ایسنا/ دیدبان حقوق بشر امروز(دوشنبه) اعلام کرد، شبه نظامیان الشباب سومالی وابسته به القاعده، به طور فزاینده غیرنظامیان را تهدید می‌کنند تا فرزندانشان را برای "تعلیم و تربیت و آموزش" در اختیار آنان قرار دهند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، دیدبان حقوق بشر گفت، از اواسط سال 2017 کمپینی در سومالی برای استخدام کودکان کار خود را آغاز کرده و تروریست‌های الشباب در این طرح علیه افرادی که با این کمپین همکاری نمی‌کنند، اقدامات انتقام‌جویانه انجام می‌دهند.
دیدبان حقوق بشر در بیانیه‌ای اعلام کرد، صدها کودک برای فرار از این سرنوشت، از خانه‌های خود گریخته‌اند.
لائتیتیا بادر، پژوهشگر ارشد آفریقای دیدبان حقوق بشر گفت: کمپین استخدام الشباب، کودکان روستایی را از والدینشان می‌گیرد تا به خدمت این گروه مسلح درآیند.
بر اساس شواهد، این طرح در سه منطقه که به طور عمده تحت کنترل الشباب قرار دارد، اجرا می‌شود.
بر اساس اظهارات مقامات دیدبان حقوق بشر، الشباب از سال 2015 مدارس مذهبی بزرگی را در مناطق تحت کنترل خود تاسیس کرده، کودکان را به این مدارس آورده و معلمان را مجبور به تدریس برنامه تحصیلی الشباب کرده و از "روش‌های تدریس خارجی" جلوگیری می‌کند.
روستاییان نزدیک منطقه "بایدوا" در جنوبی غربی سومالی به دیدبان حقوق بشر گفتند که در ماه سپتامبر، شبه نظامیان الشباب به آنان دستور دادند که ده‌ها تن از کودکان بین 9 تا 15 ساله خود را به آنان تحویل دهند.
یکی از ساکنان این منطقه گفت: آنان با لحن بسیار تهدیدآمیزی با ما صحبت می‌کردند. آنان همچنین گفتند که کلید انبار ما را نیز می‌خواهند. آن‌ها سه روز ما را دستگیر کردند. ما گفتیم باید با اطرافیان خود مشورت کنیم. آنان به ما 10 روز فرصت دادند.
بر اساس این گزارش، ساکنان این منطقه کودکان خود را در اختیار این گروه تروریستی قرار ندادند و از آن زمان تماس‌های تهدید آمیزی از جمله تهدید به مرگ دریافت می‌کنند.

با کانال تلگرامی «یا مهدی نیوز» همراه شوید