نمناک

نمناک/ خشک_کردن_میوه‌ها به دلیل اینکه مدت زمان بیشتری قابل نگه‌داری و مصرف هستند از گذشته‌های دور به شکل سنتی انجام می‌شد اما روش‎های جدید دیگر این امکان را برای شما فراهم می‎کند تا در هر زمان و مکانی میوه خشک داشته باشید.
امروزه هم چیپس_میوه از تنقلات سالم و سرشار از مواد مغذی است که طرفداران زیادی دارد و در میان آجیل‌ها جایی برای خود باز کرده است. علاوه بر روش‌های صنعتی انواع میوه‌ها را می‌توان به راحتی در منزل خشک کرد.
• خشک کردن میوه در آفتاب
معمولی‌ترین و ساده‌ترین راه برای خشک_کردن_طبیعی_میوه‌ آفتاب است که البته تنها مشکل آن طولانی بودن دوره خشک شدن میوه‌هاست. برای شروع باید میوه‌های رسیده، بدون لکه و له نشده را انتخاب و کاملا شسته و خشک کنید. میوه‌هایی مانند هلو، آلو، زردآلو، سیب، آلبالو، بلوبری، گوجه فرنگی، موز، آناناس، گلابی، خرمالو، کیوی و سیب را می‌توان در خانه خشک کرد.
- میوه‌های درشت را باید حلقه حلقه کرد و مابقی را می‌توان نصف و یا درسته خشک کرد.
- برای جلوگیری از تغییر رنگ میوه ها آنها را داخل ترکیب آب و آبلیمو بریزید و بگذارید چند دقیقه خیس بخورد.
- سپس میوه‌ها را با فاصله روی یک سینی توری بچینید.
- روی میوه‌ها را با پارچه توری بپوشانید تا از حشرات و جانوران در امان باشند.
- سینی‌ها را در یک مکان بسیار گرم در زیر آفتاب قرار دهید و هر چند وقت یک بار آنها را پشت و رو کنید.
-وقتی میوه‌ها چروکیده شد یعنی چیس میوه شما آماده است. برای اطمینان از اینکه هیچ رطوبتی در میوه‌ها باقی نمانده است آنها را نصف کنید و از خشک شدنشان مطمئن شوید.
• خشک_کردن_میوه_با_فر
برای خشک کردن میوه‌ها می‌توانید از فر هم استفاده کنید. کف سینی فر را کاغذ روغنی پهن کنید و میوه‌ها را با فاصله از هم روی آن بچینید.
سینی را داخل فری که از قبل گرم شده است با کمترین درجه حرارت قرار دهید. بسته به ضخامت میوه‌ها بین یک تا سه ساعت برای خشک شدن زمان لازم است.
میوه‌ها را هر 15 دقیقه یک بار چک کنید و اگر یک سمت آن خشک شد برگردانید تا سمت دیگر هم خشک شود.
• خشک کردن میوه ها با میوه خشک‌کن
برای خشک کردن میوه‌ها با دستگاه خشک‌کن، کافیست میوه‌ها را روی توری بچینید و دستگاه را به برق بزنید، همچنین می توانید میوه‌ها را روی شوفاژ نیز خشک کنید.
نکته
برخلاف باور عمومی کالری میوه‌های خشک نسبت به میوه‌های تازه بیشتر است.
خشک کردن میوه، راه مناسبی برای نگهداری آن در خارج از یخچال است، پس نیازی به نگهداری در یخچال نیست بلکه می‌توانید در ظروف مناسب بدون هوا نگهداری کنید.


با کانال تلگرامی «یا مهدی نیوز» همراه شوید