جیم/ این روزها تا حرف سریال خوب پیش کشیده می‌شود، نام چند سریال محال است از قلم بیوفتد.

سریال‌هایی که خیلی‌های‌شان محصول همین امسال هستند یا فصل‌های جدیدشان به تازگی منتشر شده و داغ داغ است. خود من تا همین دو سال پیش اصلا اهل سریال‌های خارجی نبودم، تا اینکه خیلی اتفاقی یک سریال خیلی خوب به دستم رسید. اول از روی بی‌حوصلگی شروع به دیدن کردم اما کم‌کم طوری شد که نه تنها سریال‌های قدیمی را دیدم که الان هم همزمان چند سریال که هنوز از تنور درنیامده است را دنبال می‌کنم. نکته‌ای که در این سریال‌ها بیشتر از همه برای من جلب توجه می‌کند، کیفیت و تمایز کاملا واضحی است که بین این سریال‌ها وجود دارد. سریال‌هایی که قبل از به تصویر کشیده شدن در قالب یک رمان معتبر نوشته شده بودند، اغلب همگی و از یک کنار خوب و استثنایی از آب در می‌آیند. اما این موضوع در سریال‌هایی که اقتباسی نیستند همیشه صادق نیست. از این رو تصمیم گرفتم سراغ سریال‌های پر طرفداری بروم که خالقشان یک نویسنده‌ی معمولی با هوشی شگفت‌انگیز بوده است. سریال‌هایی که بعد از سال‌ها کتاب بودن، حالا شانس این را پیدا کرده‌اند تا تبدیل به تصویر بشوند و واقعی‌تر به دل مخاطبان شان بنشینند.

13 دلیل برای اینکه...
نام کتاب این سریال اقتباسی در فهرست پر فروش‌ترین کتاب‌های نیویورک تایمز قرار گرفته است. کتابی که بالغ بر 8 میلیون نسخه از آن به فروش رسیده. 13 دلیل برای اینکه تا به حال، به 40 زبان زنده‌ی دنیا ترجمه شده است. شرکت معروف نت فلیکس بر اساس داستان جذاب این رمان و به کار گرفتن بازیگران جوان و کمتر شناخته شده، سریالی 13 قسمتی را ساخته است. موضوع اصلی داستان خودکشی دختر جوانی است که 13 دلیل برای گرفتن جان خودش دارد، 13 دلیل یا 13 فردی که امید زندگی کردن را در او از بین برده‌اند و حالا قرار است در هر قسمت صدای او و تمام اتفاقاتی که برایش رخ داده است را در قالب 13 نوار کاست بشنوید و تماشا کنید. تماشا کردنی که قول می‌دهم لحظه به لحظه‌اش برایتان پر از هیجان و غافلگیری‌های جذاب خواهد بود.


شرلوک

شرلوک هولمز را با آن پرونده‌ی پر باری که برای هفته‌نامه جیم نوشته بودیم دیگر بعید می‌دانم نشناسید و قانع نشده باشید که سراغ سریال و کتاب‌هایش نروید. کانن دویل نویسنده‌ی ماجراهای شرلوک هولمز، داستان‌هایش را در قالب 4 رمان و 56 داستان کوتاه به رشته تحریر در آورده است و تاکنون این داستان‌ها 25 هزار بار مورد اقتباس داستانی قرار گرفته و به فیلم و سریال‌های متنوعی تبدیل شده اند. سریال « خاطرات شرلوک هولز» با بازی جرمی برت و همچنین سریال جدید «شرلوک» با بازی بندیکت کامبریچ دو سریال معتبر و پر طرفداری هستند که حاصل اقتباسی بسیار کار شده از این کتب شگفت انگیزند. سریال شرلوک که همین حالا در حال انتشار قسمت‌های فصل چهارم است را به هیچ عنوان از دست ندهید. این سریال به قدری خوب است که پس از دیدن آن به سراغ تمام فیلم‌هایی خواهید رفت که بندیکت کامبریچ در آن‌ها نقش آفرینی کرده است.

