شهر سخت افزار/ هواوی، شرکتی که تا پیش از این فعالیت‌های محدود و متمرکز روی توسعه گوشی‌های هوشمند رده پایین و با قیمت مناسب داشت حالا توجه خود را بیش از پیش به تولید پرچمدارهای سطح بالا با قابلیت‌های جذاب و جدید معطوف کرده است. در این مطلب از شهر سخت‌افزار نگاهی به روند حرکتی هواوی در این مسیر رو به رشد خواهیم داشت.



Ken Hu مدیر اجرایی هواوی در پیامی که به مناسبت آغاز سال ۲۰۱۸ میلادی منتشر کرده، چشم‌انداز فعالیت‌های هواوی را نیز تا حدود زیادی مشخص کرده است. بر این مبنا، هواوی برآورد کرده تا درآمدهای این شرکت در سال ۲۰۱۷ میلادی، در مقایسه با سال پیش از آن، با افزایش ۱۵ درصدی به ۹۲.۰۸ میلیارد دلار برسد. هواوی در سال ۲۰۱۷ میلادی در مجموع موفق به عرضه ۱۵۳ میلیون دستگاه گوشی هوشمند به بازارهای جهانی شد تا با سهم ۱۰ درصدی از این بازار، پس از سامسونگ و اپل در جایگاه سوم قرار گیرد.

ریچارد یو، مدیرعامل گروه محصولات مصرفی هواوی نیز در پیام جداگانه‌ای به مناسبت سال نوی میلادی از تمرکز این شرکت برای افزایش سهم از بازار جهانی گوشی‌های هوشمند، پس از افزایش چشمگیر رشد میزان فروش در بازارهایی نظیر ایتالیا و آلمان خبر داده است. این مقام مسئول اظهار امیدواری کرده درآمدهای این شرکت در بازار فروش گوشی‌های هوشمند با افزایش ۳۰ درصدی در سال جدید همراه شود. امری که به گفته یو در قالب درک کردن نیازهای کاربران گوشی‌های هوشمند سطح بالا در خارج از مرزهای چین و البته مصرف‌کنندگان متمرکز روی گوشی‌های هوشمند لوکس در داخل چین ممکن خواهد شد.

در صورتی که با همین آمار و ارقام مختصری که در بالا ذکر شد نیم‌نگاهی به مسیر رشد هواوی داشته باشید به خوبی متوجه خواهید شد که این شرکت از برندی متمرکز روی فروش گوشی‌های هوشمند ویژه خریدارانی با بودجه محدود، حالا به نامی آشنا در حوزه تولید گوشی‌های هوشمند سطح بالا و پرچمدار تبدیل شده است. علاوه بر این، حرکت‌هایی برپایه نوآوری نظیر استفاده از هوش مصنوعی باعث شده این شرکت، حالا حتی نام‌های برتر بازار گوشی‌های هوشمند نظیر سامسونگ و اپل را هم به چالش بکشد. رسیدن هواوی به جایگاه کنونی، فرایندی بوده که در طول زمان، میسر شده و البته بررسی آن خالی از لطف نخواهد بود.

برند شناسی
در حال حاضر بیشتر از نیمی از درآمد هواوی از فعالیت این شرکت در بازارهای خارج از چین به ثبت می‌رسد تا این شرکت به یکی از معدود برندهای چینی تبدیل شود که تاکنون موفق شده‌اند از کسب و کاری محلی به برندی جهانی تبدیل شوند.


هواوی در سال ۱۹۸۷ میلادی در شنژن پایه‌گذاری شد. بدنیست بدانید در چند سال اول فعالیت این شرکت، به هر نیروی کاری آن تشک و پتویی داده می‌شد و اکثر کارکنان، در دفتر کار خود شب را سپری می‌کردند. هواوی از راهکار ویژه‌ای هم برای تشویق کارکنان به وفاداری بیشتر استفاده کرده است. به عنوان مثال، Ren Zhengfei تنها ۱.۴ درصد از سهام این شرکت را در اختیار دارد و قسمت باقی مانده سهام، میان ۸۰ هزار نیروی کاری این شرکت تقسیم شده است. البته در قالب سیاست مدیران این شرکت، تنها کارکنانی که عملکرد مناسبی داشته باشند می‌توانند سهام این شرکت را دریافت کنند.

یکی دیگر از المان‌های مهم مدیریتی در هواوی، سیستم چرخش مدیرعامل است که در سال ۲۰۱۱ میلادی به‌کار بسته شد. در قالب این طرح، هر شش ماه یک‌بار، چهره‌های مشخصی سکان هدایت هواوی را در دست می‌گیرند.

