الی گشت/ در زیر شهر ۲ میلیون نفری پاریس، دنیایی تاریک و زیرزمینی باقی مانده که ۶ میلیون از ساکنان قبلی این شهر را در خود جای داده است.

این مکان در واقع دخمه‌های پاریس هستند که شامل تونل هایی به طول چندصد کیلومتر می‌شوند و سراسر آنها پر از استخوان مردگان است.
- در قرن ۱۸م،‌ گورستان‌های پاریس خیلی پر و شلوغ شده بودند و تدفین‌های نامناسبی صورت می‌گرفت، تاحدی که برخی از قبرها حتی پوشیده نبودند، یا جسدها را از خاک بیرون می‌زدند. سال‌ها بعد، بعد از اینکه بارانی طولانی و شدید در پاریس بارید و در نتیجه‌ی آن دیواره‌ای از گورستان اصلی شهر فرو ریخت، جنازه‌های زیادی از خاک بیرون آمدند. در این زمان بود که مقامات مجبور بودند چاره‌ای بیندیشند.

- بعد از کشمش‌های مختلف، نهایتاً پاریسی‌ها تصمیم گرفتند از این معادن به عنوان دخمه استفاده کنند. جایی که امروزه آن را به عنوان دخمه مردگان پاریس می‌شناسیم. دو سال طول کشید تا تمامی استخوان‌های قبرستان اصلی شهر را به این دخمه‌ها منتقل کنند. در طی سال‌های بعد، تمامی استخوان‌های اجساد گورستان‌های اطراف پاریس هم به این دخمه‌ها منتقل شدند. البته، بعد از انقلاب فرانسه دفن اجساد افراد تازه فوت شده در این دخمه‌ها هم شروع شد. در کل، این دخمه‌ها به طول بیش از ۳۰۰ کیلومتر در زیر پاریس قرار دارند و تخمین زده می‌شود که حدود ۶ میلیون جنازه در آن قرار گرفته است.

- اگرچه این دخمه ها امروزه برای بازدید عموم مردم باز هستند، اما فقط به قسمت‌های محدودی از این شبکه دخمه‌ها دسترسی خواهند داشت.
- علیرغم وجود منع قانونی، پاریسی‌ها به اینجا می‌آمدند. حتی برخی از این دخمه‌ها را تبدیل به یک آمفی‌ تئاتر مخفی کردند که یک پرده سینما بزرگ، تجهیزات پخش و چند فیلم و صندلی هم در آن قرار داشت!

با کانال تلگرامی «یا مهدی نیوز» همراه شوید