آخرین خبر/ رئیس جمهور آمریکا شب گذشته همزمان با تحریم 14 شخصیت حقوقی و حقیقی، با تکرار ادعاهای نخ نما تهدید کرد که برای آخرین بار تعلیق تحریم ها را تایید خواهد کرد. وی در ادامه امضای هر قانونی از سوی کنگره برای حفظ برجام را منوط به شرط هایی کرد. این سخنان رییس جمهور تاجر آمریکا در همان ساعات اولیه با واکنش مقامات ایران و اروپا مواجه شد.
ترامپ در بیانه خود مدعی شد که هر قانونی در این زمینه باید دارای این 4 شرط باشد:
1. باید از ایران بخواهد اجازه بازرسی فوری از همه سایت های مورد درخواست بازرسان بین المللی را بدهد.
2. تضمین کند که ایران هرگز حتی به تسلیحات هسته ای نزدیک نخواهد شد.
3. مفاد آن تاریخ انقضا نداشته باشد و در صورت عدم پایبندی ایران به هر یک از مفاد این قانون، تحریم های هسته ای آمریکا به صورت خودکار بازگردند.
4. باید صریحا موشک های دوربرد را غیرقابل تفکیک از تسلیحات هسته ای بداند و توسعه و آزمایش موشکی ایران را تحت تحریم های شدید قرار دهد.
ظریف: برجام قابل مذاکره مجدد نیست
ساعتی پس از این شروط متوهمانه ترامپ، محمد جواد ظریف در توئیتی نوشت: «سیاست ترامپ و بیانیه امروز به مثابه تلاش مذبوحانه برای تضعیف توافق محکم چندجانبه و نقض مخرب بندهای 26، 28 و 29 است. برجام قابل مذاکره دوباره نیست. وی تاکید کرد: بجای تکرار لفاظی‌های نخ‌نما شده، آمریکا باید خودش را کاملا منطبق با برجام کند، مانند ایران». 

ایران به تحریم‌های جدید آمریکا پاسخ می‌دهد
در همین راستا وزارت خارجه کشورمان در بیانیه ای اعلام کرد که ایران هیچ اقدامی فراتر از تعهدات خود در برجام را انجام نخواهد داد و هیچ تغییری در این توافق را نه اکنون و نه در آینده نخواهد پذیرفت. در بخش دیگری از این بیانیه امده است: اقدام خصمانه و غیرقانونی رژیم ترامپ در قرار دادن نام حضرت آیت الله آملی لاریجانی ریاست قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران در فهرست به اصطلاح تحریم های جدید آمریکا از تمامی خطوط قرمز رفتاری در جامعه بین المللی عبور کرده و اقدامی خلاف اصول آمره حقوق بین‌الملل و نقض تعهدات دوجانبه و بین المللی ایالات متحده است که حتما با واکنش جدی جمهوری اسلامی پاسخ داده خواهد شد و مسئولیت تمامی تبعات این اقدام خصمانه بعهده دولت ایالات متحده خواهد بود.

در همین حال اظهارات ترامپ با واکنش اروپایی ها نیز مواجه شده است. سخنگوی وزارت خارجه انگلیس به ایرنا گفت: بیانیه کاخ سفید را مدنظر قراردادیم. در این رابطه با ایالات‌متحده و شرکای اروپایی‌مان گفت‌وگو خواهیم کرد و متعاقبا پاسخ خود را با جزئیات ارائه خواهیم داد. وی تصریح کرد: موضع انگلیس در قبال توافق هسته‌ای ایران مشخص است. ما آن را توافقی حساس که دنیا را امن می‌کند به‌حساب می‌آوریم.
سفیر فرانسه در واشنگتن: به اجرای کامل برجام پایبند هستیم
سفیر فرانسه در واشنگتن با تاکید براینکه تایید برجام و تعلیق تحریم های هسته ای واشنگتن علیه ایران مساله داخلی آمریکا است، اعلام کرد که کشورش بر اجرای کامل برجام پایبند می ماند. آرود نوشت: تایید (برجام) تصمیمی صرفا داخلی و مربوط به آمریکا است. اروپایی ها دخالتی در آن نکردند. ما بر تعهدمان در قبال برجام تاکید کرده ایم. آرود همچنین در پیامی دیگر به بیانیه کاخ سفید درباره تصمیم اخیر ترامپ پیرامون برجام اشاره کرد و نوشت: فرانسه با شرکای خود (در این باره) مشورت خواهد کرد. فرانسه بر اجرای کامل و موثر برجام پایبند می ماند. 

آلمان: به تداوم اجرای کامل برجام متعهدیم
وزارت امور خارجه آلمان در واکنش به بیانیه دولت آمریکا در خصوص برجام تاکید کرد که برلین همچنان به ادامه اجرای کامل توافق هسته ای با ایران متعهد است. آلمان جمعه شب با صدور بیانیه ای یادآورشد که برلین با سایر شریکان اروپایی درباره گام های بعدی گفت و گو خواهد کرد.

تاکید مجدد اتحادیه اروپا بر تعهد به اجرای کامل برجام
اتحادیه اروپا بر تعهد خود به ادامه اجرای کامل و موثر برجام تاکید و اعلام کرد که با اعضای اتحادیه برای ارزیابی مشترک بیانیه آمریکا و پیامدهای آن هماهنگی خواهد کرد. در بیانیه جمعه شب اتحادیه اروپا آمده است: اتحادیه اروپا بیانیه دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا درباره توافق هسته ای با ایران (برجام) را مورد توجه قرار میدهد. این بیانیه می افزاید: به عنوان گام اول، با سه کشور اروپایی امضا کننده برجام (فرانسه ، آلمان و بریتانیا) و سایر کشورهای عضو اتحادیه اروپا، برای ارزیابی مشترک این بیانیه و پیامدهای آن، هماهنگی خواهیم کرد. در پایان بیانیه اتحادیه اروپا آمده است: ما همچنان به ادامه اجرای کامل و موثر 'برنامه جامع اقدام مشترک' متعهد هستیم.