هواوی به منظور در اختیار داشتن مزایای رقابتی، استراتژی ویژه‌ای را هم در به ثبت رساندن طیف زیادی از پتنت‌ها به کار بسته است.

حضور در بازار گوشی‌های هوشمند
هواوی برای سال‌های متمادی، گوشی‌های هوشمندی با برچسب سفید تولید می‌کرد. این به معنای آن است که متخصصان این شرکت، گوشی‌های هوشمندی را تولید می‌کردند که در قالب محصولات برندهای دیگر، روانه بازار می‌شد. در سال ۲۰۱۱ میلادی، هواوی بالاخره تصمیم گرفت گوشی‌های هوشمند را با برند خود روانه بازار کند.



Roger Sheng تحلیلگر گارتنر در این خصوص می‌گوید:
به عنوان شرکتی فعال در حوزه تولید تجهیزات و المان‌های ارتباطی، هواوی تونلی را برای پیشرفت اپراتورهای مختلف فراهم می‌کرد. این در حالی است که در ادامه راه، شانس و موفقیت را در ورود به بازار گوشی‌های هوشمند جستجو کرد.

Sheng معتقد است پیشینه هواوی به عنوان شرکتی فعال در حوزه تولید تجهیزات ارتباطی و مخابراتی پیش از ورود به بازار تولید گوشی‌های هوشمند، مزیت رقابتی ویژه‌ای را در اختیار این برند قرار می دهد. به عنوان مثال، هواوی یکی از معدود شرکت‌های فعال در حوزه تولید گوشی‌های هوشمند است که می‌تواند تراشه‌های مجتمع را بدون اتکا به شرکت‌های دیگر تولید کند. امری که به کاهش هزینه تولید برای این شرکت منجر خواهد شد.

هواوی در سال ۲۰۱۴ میلادی موفق شد تعداد ۷۵ میلیون دستگاه گوشی هوشمند را به فروش برساند. این در حالی است که در سال ۲۰۱۳ میلادی، این شرکت ۵۲ میلیون دستگاه گوشی هوشمند روانه بازار کرده بود. هواوی در این سال‌ها، تمرکز خود را برای فعالیت جدی‌تر در بازار روی توسعه گوشی‌های هوشمند پایین رده و میان رده با قیمت مناسب گذاشته بود. البته این امر با درک نیازهای کاربران انجام شد. به عنوان مثال، متخصصان این شرکت برای رفع شکایات و انتقادهایی که به عملکرد باتری گوشی‌های هوشمند این شرکت وارد شده بود در همین سال‌ها Ascend Mate 2 را در قالب تجهیز به باتری ۴۰۵۰ میلی آمپرساعتی روانه بازار کرد.

به عنوان نمونه‌ای دیگر، در سال ۲۰۱۳ میلادی محصولی نظیر Honor 3C روانه بازار شد که بهره‌مندی از صفحه‌نمایش ۵.۰ اینچی با رزولوشن ۷۲۰ در ۱۲۸۰ پیکسل را در کنار تراشه مدیاتک MT6582 و پردازشگر گرافیکی Mali-400MP2، دو گیگابایت رم و هشت گیگابایت فضای ذخیره‌سازی پیش روی مشتاقان قرار می‌داد اما از نظر طراحی و کیفیت ساخت در سطح چندان مطلوبی نبود.

به طور کلی، در سال‌های یادشده، به گوشی‌های هوشمند هواوی به عنوان محصولاتی با قیمت مناسب که البته از قابلیت‌های نه چندان شاخص و بالا در ردیف برندهای سرشناس بهره‌مند شده بودند نگاه می‌شد.

نکته قابل توجه اینکه گارتنر در سال ۲۰۱۳ میلادی اعلام کرد فروش سالیانه گوشی‌های هوشمند برای اولین بار در این سال، از فروش تلفن‌های همراه معمولی پیشی گرفته است. به این ترتیب، گوشی‌های هوشمند، ۵۷.۶ درصد از مجموع فروش تلفن‌های همراه را در سه ماهه چهارم سال ۲۰۱۳ میلادی به خود اختصاص دادند.

