی آب و هوا پیش بینی کند که آمریکا چه تصمیمی را خواهد گرفت و آیا آن را برهم خواهد زد یا خیر. لذا ما بر مبنای اصول خود ادامه خواهیم داد. آغازگر نقض برجام نخواهیم بود. به برجام نه خطی اضافه و نه از آن خطی کم خواهد شد. ما مسائل دیگر را با برجام مرتبط نمی‌دانیم. برجام یک تعهد هفت جانبه است و هفت کشور با هم توافق کردند و شورای امنیت هم در قطعنامه ۲۲۳۱ ، برجام را تایید کرده است. برجام تعهد حزب دموکرات نیست. برجام توافق و تایید دولت آمریکا است و هر جناحی که بر سرکار باشد همچنان این تعهد پایدار است و دولت آمریکا همچنان متعهد است و آمریکا اگر تخلف کند به زیر پای تهعد خودش زده و اعتبار خود را مخدوش خواهد کرد. ما برای شرایط آینده پیش‌بینی‌های لازم را داریم و تا زمانی که منافع ما از برجام تامین شود ما در این توافق خواهیم ماند. بودن یا نبودن آمریکا تاثیری در تصمیم ما نخواهد داشت. تصمیم اصلی ما این است که منافع اصلی ما با برجام تامین می‌شود یا خیر؟ به نظر می‌رسد سال ۲۰۱۷ سال سختی برای ایران است و همه شواهد حاکی از این است که طرف آمریکایی به دنبال ناکارآمد کردن دولت دوازدهم است و اینکه چه برنامه‌ای برای باز کردن این گره‌ها دارد؟ در اینکه آمریکا دنبال ایجاد مشکل برای ملت یا دولت ایران است تردیدی نیست. اگر در دولت قبلی هم بحث بود، در این دولت همه اتفاق نظر دارند که دولت فعلی با همه توان دنبال اخلال است. اما باید دید چقدر توانمند است. یک نمونه کار آمریکا همین بود که موضوع اعتراضات را به یک مساله سیاسی بین المللی و امنیتی تبدیل کرد و به شورای امنیت برد. اولین شکست مفتضحانه دولت فعلی امریکا در همین ارجاع به شورای امنیت بود که همه کشورها با او مخالفت کردند و به جای گوش دادن به حرف او، از تثبیت برجام حرف می‌زدند.

رئیس‌جمهور در پاسخ به سوالی درباره شبکه‌های اجتماعی تصریح کرد: دوره‌ای که می‌گفتیم آن را از پشت بام بی‌اندازیم پایین گذشته است. البته مقصودم دیش است نه آدم. یا دورانی که می‌گفتند آن را فیلتر کنیم این را ببندیم تمام شده است. ما باید سواد آموزی کنیم تا جوانان بدانند چطور از این فضا برای خود و جامعه‌شان استفاده کنند.

خبرنگار جوان هم از روحانی پرسید براساس قانون برنامه دولت یازدهم موظف بود طی چهار سال با شیب ملایم حامل انرژی را افزایش دهد و افراد برخوردار را حذف کند. چرا این اتفاق نیفتاد؟ آیا دلیلش انتخابات ریاست جمهوری بود؟ ابراز داشت: سوال شما اقتصادی است اما خیلی بوی سیاسی می‌دهد. این حرف هر دو درست است و اگر در برنامه هم نباشد، اکنون داریم به همه مردم یارانه پرداخت می کنیم و واقعا قشرهایی که نیاز ندارند نباید از این یارانه استفاده کند و باید در جای دیگری مصرف شود. تلاش داشتیم تا با مجلس در این زمینه به تفاهم برسیم که نشد. به هر حال خودم هم با روسای کمیسیون‌ها جلسه برگزار کردم و همچنین با تعدادی از اعضای کمیسیون تلفیق و رییس مجلس جلسه دوم برگزار کردیم اما به تفاهم شیوه این کار نرسیدیم. در رابطه با حامل‌های انرژی بین ما و مجلس اختلافی وجود ندارد. حامل‌های انرژی باید افزایش تدریجی پیدا کند و قبول نداریم یک دفعه افزایش یابد اما مجلس باید حمایت کند و امیدوارم مجلس در تبصره ۱۸ یا پیوست‌ها این حمایت را انجام دهد. در فرصت مناسب باید با مردم صحبت کرده و این موضوع را توضیح دهیم و شیب ملایمی افزایش حامل انرژی‌های که مطرح شد درست است و دولت باید افرادی که نیازمند به یارانه نیستند یارانه آنها را قطع کنیم اما در زمینه شناسایی مشکلاتی وجود دارد که باید رفع شود.

با پایان پرسش که مصادف با اذان نماز مغرب و عشا بود، خبرنگاران به سرعت سالن شهید بهشتی نهاد ریاست‌جمهوری را برای رفتن به سمت رسانه‌های خود ترک کردند اما با این وجود، سید عباس صالحی و علی جنتی بعد از مراسم با یکدیگر در سالن خالی حرف زدند.

با کانال تلگرامی «یا مهدی نیوز» همراه شوید