ایرنا/ سیدحمید کلانتری روز چهارشنبه در همایش بررسی موانع و راهکارهای توسعه اشتغال پایدار استان یزد گفت:

شرایط کشور نیاز به کار جدی دارد و با توجه به مشکلات و محدودیت های موجود، هر کسی در هر جایگاهی اگر اندکی عرق ملی داشته باشد باید کار کند.
وی با بیان اینکه وقت همراهی و تعامل و اتحاد است ادامه داد: نخستین مسئله ای که باید به عنوان یک ضرورت مورد توجه باشد روح تعاون و همکاری به معنای عام آن است تا نرخ بیکاری کم شود.
معاون وزیر تعاون با بیان اینکه باید هزینه ها و حجم دولت کاهش یابد و میدان برای بروز استعدادهای بخش تعاون و خصوصی باز شود ، اضافه کرد: باید با الگوگیری از کشور ژاپن با احیای فضای سختکوشی و نوآوری ، انجام کارهای جمعی و گروهی و توجه به خلاقیت ، زمینه توسعه و تحول کشور و استان را فراهم کنیم.
کلانتری در ادامه با بیان اینکه نرخ بیکاری استان یزد نگران کننده و ناشایست است ، ادامه داد: یزد دارای کارآفرینان و سرمایه گذاران ملی و شخصیت های علمی و چهره های ملی زیادی است که خدمات زیادی به دانشگاههای کشور و اقتصاد ایران ارائه کرده اند.
وی تصریح کرد: بخش عمده بیکاری استان یزد ناشی از مهاجرت هایی است که از سایر استان ها صورت می گیرد و اگر این مسئله به شکلی حل شود شاید نرخ بیکاری استان یزد صفر شود.
این مسئول لزوم توجه به اقتصاد نرم افزاری در یزد را خواستار شد و گفت: اقتصاد و سرمایه گذاری این استان باید بر پایه دانش و علم و فناوری استوار باشد تا با توجه به کمبود آب در این استان با استفاده از آن برای ایجاد اشتغال اقدام شود.
معاون وزیر تعاون با بیان اینکه یزد توانایی خودگردانی و اداره خود را دارد ، افزود: این امر به این شرط است که از یزد چیزی نگیرند و به یزد چیزی ندهند و مقررات دست و پاگیر هم مانع آن نباشد.
کلانتری تأکید کرد: باید برخی ویژگی ها مانند نوآوری و سخت کوشی را دوباره احیا و کار جمعی و گروهی را تقویت کنیم و دست به دست هم توسعه را رقم بزنیم.
وی با اشاره به وجود سه هزار و 200 تعاونی در استان گفت: 800 تعاونی از میان این تعداد ، تعاونی های دهیاری ها با 18 هزار عضو در روستاست که تعدادی از آنها همچون شرکت تعاونی دهیاری اردکان در کشور نمونه است.
وی در عین حال با بیان اینکه توسعه همه جانبه یزد باید بر مبنای تعاون و روحیه همکاری و هماهنگی صورت گیرد نه ایجاد تعاونی ها اضافه کرد: بخش خصوصی یزد بسیار ارزشمند و خوب است و چهره های ملی در این بخش داریم که امروز در یزد نیستند وارد گود شوند و این موارد را دنبال کنند.

** ثبت نام 470 هزار نفر در سامانه کارورزی کشور
مشاور وزیر تعاون و مدیرکل دفتر توسعه اشتغال و سیاستگذاری کار وزارت تعاون هم در این همایش با بیان نامناسب بودن سیاستگذاری آینده کار و اشتغال در ایران گفت: سهم نیروی کار در برنامه های اشتغال کشور برعکس کشورهای در حال توسعه کم در نظر گرفته شده است.
علاء الدین ازوجی افزود: بیشتر سهم در رشد اقتصادی ایران از سرمایه است به همین دلیل ، اصلاح ساختاری عرصه کار و اشتغال در کشور ضروری است.
وی تصریح کرد: اقتصاد ایران دچار انباشت سرمایه شده و هرچه به سمت تولید بیشتر می رویم با سرمایه گذاری بیشتر مواجه می شویم که دلایل خاصی هم دارد.
مشاور وزیر تعاون اضافه کرد: رشد اقتصاد ایران در بلندمدت 3.4 درصد است که 88 درصد رشد آن از سرمایه بوده و سهم نیروی کار خیلی کم در نظر گرفته شده است.
ازوجی ادامه داد: در واقع در طول 45 سال گذشته از منابع اقتصادی و نیروی انسانی به خوبی استفاده نشده و وقتی سطح بهره وری در اقتصاد منفی باشد نباید توقع رشد بالای اقتصادی را داشته باشیم.
وی با اشاره به تغییرات وضعیت اشتغال در مناطق روستایی و شهری ایران از سالهای 84 تا 94 تصریح کرد: در این دوره زمانی سهم اشتغال روستایی از 35.9 درصد به 28.6 درصد کاهش یافته و به شاغلان شهری اضافه شده است از این رو صیانت از مشاغل موجود در مناطق روستایی به عنوان یکی از اولویت های دولت است .
این مسئول در عین حال با بیان ثبت نام 470 هزار نفر در سامانه کارورزی کشور گفت: از این تعداد کمتر از 15 درصد به افراد فوق دیپلم ، کمتر از 15 درصد به افراد دارای فوق لیسانس و دکترا و حدود 70 تا 73 درصد به لیسانس تعلق داشته است.
مدیرکل دفتر توسعه اشتغال و سیاستگذاری کار وزارت تعاون افزود: این در حالی است که عمده نیاز واحدهای تولیدی به نیروی کار دارای دیپلم و فوق دیپلم است و اگر از این تعداد هم استفاده شود باید به آنها کمک کنیم.

با کانال تلگرامی «یا مهدی نیوز» همراه شوید