ایرنا

ایرنا/ سفیران کشورهای ونزوئلا، اکوادور، کوبا در تهران بر حفظ برجام تاکید و خواهان پایبندی آمریکا به این توافق شدند.

خسوس گونزالس سفیر ونزوئلا در تهران در کنفرانس خبری در سفارت ونزوئلا به مناسبت سیزدهمین سالروز اتحاد بولیواری مردم آمریکا گفت: کشورهایی مانند روسیه و ایران به لحاظ نفتی کمک‌های زیادی به ما کرده‌اند در این چارچوب آلبا(کوبا، نیکاراگوئه، اکوادور، بولیوی و ونزوئلا) نمی تواند مسئله متفاوتی باشد و قطعا برای کاهش قیمت نفت دچار ضرر و زیان هم شد.
وی افزود: شریان حیاتی آلبا، نفت ونزوئلا برای گسترش ارتباطات و تعاملات بین ملت ها است، اما با همه موانع و مشکلاتی که وجود دارد، آلبا به راه خود ادامه می دهد.
سفیر ونزوئلا در تهران ادامه داد: آلبا صرفا یک پروژه اقتصادی نیست و موضوعاتی همچون مسائل سیاسی و اجتماعی هم در این اتحادیه مطرح است.
سفیر ونزوئلا در تهران تصریح کرد: حتی کشورهایی هم که عضو آلبا نیستند اما در آمریکای لاتین قرار دارند، می توانند به ما کمک کنند.

**برجام یک مساله کاملا جهانی است
آلخاندرو اورتگا آلمیدا، سفیر اکوادور در تهران درباره برجام و مواضع رئیس جمهوری آمریکا گفت: برجام یک مساله کاملا جهانی است و همه ما می دانیم آمریکا هرگز به توافقات خود پایبند نبوده است. 
وی افزود: دو سال زمان برد تا کلمه به کلمه این توافق به نتیجه برسد، تمام کشورهای 1+5 در این مجموعه حضور داشتند و بر سر تمام کلمات توافق شد.
سفیر نیکاراگوئه در تهران نیز گفت: نیکاراگوئه هم مانند ونزوئلا مشکلاتی را در زمینه اقتصادی داشته اما قصد رقابت با هیچ سازمان بین‌المللی را نداریم. 
وی گفت: آلبا اهداف اقتصادی خود را دنبال می کند و ما تاریخ را برای خودمان اصلاح و تغییر می دهیم.
معاون سفیر بولیوی در تهران نیز با اشاره به اهداف آلبا گفت: اتحاد بین ملت‌ها یکی از اهداف اساسی آلبا است در واقع حقوق بشر و حقوق ملتها را دنبال می کند و ما به استقلال کشورها احترام می گذاریم.
وی تاکید کرد: ما تمامی برنامه‌هایمان را دنبال می کنیم تا به صورت مسالمت آمیز زندگی کرده و یکپارچگی را برای ملتها فراهم کنیم.
الکسیس باندریچ وگا، سفیر کوبا در تهران نیز بیان کرد: کشورهای آمریکای لاتین با مشکلاتی مواجه هستند اما اتحاد و یکپارچگی باید ادامه یابد. 
وی افزود: علاوه بر اتحاد سیاسی، منافع و مزایای اقتصادی هم دنبال می شود و ما از طریق آزادی، استقلال و حاکمیت، عدالت و منطق می توانیم با دشمنان مقابله کنیم و جمهوری اسلامی ایران هم در این اتحاد قرار دارد. 
وی اظهار داشت: ملت‌های فلسطین، سوریه و تمام انقلاب‌های دنیا هم همین طور و ما این فرصت را داریم که با اتحاد بتوانیم توانایی‌های خود را افزایش دهیم.
سفیر کوبا در تهران گفت: توسعه وحدت یکی از اقدامات عملی است که می‌توانیم انجام دهیم، اقتصاد بخشی از این فعالیت ها است و ما برای اینکه اقتصاد قوی داشته باشیم باید روابط سیاسی محکمی برقرار کنیم و برای اینکه به توسعه اقتصادی برسیم باید به وحدت و اراده ملتها هم توجه کنیم.
وی اضافه کرد: تنها راه‌حل برای اقتصاد موجود هم اتحاد و یکپارچگی است. به گفته چاوز ما یا باهم متحد می شویم یا از بین می رویم، هیچ راه‌حلی وجود نداشته است.
سفیر کوبا درباره برجام بیان کرد: وزیر امور خارجه این کشور در زمان برگزاری مذاکرات در برابر چشمان مردم دنیا این موضوع را مطرح کرد و گفت درخواست داریم که حتما این توافق با ایران اتفاق بیفتد و به پیش برود.

به گزارش ایرنا، اتحادیه آلبا' مخفف اسپانیایی سازمانی برای همکاری های اجتماعی، سیاسی و اقتصادی به معنای 
«'اتحاد بولیواری برای مردم آمریکای ما»'، در تاریخ 14 دسامبر سال 2004 با توافق هوگو چاوز رئیس جمهوری ونزوئلا و 'فیدل کاسترو' رییس جمهوری سابق کوبا و به منظور مقابله با استیلای ایالات متحده و منطقه تجارت آزاد آمریکا در هاوانا پایتخت کوبا تشکیل شد. سپس، در سال 2006 بولیوی، 2007 نیکاراگوئه و در سال 2008 هندوراس به این گروه پیوستند.
آلبا اکنون علاوه بر ونزوئلا کوبا، بولیوی، نیکاراگوئه و هندوراس، کشورهای اکوادور، دومنیکا، آنتیگوا و باربودا و سان ویسنته و لاس گرانادیناس را در عضویت دارد. همچنین هاییتی، اروگوئه و ایران نیز از اعضای ناظر این سازمان به شمار می روند. 

با کانال تلگرامی «یا مهدی نیوز» همراه شوید