جنوب نیوز

30 ایرانی در حادثه نفتکش ایرانی در دریای چین شرقی ناپدید شدند.



به گزارش جنوب نیوز، این نفتکش از پارس جنوبی در راه صادرات به کره جنوبی بوده که بامداد امروز در آبهای چین غرق شد. 

این نفتکش ایرانی حامل میعانات گازی پارس جنوبی برای شرکت هانوا توتال کره جنوبی بود. این شرکت محموله خود را به روش فوب (FOB) از ایران خریداری کرده که در ۶۰ مایلی کره جنوبی با نفتکش باری تصادف و دچار آتش سوزی شد.

نفتکش S-Class «سانچی» که از بندر عسلویه کاندنسیت بارگیری کرده بود، در حالی که از کانالی در دریای شرقی چین عبور می‌کرد، یک کشتی باری چینی از پهلو با وسط آن برخورد کرد و به علت اشتعال بالای میعانات گازی به سرعت منفجر شد. این نفتکش جزو نفتکش های جدید شرکت ملی نفتکش ایران است که حدود 10 سال عمر داشته است.








این نفتکش 24 آذر سالجاری از بندر عسلویه راهی بندر دسان کره جنوبی شد و طبق برنامه قرار بود امروز در این بندر پهلو بگیرد که به دلیل این اتفاق منفجر شد.

بیشتر کشتی‌ها و نفتکش‌های ایرانی تا پیش از تحریم‌ها در بندر عباس، بندر بوشهر، خرمشهر، ماهشهر و.... ثبت می‌شده‌اند، اما پس از تشدید تحریم‌ها در کشورهایی همچون پاناما و مالت ثبت می‌شوند ک نفتکش مذکور نیز تحت پرچم پاناما بود.

پس از حادثه ۲۸ سال پیش یک نفتکش ULCCدر خارگ٬ دومین حادثه پیش آمده برای یک نفتکش ایرانی است. آن حادثه نیز بر اثر امواج دریا و کمر شکن شدن نفتکش رخ داده بود و از آن روز تا به امروز٬ اتفاقی برای نفتکش‌های ایرانی رخ نداده بود.

نفتکش ایرانی از سوی یک شرکت بیمه معتبر خارجی، بیمه است. در قراردادهای فوب (FOB) که درخصوص این نفتکش اعمال شده بود، تحویل کالا از زمان ورود به عرشه کشتی در مبدا است. به عبارتی فروشنده وقتی کالا را از روی نرده کشتی عبور داد ریسک خود را خاتمه داده است. هزینه حمل و بیمه با خریدار است.

اسامی ۳۰ مفقود شده حادثه نفتکش ایرانی در دریای چین به شرح زیر اعلام شد:
مجید قصابی عروجی، مجید نقیان، حسین جهانی هل آباد، احسان ابولی قاسم آبادی، میلاد عنایتی، سعید دهقانی، پوریا عیدی پور، سجاد عبداللهی، محمد کاووسی تکاب، فرید محبی، حامد بهاری هشکوایی، محمدرضا رضازاده ماسوله، مهدی صادقی، حسن رومیانی، محمد پیریائی، بهرام اتحاد، عبدالغنی سامری، ابوذر نظامی، سیدجواد حیدری، علیرضا نجفی فر، علی حیدریه کهن، بهرام پوریایی، یاور افشاری، میلاد عروی، مسلم علیزاده نودهی، عبدالکریم بشارتی پور، امید ضیایی، ایوب مظفری عبدگاه، احسان فرجی و ساقی فعال.

توضیحات قشقاوی از پی‌گیری‌های وزارت خارجه درمورد وضعیت۳۰ خدمه ایرانی ناپدید شده در آب‌های چین
معاون پارلمانی، کنسولی و امور ایرانیان خارج از کشور وزارت امور خارجه، به ارائه توضیحاتی در مورد پیگیری‌های دستگاه دیپلماسی کشورمان در مورد برخورد نفتکش ایرانی با یک کشتی باری چینی که طبق آخرین اخبار منجر به ناپدید شدن ۳۰ ایرانی شده، پرداخت.

حسن قشقاوی با بیان اینکه در این ارتباط با سفیر ایران در چین رایزنی‌ها و گفت‌وگوهایی داشته است، ادامه داد: با توجه به اینکه این اتفاق در ۱۶۰ مایلی شانگهای رخ داده با سرکنسول کشورمان در شانگهای نیز در ارتباط هستیم تا از جزئیات دقیق اتفاق رخ داده، اطلاع پیدا کنیم.

وی با بیان اینکه طبعا هرگونه اطلاع رسانی از سوی وزارت خارجه در این زمینه مستلزم اطلاعات دقیق از این اتفاق است، اظهار کرد: دوستان ما در سفارت ایران در چین و همچنین کنسولگری کشورمان در شانگهای در ارتباط با مقامات چینی هستند تا به طور کامل از ابعاد قضیه اطلاع پیدا کنند.

این مقام مسئول در وزارت خارجه، در گفت‌وگو با رادیو ادامه داد: طبق آنچه که گفته شده این کشتی حامل مشتقات نفت خام و پتروشیمی بوده است و این تصادف در ۱۶۰ مایلی رودخانه یانگ‌تسه رخ داده است.

قشقاوی ادامه داد: در این کشتی ۳۰ خدمه ایرانی و چند نفر بنگلادشی حضور داشتند.

احتمال زنده ماندن خدمه نفتکش حادثه‌دیده ایرانی/ یکی از قایق‌های نجات از کشتی جدا شده است
مدیر عامل شرکت ملی نفتکش گفت: یکی از قایق‌های نجات نفتکش حادثه دیده سانچی از این کشتی جدا شده و این خود امیدواری کوچکی است مبنی بر اینکه احتمال زنده ماندن خدمه وجود دارد.

به گزارش مانا، سیروس کیان‌ارثی بیان کرد: هم اکنون کمیته اضطراری در شرکت ملی نفتکش ایران تشکیل شده و همه بخش‌های عملیاتی در آماده‌باش کامل هستند.

وی با بیان اینکه یک تیم از بخش عملیات در حال اعزام به چین و محل حادثه است، تصریح کرد: همه سازمان ها و دوائر مربوطه در داخل کشور با کمک و همراهی وزارت امور خارجه در حال پیگیری حادثه برای نفتکش سانچی هستند.

کیان‌ارثی همچنین از اعلام آمادگی چینی‌ها برای امدادرسانی به خدمه حادثه دیده کشتی سانچی خبر داد و گفت: «لی که چیانگ» نخست وزیر چین نیز در پیامی نسبت به امداد رسانی به حادثه دیدگان نفتکش سانچی از سوی دولت چین «با همه قوا» و با تمام امکانات اعلام آمادگی کرده‌ است.

مدیر عامل شرکت ملی نفتکش ایران با تاکید بر اینکه برای سلامتی خدمه بسیار نگران هستیم‌،گفت: در میان خدمه چهار نفر دانشجو، دو نفر با ملیت بنگلادشی و یک خانواده حضور دارند که امیدواریم همگی سالم باشند، چون یکی از قایق‌های نجات نفتکش حادثه دیده سانچی از این کشتی جدا شده و این کورسوی امید ما برای احتمال زنده ماندن خدمه است.

با کانال تلگرامی «یا مهدی نیوز» همراه شوید