هر مسیری که هواوی در ورود به بازار گوشی‌های هوشمند پشت‌سر گذاشته، موفقیت چشمگیری را برای این شرکت به همراه داشته است. بر اساس گزارش موسس تحقیقاتی IDC، این شرکت در سال ۲۰۱۶ میلادی موفق شده بیش از ۱۳۰ میلیون گوشی هوشمند را به فروش برساند تا چیزی حدود ۹.۴ درصد از سهم کلی این بازار را به خود اختصاص دهد. شرکت‌های اپل و سامسونگ به ترتیب ۱۴ و ۲۰ درصد از سهم این بازار را در سال ۲۰۱۶ میلادی به خود اختصاص دادند. این شرکت در قاره اروپا نیز پرفروش‌ترین برند در کشورهایی نظیر پرتغال و هلند لقب گرفت و در کشورهایی نظیر ایتالیا، لهستان، مجارستان و اسپانیا نیز در جایگاه دوم پرفروش‌ترین برندها قرار گرفته است. در آمریکای لاتین هم هواوی در سال ۲۰۱۶ میلادی، ۱۲ میلیون دستگاه گوشی هوشمند به فروش رساند که از افزایش ۳۹ درصدی در مقایسه سال به سال میزان فروش در این منطقه جغرافیایی حکایت دارد.

هواوی حرکت خود را با تمرکز روی توسعه گوشی‌های هوشمندی شروع کرد که به طور ویژه برای خریدارانی با بودجه محدود طراحی شده بودند. این محصولات، در کنار مشخصات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری قابل قبول، برچسب قیمتی مناسبی داشتند تا طیف وسیعی از مشتاقان گوشی‌های هوشمند که به دلیل محدودیت بودجه امکان تهیه این دستگاه‌های الکترونیکی همراه را نداشتند حالا امیدوارانه‌تر به این بازار و البته محصولات هواوی نگاه کنند.

در مسیر تولید گوشی‌های هوشمند پرچمدار
همان‌طور که عنوان شد، هواوی با فروش گوشی‌های هوشمند پایین رده و میان رده که مزایای رقابتی ویژه‌ای از نظر قیمت داشتند موفق شد سهم قابل توجهی از بازار گوشی‌های هوشمند را به خود اختصاص دهد. با وجود این، در صورتی که مسئولان این برند خواستار موفقیت مالی قابل توجهی برای توسعه هرچه بیشتر بودند نیاز بود تا تغییری جدی در دیدگاه و سیاست‌های این شرکت ایجاد شود.


Sheng در این خصوص می‌گوید:

فروش محصولات مصرفی، حاشیه سود کم‌تری را در مقایسه با فروش تجهیزات مخابراتی و ارتباطی برای هواوی به همراه داشت. تنها با فروش محصولات رده بالا بود که هواوی می‌توانست به درآمدزایی بیشتری دست پیدا کند.

این تغییر دیدگاه، در عرضه گوشی هوشمند جدید این شرکت یعنی P9 با قیمتی در حدود ۵۰۰ دلار جواب داد. مطلبی که با مضمون زیر که به طنز در شبکه‌های اجتماعی چینی دست به دست می‌شد به خوبی این سیاست هواوی را به تصویر می‌کشد:

در گذشته محصولات هواوی را به این جهت خریداری می‌کردید که پول کافی نداشتید و حالا پول کافی برای خرید گوشی‌های هوشمند جدید هواوی ندارید!

هواوی در کنار فروش محصولات هوشمند رده بالا، راهکارهای دیگری را هم برای بهبود عملکرد در بازار و در اختیار داشتن مزایای رقابتی در پیش گرفت. به عنوان مثال، هواوی با نگاهی به آینده، در دسامبر ۲۰۱۶ میلادی، زیرساخت‌های ارتباطی خود را به منظور بهره‌برداری از شبکه ارتباطی نسل پنجم معرفی کرد. این امر با هدف کمک به بهره‌برداری هرچه سریع‌تر از استانداردهای جدید در حوزه گوشی‌های هوشمند و دیگر دستگاه‌های الکترونیکی در دستورکار قرار گرفت. Sheng‌ معتقد است این سیاست در آینده به برتری هواوی بر رقبا کمک خواهد کرد.

تمرکز روی بازاریابی برای ورود به بازارهای جدید، یکی دیگر از راهکارهایی بود که توسط هواوی استفاده شد. Xiaohan Tay تحلیلگر ارشد IDC‌ در این خصوص می‌گوید:

در رقابت هواوی با برندهایی نظیر سامسونگ، شناخت کم خریداران از محصولات هواوی، چالش بزرگی برای این برند بود. این در حالی است که هواوی عملکرد فوق‌العاده‌ای در خصوص بازاریابی در اروپا داشته است.

نوآوری با هدف پیشی گرفتن از رقبا
هواوی در کنار فعالیت‌ها و سیاست‌های کلان به منظور بهبود عملکرد و نمایش موثر در بازارهای جهانی، از چاشنی نوآوری و تعامل با نام‌های سرشناس بازار نیز استفاده کرد تا بتواند با سرعت بیشتری خود را به رقبای مطرح بازار گوشی‌های هوشمند نزدیک کرده و حتی از آن‌ها پیشی بگیرد.


