فارس/ «مایک پنس» احتمال ملاقات با مقامات کره‌شمالی را که به همین منظور به کره جنوبی می‌روند؛ رد نکرد.



در حالی که کره شمالی قصد دارد مذاکرات با کره جنوبی را به سمت نزدیک شدن دو کشور پیش ببرد اما معاون رئیس جمهور آمریکا برای ممانعت از این مسئله راهی شرق آسیا شد.

«مایک پنس» معاون رئیس‌جمهور آمریکا بامداد سه‌شنبه برای مقابله با طرح پیونگ‌یانگ برای نزدیک کردن دو کره، به شرق آسیا سفر کرد.

«مایک پنس» احتمال ملاقات با مقامات کره‌شمالی را که به همین منظور به کره جنوبی می‌روند؛ رد نکرد.

البته پنس می‌گوید آمریکا پیشنهادی برای انجام چنین ملاقاتی نداده است اما باید دید که بعداً چه پیش می‌آید.

وی همچنین مدعی شد: پیام ما همیشه همان خواهد بود؛ اینکه کره شمالی باید یک‌بار و برای همیشه برنامه تسلیحات هسته‌ای و موشک‌های بالستیک خود را کنار بگذارد.

گفتنی است پنس این اظهارات را در آلاسکا مطرح کرد- اولین مقصد از سفری که با هدف تشدید فشار بر کره شمالی صورت می‌گیرد. وی در این سفر از ژاپن هم بازدید خواهد کرد.

پنس که هیأت آمریکایی برای شرکت در المپیک زمستانی کره‌جنوبی را همراهی می‌کند، قصد دارد در دیدار با مقامات سئول، مانع پیشرفت آنچه که «طرح کیم جونگ اون رهبر کره‌شمالی برای نشان دادن حسن نیت و تعامل سازنده» خوانده می‌شود، گردد.

به نوشته خبرگزاری «رویترز» این در حالی است که مقامات کره‌شمالی می‌گویند «کیم یونگ نام» رئیس تشریفاتی دولت این کشور، قرار است هفته جاری به همسایه جنوبی سفر کرده و با مقامات سئول دیدار داشته باشد. این مسئله امیدها برای گشوده شدن افق‌های بیشتر در مذاکرات دورن-کره‌ای را افزایش داده است.

مایک پنس با انتشار پیامی توئیتری، مدعی شد: در راستای تحکیم روابط آمریکا با متحدینش، عازم ژاپن و کره جنوبی هستم تا بر تداوم تعهدمان به منزوی کردن کره شمالی تاکید کرده و اطمینان حاصل کنم مبادا پیونگ‎یانگ از حضور در المپیک زمستانی به عنوان ابزاری برای لاپوشانی ظلم و تهدیدی استفاده کند که به ترتیب نسبت به مردم خود و دیگر ملت‎ها روا می‎دارد.

کاخ سفید اما با ادعای اینکه اینها فقط طرح کره‌شمالی برای فریب جامعه جهانی است، تلاش می‌کند برنامه موشکی و هسته‌ای کره شمالی را بهانه‌ای برای برهم زدن این مذاکرات قرار دهد.

معاون رئیس‌جمهور ایالات متحده در این سفر پدر دانشجوی آمریکایی که پس از 17 ماه حبس و آزادی در کره‌شمالی، بر اثر آسیب مغزی جان باخت را با خود به کره جنوبی می‌برد تا از این طریق بتواند نظر سئول را تغییر دهد.

«رکس تیلرسون» وزیر خارجه آمریکا درخصوص احتمال دیدار پنس با مقامات کره‌شمالی در حاشیه المپیک زمستانی 2018 گفت باید منتظر ماند و دید چه اتفاقی خواهد افتاد.

با کانال تلگرامی «یا مهدی نیوز» همراه شوید