آرمان/ متن پیش رو در آرمان منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست.


انتخابات ریاست‌جمهوری، انتخاباتی به‌یادماندنی بود و روحانی توانست با آرای بیشتری نسبت به دوره قبل رئیس‌جمهور دوازدهم شود اما بعد از این پیروزی، کابینه‌ای اعتدالی‌تر از کابینه یازدهم به مجلس معرفی کرد. عدم استفاده از اصلاح‌طلبان در ساختار دولت و بعضا عدم توان دولت در دفاع از دستاورد‌هایش باعث گردید نوعی دلسردی میان حامیان دولت و روحانی به وجود آید. به‌رغم برخی نقد‌های اصلاح‌طلبانه از سوی اصلاح‌طلبان به‌دولت، هر زمان که هجمه به دولت از سوی دلواپسان و تریبون‌های مخالف افزایش یافته، اصلاح‌طلبان در مقابل مخالفت‌های مخالفان ایستادگی کرده‌اند تا دولت با آسودگی بیشتری طی مسیر کند. در گذشته کمیته‌ای برای برقراری تعامل بین اصلاح‌طلبان و دولت وجود داشت که این کمیته اکنون فعال نیست و اصلاح‌طلبان در انتظار چراغ سبز روحانی برای راه‌اندازی مجدد این کمیته نشسته‌اند.


چرخش روحانی و کمیته تعامل

در رابطه با تعامل دولت و اصلاح‌طلبان، عضو کمیته تعامل شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان در گفت‌وگو با ایلنا تاکیدکرد: کمیته تعامل در نخستین فعالیت خود با آقای روحانی دیدار کرد اما پس از آن دیدار و با توجه به برخی مسائل همانند چرخش آقای روحانی به سمت اصولگرایان، آن کمیته نتوانست به مذاکرات و تعامل خود ادامه دهد. اسماعیل گرامی مقدم درباره آخرین فعالیت کمیته تعامل شورای عالی سیاستگذاری گفت: کمیته تعامل در نخستین فعالیت خود با آقای روحانی دیدار کرد اما پس از آن دیدار و با توجه به برخی مسائل همانند چرخش آقای روحانی به سمت اصولگرایان، آن کمیته نتوانست به مذاکرات و تعامل خود ادامه دهد. وی افزود: امیدواریم با اتفاقاتی که در کشور رخ داده و رویکردی که اصلاح‌طلبان در جهت تقویت دولت و به ویژه شخص رئیس‌جمهور دارند، کمیته تعامل هم مجددا فعال شود و بتواند به رایزنی‌ها و فعالیت‌های خود ادامه دهد.

ادامه تعامل

گرامی‌مقدم در پاسخ به این سوال که آیا پس از دیدار کمیته تعامل با حسن روحانی، دیداری میان طرفین صورت گرفته است، ابراز داشت: هنوز جلسه‌ای تشکیل نشده است. به نظر می‌رسد با توجه به اینکه اصلاح‌طلبان و شورای عالی در دیدار قبلی پیشقدم شدند، دولت باید تقاضای دیدار و ادامه تعامل را داشته باشد. وی اضافه‌ کرد: با توجه به اینکه دولت دوازدهم و شخص آقای روحانی طی روزها و هفته‌های اخیر مورد حملات مغرضانه قرار گرفته اند، اصلاح‌طلبان باید سازماندهی جدیدی برای حمایت از دولت داشته باشند و به تقویت آقای روحانی بپردازند. سخنگوی حزب اعتماد ملی با بیان اینکه حمایت اصلاح‌طلبان به معنای سکوت و نقد نکردن دولت نیست، یادآور ‌شد: اصلاح‌طلبان بر حمایت از دولت تاکید دارند اما برای این مساله، به تعامل بیشتر و برداشتن گام‌های موثرتر نیاز است و لازم است که آقای روحانی و بدنه دولت تعامل و ارتباطات بیشتری با اصلاح‌طلبان و شورای‌ عالی همانند دوران انتخابات داشته باشند چراکه حمایت اصلاح‌طلبان از روحانی موجب حمایت بخش بزرگی از جامعه از ایشان می‌شود.

رویکرد دولت

یک عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت در ارتباط با سطح تعامل دولت و اصلاح‌طلبان به «آرمان» گفت: ایجاد کمیته‌ای برای تعامل دولت و اصلاح‌طلبان نوعی جدایی بین این دو مجموعه تاثیرگذار را القا می‌کند، زیرا دولت بدون حمایت اصلاح‌طلبان نمی‌توانست دستاوردی داشته باشد. جلال جلالی‌زاده ادامه داد: دولت باید از مدیران اصلاح‌طلب در کابینه به نحو احسن استفاده و دیدگاه مجموعه اصلاح‌طلبان را اعمال می‌کرد اما با توجه به انتخاب رئیس دفتر رئیس‌جمهور، فاصله فعلی بین اصلاح‌طلبان و دولت ایجاد شد.

در انتظار چراغ سبز

جلال جلالی‌زاده تاکید کرد: با برخی رفتارها در ماه‌های اخیر شاهد انتقاداتی از سوی مجموعه اصلاح‌طلبان نسبت به دولت هستیم. گویا روحانی چندان علاقه‌ای به شور با اصلاح‌طلبان ندارد. در واقع برخی شبهات باعث شده برخی این‌گونه بیندیشند که روحانی تمایلی به گفت‌وگو با اصلاح‌طلبان ندارد. در‌نتیجه اصلاح‌طلبان اگر بدون چراغ سبز روحانی و تلاش رئیس‌جمهور در جهت استفاده از نیرو‌های اصلاح‌طلب اقدام کنند، نتیجه معکوسی مشاهده خواهند کرد.

شورای عالی در اغما

همچنین یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب در این ارتباط به «آرمان» گفت: شورای عالی سیاستگذاری درحال حاضر به‌رغم اینکه قرار بود به‌طور دائم جلسات خود را برگزار کند، اما بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری، به‌مدت چهار ماه است که جلسه‌ای برگزار نکرده است. این شورا قرار بر رصد شرایط و اتفاقات کشور در اعلام موضع از سوی اصلاح‌طلبان داشت. از این رو عدم برگزاری جلسات شورای عالی طولانی شده است و رئیس شورای عالی باید بازسازی و فعال شدن این شورا در چهارچوبی دموکراتیک را راهبری کند. غلامرضا انصاری افزود: مدیریت شورا درحال حاضر مدیریت ضعیف و کم‌توانی است. در نتیجه تعامل اصلاح‌طلبان و دولت که قرار بود در این شورا به صورت جدی برقرار شود، تحت تاثیر روند فعلی شورای عالی قرار گرفته است. وی ادامه داد: اینکه هر شش ماه صدایی از شورای عالی به گوش برسد، برابر با خواسته جامعه اصلاح‌طلبان نیست و شورای عالی باید فعالانه نسبت به مسائل جاری کشور اقدام کند و کنشگری خود را در عرصه‌های مختلف به خصوص سیاسی بروز و ظهور دهد. طبیعتا زمانی که شورای عالی رو به تعطیلی نهاد، کمیته تعامل شورای عالی نیز دیگر به مسئولیت‌های خود توجه نکرده است.

در نهایت

هرچند انتخاب کابینه و برخی انتصابات در دولت به دلخوری مجموعه اصلاحات انجامیده، هنوز اصلاح‌طلبان داعیه حمایت از دولت در مقابل تندرو‌ها را دارند. چه پسندیده است که دولت این بار برای تعامل با حامیان خود دست تکان دهد.