تسنیم/ دادگاه شهر ریاض پایتخت عربستان دو فعال حقوق بشر را در ارتباط با اتهامات مربوط به آزادی عقیده و بیان و تاسیس یک جمعیت حقوق بشری به زندانهای طولانی مدت محکوم کرد.



به گزارش شبکه تلویزیونی "نبأ"، دادگاه کیفری ویژه در شهر ریاض دو فعال حقوق بشری به نام های عبدالله العطاوی و محمد العتیبی را در ارتباط با اتهامات مربوط به فعالیت های مسالمت آمیز و تاسیس جمعیت حقوق بشر الاتحاد به ترتیب به هفت و 14 سال زندان محکوم کرد.

نهاد حقوقی بین المللی "اسکای لاین" که مقر آن در استکهلم سوئد است، پیش از این با انتشار بیانیه ای ، محاکمه محمد العتیبی و عبدالله العطاوی دو فعال عربستانی به اتهام های "غیرقانونی و سست" را تقبیح کرد و گفت: اینگونه اتهامات حقوق اساسی این دو فعال را نقض می کند" و هدف از این محاکمه ها "مجازات فعالان و مرعوب کردن آنها است".

این نهاد افزود: العتیبی و العطاوی از اکتبر سال 2016 میلادی در بازداشت هستند که این اقدام "نقض آشکار آزادیهای عمومی و آزادی اندیشه و بیان است".

این نهاد تاکید کرد: تاسیس یک سازمان حقوقی و نوشتن مطلب درباره حقوق بشر در شبکه های اجتماعی یا درخواست برای اصلاحات سیاسی نه تنها جرم نبوده و مستحق مجازات نیست بلکه حقی قانونی است که مسئولان سعودی باید آن را تضمین کنند.

اسکای لاین از مسئولان سعودی خواست تا از این دو فعال سلب اتهام کرده و آنها را فوری آزاد کنند. این نهاد همچنین تاکید کرد که مسئولان سعودی باید به تعهدات خود براساس قوانین و منشورهای بین المللی درخصوص حفاظت از آزادیهای عمومی و توقف اقدامات سرکوبگرانه علیه مخالفان و مدافعان آزادی احترام بگذارند.

با کانال تلگرامی «یا مهدی نیوز» همراه شوید