شرق/ در آخرین روز مسابقات فوتبال لیگ برتر نوجوانان تهران اتفاقی رخ داد که مشابه آن به‌ندرت در فوتبال جهان دیده می‌شود؛ بازیکنان تیم آکادمی کیا در راستای حفظ بازی جوانمردانه، با چشم‌پوشی از قهرمانی، به خودشان گل زدند.


در آخرین روز مسابقات فوتبال لیگ برتر نوجوانان تهران اتفاقی رخ داد که مشابه آن به‌ندرت در فوتبال جهان دیده می‌شود؛ بازیکنان تیم آکادمی کیا در راستای حفظ بازی جوانمردانه، با چشم‌پوشی از قهرمانی، به خودشان گل زدند.
هفته پایانی لیگ نوجوانان تهران جمعه در شرایطی برگزار شد که دو تیم آکادمی کیا و پیکان برای قهرمانی رقابت می‌کردند. آکادمی کیا، تیمی که مهدی مهدوی‌کیا آن را اداره می‌کند، در صورتی قهرمان می‌شد که حریف خود (احسان ری) را شکست می‌داد و در بازی هم‌زمان پیکانِ صدرنشین متوقف می‌شد. پیکان دو امتیاز بیشتر از تیم آکادمی کیا داشت.
اتفاق تاریخی بازی در دقیقه ٢٠ رخ داد؛ این تیم در دقیقه ٢٠ به یک گل دست یافت و در حالی این اتفاق رخ داد که دیدار پیکان در بازی هم‌زمان با تساوی دنبال می‌شد و چنین نتایجی، آکادمی کیا را به قهرمانی می‌رساند. اما پس از گل نخست آکادمی کیا اتفاقی افتاد که سرنوشت نتیجه این مسابقه و حتی لیگ نوجوانان تهران را تغییر داد؛ قبل از گل آکادمی کیا، بازیکن شماره ١٠ این تیم روی زمین افتاد، پس از ردوبدل‌شدن توپ، بازیکنان کیا مجددا صاحب توپ شدند و روی یک ارسال به گل رسیدند. درحالی‌که بازیکنان آکادمی کیا در حال شادی پس از گل بودند، سرمربی حریف شروع به اعتراض به هادی مهدوی‌کیا، سرمربی تیم کیا، می‌کند. او عنوان می‌کند بازیکنان تیمش منتظر بودند که بازیکنان کیا به دلیل روی‌زمین‌افتادن هم‌تیمی‌شان توپ را به اوت بزنند و بازی را رها کرده بودند.
هادی مهدوی‌کیا پس از شنیدن اعتراض مربی حریف به بازیکنانش دستور می‌دهد که یک گل به خودی بزنند تا بازی در شرایط جوانمردانه دنبال شود. اتفاقی تقریبا بی‌سابقه در فوتبال ایران؛ آن گل به خودی شاید قهرمانی را از آکادمی کیا می‌گرفت. به‌هرحال این بازی در آخر ٤-٤ شد و پیکان به قهرمانی رسید.
در فوتبال ایران که هر روز اخبار منفی منتشر می‌شود، اقدام هادی مهدوی‌کیا کار بسیار ارزشمندی محسوب شده است. فیلم بازی البته نشان می‌دهد نیازی به این کار از سوی سرمربی تیم آکادمی کیا نبود. در فیلم مشخص است که برخورد دو بازیکن چندان جدی نبود و بازیکن روی‌زمین‌افتاده کیا خیلی زود از جایش بلند شده و به بازی ادامه داد و گل آکادمی در شرایط طبیعی بازی به ثمر رسید. مهدوی‌کیا در گفت‌وگو با «شرق» درباره آن صحنه توضیح می‌دهد: «من در آن لحظه نگاهم متوجه بازیکن مصدوم خودمان بود، می‌خواستم ببینم از زمین بلند می‌شود یا خیر و اصلا متوجه نشدم آیا شرایط گل ما طبیعی بود یا نه.
برای حفظ بازی جوانمردانه و احترام و اعتماد به صحبت سرمربی حریف، به بچه‌های‌مان گفتم به خودمان گل بزنند. من صحنه را دقیق ندیده بودم. باید ظرف ١٥ ثانیه تصمیم می‌گرفتم ملاک را اعتماد به صحبت سرمربی حریف گذاشتم و چنین تصمیمی گرفتم». به نظر می‌رسد اگر مهدوی‌کیا جریان گل تیمش را می‌دید، چنین دستوری صادر نمی‌کرد او بااین‌حال از تصمیمیش پشیمان نیست؛ «در فوتبال ما اتفاق عجیب‌و‌غریب کم نمی‌افتد، در فوتبال پایه که شرایط واقعا وخیم است. هر موضوعی که فکرش را بکنید رخ می‌دهد.
من اگر در آن لحظه به نظر سرمربی حریف اعتماد نمی‌کردم این ذهنیت پیش می‌آمد که ما هم مثل برخی تیم‌های دیگریم. می‌خواستم ثابت کنم در آکادمی کیا نگاه ما به ورزش و اخلاق متفاوت است. در این فوتبال که خیلی از اتفاقات ناجوانمردانه است می‌خواستم به همه، به‌ویژه بازیکنان خودم، نشان دهم که ما نباید دنبال این مسائل باشیم. درست است که پیکان بازی‌اش را برد و قهرمان شد اما در آن لحظه بازی آنها صفر-صفر بود و گل اول زمینه‌ساز قهرمانی‌مان در آن دقیقه بازی بود». آکادمی کیا در حالی به مقام دومی این مسابقات رسید که از نظر میانگین سنی یک سال کوچک‌تر از سایر تیم‌ها بود. به نظر می‌رسد مسائلی که در هفته‌های آخر بازی‌ها پیش‌ آمده و غیرطبیعی به نظر می‌رسد، دست‌اندرکاران این تیم را دلخور کرده است.