مهر/ وزیر دفاع آمریکا با اعلام راهبرد نظامی جدید اعلام کرد که از‎ این‌ پس، اولویت واشنگتن به جای مبارزه با تروریسم، رقابت با قدرت‎های بزرگ یعنی روسیه و چین خواهد بود.



به گزارش رویترز، ارتش آمریکا مقابله با چین و روسیه را در مرکز راهبرد جدید دفاع ملی خود قرار داد.

گفتنی است این اقدام نشانه دیگری است مبنی بر فاصله گرفتن آمریکایی‌ها از هدف ادعایی که در طول یک دهه گذشته در قالب مبارزه با تروریسم دنبال کرده‌اند.

در این راهبرد جدید که مشخص کننده اولویت‌های آمریکا در سال‌های پیش‌رو است، «جیمز ماتیس» وزیر دفاع آمریکا از روسیه و چین به عنوان قدرت‌های تجدیدنظرطلب نام برد که به دنبال ایجاد جهانی منطبق بر الگوهای اقتدارگرایانه خود هستند.

راهبرد نظامی آمریکا در حالی ارائه می‌شود که این کشور همزمان خواهان بهبود روابط با مسکو و پکن در راستای مهار برنامه هسته‌ای کره شمالی است.

به گفته ماتیس، واشنگتن هدف ادعایی خود مبنی بر مبارزه با تروریسم را ادامه می‌دهد حال‌آنکه از این‌پس رقابت با قدرت‌های بزرگ و نه تروریسم، اولویت نخست امنیت ملی آمریکا خواهد بود.

این نخستین بار از سال میلادی ۲۰۱۴ به این سو است که راهبرد نظامی آمریکا دستخوش چنین تغییری می‌شود.

این درحالی است که «سرگئی لاورف» وزیر خارجه روسیه پیشتر از رویکرد تقابل‌جویانه آمریکا انتقاد کرده و توسل واشنگتن به چنین راهکارهایی را مایه تاسف خوانده بود.

با کانال تلگرامی «یا مهدی نیوز» همراه شوید