آفتاب یزد/ متن پیش رو در آفتاب یزد منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست



«از شما انتظار می‌رود که از گزارش دیوان محاسبات دفاع کنید»، «شما به اعتراض دولتی‌ها نسبت به قرائت گزارش تفریغ بودجه95 پاسخ ندادید»، اینها بخشی از سخنرانی یاس آلود دیروز علیرضا محجوب نماینده تهران در دفاع از رئیس دیوان محاسبات بود.

تلاش او به ترغیب رئیس مجلس برای همراهی اما با چهره بی‌تفاوت لاریجانی رو به روشد. نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه پیش از این گفته بود که معمول نیست گزارش تفریغ را رئیس دیوان قرائت نماید و لاریجانی با زیرکی تنها به این بخش از سخنان دولتی‌ها پاسخ داد و اظهار کرد که رئیس دیوان محاسبات می‌تواند گزارشش را خود قرائت نماید و لازم به هماهنگی با دولت نیست. او اما حاضر به دفاع از ادعای عجیب عادل آذر در عدم واریز ۱۱ هزار میلیاردی درآمد گازی و دیگر مبالغ نشد. دلیل این کار ساده است، او هم رئیس دیوان را می‌شناسد، هم به بازی‌های سیاسی اردوگاه اصولگرایان آشناست و هم استدلال‌های دولت را شنیده و مدارک را دیده است. صبح یکشنبه نوبخت با وی جلسه داشت و دلایلش را عنوان کرد.

 در برنامه نگاه یک نیز وزیر نفت گفت آنچه باید گفته می‌شد. تقریباً هیچ کس در اشتباه فاحش عادل آذر تردیدی ندارد، افکار عمومی، نمایندگان مجلس و حتی خود عادل آذر! سکوت مشاور اقتصادی محسن رضایی در دو روز اخیر و عدم توانایی‌اش در پاسخگویی به دلایل وزیر نفت می‌تواند موید این مسئله باشد که آن بنده خدا هم فکرش را نمی‌کرد که توصیه‌ هم حزبی‌هایش به مشارکت در این امر از لحاظ سیاسی برایش چنین گران تمام شود. رئیس دیوان محاسبات حق دارد که سکوت نماید و به دنبال مفری برای خلاصی باشد. در این بین موضوع از دو حالت خارج نیست یا رئیس دیوان درست می‌گوید و واقعاً این رقم درشت به حساب خزانه واریز نشده یا او اشتباه کرده است. اگر ارکان دولت اعم از وزارت نفت، سازمان برنامه و بودجه و دیگر نهادهای درگیر چنین اشتباه بزرگی را مرتکب شده باشند، بی‌شک چنین دولتی صلاحیت اداره امور مالی را ندارد. اما اگر رئیس دیوان اشتباه کرده باشد، آیا می‌توان به او اعتماد کرد و حساب‌کشی از حسابهای یک کشور را به چنین شخصی سپرد؟ نوبخت می‌گوید «متاسفانه حیثیت دولت و دستگاه‌های دولتی برده شد» راستش او حق دارد، حمله به دولت و تهمت خیلی هزینه بردار نیست. اما لااقل رئیس دیوان یک استعفا به نمایندگان بدهکار است، نه به خاطر تهمت زدن به دولت، بلکه به این دلیل که به حسابداری که اشتباه ۱۱ هزار میلیاردی مرتکب می‌شود نمی‌شود اعتماد کرد. به ویژه آنکه آن حسابدار از رئیس دولت مهرورزی مدال هم گرفته باشد. حال باید منتظر ماند تا تصمیم مجلس مشخص شود.

با کانال تلگرامی «یا مهدی نیوز» همراه شوید