این شرکت در آوریل ۲۰۱۶ میلادی، گوشی‌های هوشمند P9 و P9 Plus را در قالب همکاری با شرکت آلمانی مطرح در حوزه عکاسی یعنی Leica رونمایی کرد. در این راستا، همکاری با شرکت‌ گوگل به منظور تولید Nexus 6P نیز تایید بیشتر عملکرد این برند را به دنبال داشت.

تلاش‌های هواوی برای حضور جدی‌تر در بازار، به این همکاری‌ها محدود نشد. متخصصان این شرکت در کنار رونمایی از تراشه جدید Kirin 970 که در سری جدید پرچمدارهای جدید این شرکت یعنی میت ۱۰ و میت ۱۰ پرو به کار بسته شده است از تکنولوژی هوش مصنوعی استفاده کردند تا با درک نیازهای کاربران، بهبود تجربه کاربر را در بخش‌های مختلف تضمین کنند.

به این ترتیب، شرایطی فراهم شد تا کاربران گوشی‌های هوشمند سطح بالا، بیش از پیش محیط شخصی‌سازی شده‌ای را در استفاده از رابط کاربری، مدیریت مصرف باتری، تخصیص منابع سخت‌افزاری و حتی عکاسی با این دو پرچمدار شاهد باشند.

بهبود طراحی گوشی‌های هوشمند پرچمدار جدید هواوی در قالب کاهش حاشیه‌های صفحه‌نمایش، استفاده از متریال نوین در قالب به‌کارگیری طراحی شیشه‌ای در پشت گوشی و به‌کارگیری فریم فلزی، بهره‌برداری از استانداردهای مقاومت در برابر نفوذ آب و گرد و غبار و حتی به‌کارگیری ترکیب دو دوربینه در پرچمدارهای جدید که علاوه بر امکان ایجاد افکت بوکه مشابه با آنچه در محصولات برندهای رقیب شاهد هستیم، امکان به ثبت رساندن تصاویر سیاه و سفید را داراست یا حتی استفاده از بالاترین میزان گشودگی دیافراگم لنز در میان تمام گوشی‌های هوشمند، از جمله موارد قابل توجهی است که در پرچمدارهای جدید هواوی به چشم می‌آیند.

سخن پایانی
همان‌طور که خواندیم هواوی حضور در بازار را به عنوان یک تولیدکننده تجهیزات مخابراتی و ارتباطی کلید زد. مسیر حرکتی این شرکت به نحوی بود تا تولید گوشی‌های هوشمند را آغاز کند. با وجود این، همواره به گوشی‌های هوشمند تولیدی این شرکت به عنوان محصولاتی ارزان قیمت که توانایی رقابت را با نمونه‌های تولیدی برندهای سرشناس بازار نداشتند نگاه می‌شد. محصولاتی که چه از نظر کیفی و چه از نظر المان‌های سخت‌افزاری، فاقد مزایای رقابتی لازم برای درخشش در بازار، به ویژه در سطح گوشی‌های هوشمند رده بالا و پرچمدار بودند. این روند، در قالب همکاری هواوی با برندهایی نظیر گوگل، لایکا و تولید محصولات سری پورشه دیزاین تا حد زیادی تغییر کرد. حالا این شرکت با عرضه پرچمدارهای جدید نظیر میت ۱۰ و میت ۱۰ پرو و استفاده از المان‌های توسعه یافته برپایه نوآوری، دیگر رقبای مطرح بازار را به سختی به چالش کشیده است. روندی که می‌تواند نمونه‌ای تمام و کمال از حرکت رو به رشد برای شرکت‌های فعال در حوزه تولید دستگاه‌های الکترونیکی، حتی نمونه‌های وطنی باشد.


بر اساس اطلاعاتی که در سال جاری میلادی منتشر شده، هواوی بار دیگر قصد دارد تمرکز ویژه‌ای روی تولید محصولات میان رده و پایین رده را به مرحله اجرا بگذارد. با این تفاسیر، می‌توان نتیجه گرفت مسئولان این برند قصد دارند با تمرکز روی بازار تولید گوشی‌های هوشمند با قیمت مناسب، که میزان فروش بالا را تضمین می‌کند از یک طرف و فروش گوشی‌های هوشمند پرچمدار با چاشنی نوآوری و فناوری‌های جدید، از طرف دیگر، بازارهای جهانی را فتح کنند. مسیری که اگرچه دشوار به نظر می‌رسد اما آمادگی هواوی برای حرکت در این راه، از تاریخچه فعالیت این برند در بازار گوشی‌های هوشمند، احساس می‌شود.

با کانال تلگرامی «یا مهدی نیوز» همراه شوید