تابناک/ دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا رویکرد به شدت تهاجمی در برابر ایران در پیش گرفته که مهم ترین جلوه آن را می توان تلاش برای از بین بردن برجام ارزیابی کرد.



به گزارش تابناک، در همین زمینه، مجله آمریکایی «نیوزویک» در مطلبی به سیاست تهاجمی ترامپ در برابر ایران پرداخته است و نوشته است:

تحلیل سیاست خارجی ترامپ کار راحتی نیست. او همواره درگیر یک رفتار تناقض آمیز است. با این وجود، در مورد دو مورد امنیتی مهم یعنی ایران و کره شمالی، تحلیل رویکرد او ساده است: مقابله تهاجمی خوب است و دیپلماسی بد است.

مسئله این است که حتی اگر ترامپ خود نیز مُصر به رفتن به سوی جنگ با ایران و کره شمالی نباشد رویکرد و رویکرد و مسیری که او در پیش گرفته احتمال بروز جنگ را افزایش می‌دهد.

در ماه گذشته، ترامپ مجددا تعلیق تحریم‌های ضد‌ایرانی در مورد مسئله هسته‌ای را تمدید کرد که مطابق تعهدات امریکا در برجام بود؛ توافقی که در سال ۲۰۱۵ میلادی حاصل شد و طبق آن در مقابل تعلیق تحریم‌های اقتصادی، ایران نیز برنامه هسته‌ای خود را محدودتر می‌ساخت و مجموعه‌ای از بازرسی‌های بین‌المللی را می پذیرفت.

با این وجود، ترامپ گفته است که برای مرتبه آخر است که تعلیق تحریم‌ها علیه ایران را تمدید می‌کند. ضدیت ترامپ با برجام منطقی نیست. در واقع، در اینجا یک اجماع مشترک بین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، متحدان اروپایی امریکا، چین، روسیه و جامعه نظامی و اطلاعاتی امریکا وجود دارد که تاکید می کند ایران به مفاد برجام پایبند بوده است و این توافق کارایی دارد.


بدون شک اگر اقدامات ترامپ برای برهم‌زدن برجام به فروپاشی آن منجر شود، ایران نیز محدودیت‌هایی که بر برنامه هسته‌ای‌اش پذیرفته را لغو خواهد کرد و جامعه جهانی نیز قدرت نظارت بر آن برنامه را نخواهد داشت.

روزنامه «نیویورک تایمز» نیز در مطلبی تازه هشدار داد که دولت ترامپ همان کاری را درباره ایران انجام می‌دهد که دولت بوش در مورد عراق انجام داد و این گزینه‌ای غلط است.

اگرچه ویلکرسون از عبارات «دولت ترامپ» استفاده کرده است؛ با این حال، باید توجه داشت که اکثر اعضای کابینه رییس‌جمهوری امریکا در این مورد با او همراه نیستند. در واقع، «جیمز متیس» وزیر دفاع امریکا و «رکس تیلرسون» وزیر امور خارجه او به همراه «اچ. ار مک مستر» مشاور امنیت ملی او و ژنرال «جوزف دانفورد» رییس ستاد مشترک ارتش معتقدند که توافق هسته‌ای در راستای منافع ملی امریکا است و منافع آن کشور را تامین می‌کند. از دید آنان برهم زدن برجام از سوی امریکا سبب ایجاد مخاطراتی غیرضروری خواهد شد. در واقع، این صدای مخالفت با ترامپ از درون کابینه اوست که او تاکنون آن را انکار کرده است.

با این وجود، ترامپ متحدان دیگری دارد از جمله «نیکی هیلی» سفیر امریکا در سازمان ملل متحد و «مایک پمپئو» رییس سیا. آنان از تاکتیک‌های آشنایی استفاده می‌کنند.

«گاردین» در ماه آگوست گزارش داده بود که در امریکا مقام‌های اطلاعاتی از سوی کاخ سفید تحت فشار قرار گرفته‌اند تا تایید کنند که ایران مفاد برجام را نقض کرده است که بازتابی از سیاست‌سازی اطلاعاتی‌ای است که منجر به حمله به عراق نیز شد. در ماه نوامبر، پمپئو به طور انتخابی اسنادی را منتشر کرد که مدعی بودند ایران با القاعده و بن لادن در ارتباط بوده است. مشابه تلاش‌های برخی از مقام‌های دولت بوش در زمان حمله به عراق. سخنرانی تئاترگونه نیکی هیلی در ماه دسامبر با تکیه بر یک پس زمینه هالیوودی که نمایشی از موشک‌های ایرانی بود یادآور نمایش کالین پاول در سازمان ملل متحد بود.

واقعیت این است که ارزش برجام تنها به محدودیت های فنی آن بر برنامه هسته ای ایران مربوط و منحصر نمی شود؛بلکه فراتر از آن ارزش واقعی برجام ایجاد یک مانع روانشناختی برای دونالد ترامپ است که به جنگ با ایران نرود و دلایل کافی برای این کار نداشته باشد. در واقع می توان گفت که ترامپ در یک سردرگمی کامل برای نحوه مقابله با ایران به سر می برد که باعث می شود نتواند اقدامی علیه ایران راه اندازی کند. به نظر می‌رسد که ترامپ تلاش می کند این مانع روانشناختی را از بین ببرد و محدودیت های قدرت اش در برابر ایران که ناشی از برجام از را کاهش دهد.

ترامپ چه به دنبال جنگ با ایران باشد و یا نباشد، جنگ با ایران ۱۰ تا ۱۵ برابر بدتر از جنگ با عراق از نظر تلفات و هزینه ها خواهد بود.

با کانال تلگرامی «یا مهدی نیوز» همراه شوید