باشگاه خبرنگاران/ روزنامه رسمی کره شمالی هشدار داد از سرگیری رزمایش نظامی آمریکا و کره جنوبی می‌تواند باعث توقف گفتگو‌ها میان دو کره شود.



روزنامه چاپ کره شمالی وابسته به حزب حاکم کارگران نوشت: دولت کره جنوبی باید بداند که ائتلاف نظامی فاسدش با آمریکا یک اقدام احمقانه است که باعث خواهد شد فرصت بهبود روابط دو کره از بین برود و سئول در واقع سرنوشت خود را ویران می کند.

این هشدارهای کره شمالی در واقع در واکنش به مذاکرات هفته گذشته آمریکا و کره جنوبی بود. این دو کشور توافق کردند به حضور نظامی خود اطراف شبه جزیره کره ادامه دهند. این گزارش همچنین یک روز پس از آن منتشر شد که آمریکا و کره جنوبی تأیید کردند که پس از پایان بازی‌های المپیک زمستانی 2018 – که از 9 تا 25 فوریه برگزار می شود-- رزمایش های نظامی را از سر می گیرند.

وزارت دفاع کره جنوبی روز جمعه اعلام کرد: زمان و جرئیات دقیق این رزمایش نظامی مشترک فاش نمی شود؛ اما پس از پایان بازیهای المپیک زمستانی این رزمایش آغار می شود.

پیشتر، «کیم جونگ اون»، رهبر کره شمالی در پیام تبریک خود به مناسبت سال نوی میلادی اعلام کرد که مسیر گفتگو با کره جنوبی باز است. او همچنین گفت که در حال بررسی اعزام یک هیئت از پیونگ یانگ به بازی های المپیک است. پس از آن دفتر ریاست جمهوری کره جنوبی از این تصمیم کره شمالی استقبال کرد و مذاکرات دو کره آغاز شد. پیونگ یانگ و سئول تاکنون سه بار درباره حضور هیئت کره شمالی در بازی‌های المپیک زمستانی کره جنوبی گفتگو کرده اند. این نخستین مذاکرات دو کره از دسامبر 2015 محسوب می شود.

تنشها میان آمریکا و کره شمالی در پی آزمایش های هسته ای و موشکی پیونگ یانگ، لفاظی ها و تهدیدهای دونالد ترامپ علیه رهبر کره شمالی و اقدامات تحریک آمیز واشنگتن نزدیک شبه جزیره کره، در چند ماه اخیر به اوج خود رسیده است.

با کانال تلگرامی «یا مهدی نیوز» همراه شوید