سرگذشت یک ندیمه
سرگذشت یک ندیمه یکی دیگر از سریال‌های پر بیننده‌ی امسال است که توانسته با ساخت و انتشار اولین فصل به امتیاز 8.6 از سایت IMDB دست پیدا کند. کتاب سرگذشت یک ندیمه در سال 1364 توسط مارگارت اتوود نویسنده‌ای اهل کانادا به رشته تحریر درآمده و انتشار یافت. حالا پس از 32 سال سرگذشت یک ندیمه با موفقیتی چشم گیر از لابه لای برگه‌های کتاب بر صفحه‌ی رنگین تلویزیون نقش بسته است. اگر رمان سرگذشت یک ندیمه را خوانده‌اید نگران نشوید چرا که تماشای این سریال که در ژانر درام، علمی تخیلی قرار می‌گیرد، با کارگردانی ماهرانه‌ای که در آن به کار گرفته شده است، به تجسم بخشیدن تصاویر ذهنی شما کمک بسیاری خواهد کرد.

شکارچی ذهن
شکارچی ذهن هم یکی دیگر از معدود سریال‌های خوب اقتباسی است که درسال 2017 فصل اول آن منتشر شد. تفاوت اقتباس این سریال با دیگر سریال‌های اقتباسی که در این لیست نام بردیم در این است که این سریال اقتباسی از کتاب و رمان نیست و در واقع اقتباسی از اتفاقات واقعی و جنایات حقیقی است. این سریال که به کارگردانی دیوید فینچر، آصف کاپادایا، توبیاس لیندهولم و اندرود داگلاس ساخته شده است، ماجرای دو کاراگاه و یک روانشناس را در واحد تحقیقات علوم رفتاری اف بی آی روایت می‌کند که در تلاش هستند با مصاحبه‌هایی از قاتلان سریالی معروف به انگیزه‌های آنان پی برده و از رخ دادن جنایات بیشتر جلوگیری کنند. این سریال که از شبکه نت فلیکس پخش شده است، موفق به دریافت امتیاز 8.7 از سایت IMDB شده است.

بازی تاج و تخت
سریال پر طرفدار و پر آوازه‌ی بازی تاج و تخت که چندین سال است آمار بالاترین فروش‌ها و بالاترین دانلودهای مجاز و غیرمجاز را به نام خود دارد هم دیگر سریالی است که از رمان‌های معتبر دنیا برگرفته و اقتباس شده است. به خاطر دارم در نمایشگاه کتاب امسال؛ غرفه‌ای که به رمان‌های زبان اصلی و معروف دنیا اختصاص داده شده بود، مملو از جمعیت و ازدحامی بود که دردیگر غرفه‌ها کمتر به چشم می‌آمد. وقتی خودم را از داخل جمعیت عبور دادم تا به کتاب‌ها نگاهی بیندازم، متوجه شدم بیشترین کتاب‌هایی که در دست جوانان ورق می‌خورد کتاب‌های قطور و گران قیمت بازی تاج و تخت است. کتاب‌هایی که با وجود پر طرفدار بودن و متقاضی زیاد، ترجمه‌ی تمام فصل‌های آن به زبان فارسی هنوز صورت نگرفته است.

دروغ‌های کوچک بزرگ

بی‌شک اولین علتی که باعث ترغیب شدن مردم به دیدن این سریال می‌شود وجود ابر ستاره‌ محبوبی مثل نیکول کیدمن در کنار ریز ویترسپون، لورا درن و شیلین وودلی است. این مینی سریال که همین امسال اولین فصلش با 7 قسمت 60 دقیقه‌ای منتشر شده است مورد استقبال فراوانی قرار گرفته. این سریال هم اقتباسی از یک رمان با همین نام است. این سریال یک سریال طنز است اما در آن لودگی نخواهید دید و از خنده روده بر نخواهید شد، چرا که ژانر دروغ‌های کوچ بزرگ کمدی سیاه به همراه تمی معمایی و جنایی است. ماجرای اصلی داستان از مادرانی شروع می‌شود که خودشان مسئول بردن آن‌ها به مدرسه هستند. تا اینکه قتلی رخ می‌دهد و داستان وارد مسیر اصلی خودش می‌شود.