آخرین خبر

آخرین خبر/ مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در سخنانی قابل تامل مدعی شد که در بخش مقدمه توافق هسته‌ای «نیم‌جمله‌ای» درج شده که خواستار قرار دادن برجام به عنوان زیربنایی برای گفت‌وگو درباره مسائل دیگر است. عباس عراقچی عضو تیم هسته ای کشورمان بلافاصله نسبت به این اظهارات واکنش نشان داد.

سید عباس عراقچی که د روین به سر می برد در پاسخ به سوال ایرنا درباره اظهارات موگرینی گفت: اولا اجرای کامل برجام هنوز رخ نداده و بعد از 10سال است . وقتی که همه تحریمها بصورت کامل لغو شد و دو طرف در طول 10 سال توانستند به همه تعهدات خود پایبند بوده و توانستند نشان بدهند که برجام یک تجربه موفق مذاکراتی بوده است آن موقع می توان ادعا کرد که برجام در صلح جهانی مشارکتی را انجام داده. البته فکر می کنم که برجام همین الان هم در منطقه پرآشوب خاورمیانه همین که یک مشکلی را حل کرده و یکی از مشکلات را کمتر کرده خود بخود در صلح منطقه مشارکت کرده است. 

وی تصریح کرد: به نظرم این قبیل اظهارات تا حدی هم لفاظی است قبلا آقای ترامپ در خصوص این مساله مانورهایی داده بود. متن برجام کاملا مشخص است وهیچ ارتباطی به مسائل منطقه ای و جهانی ندارد و اینکه از یک جمله ای که معنی و مفهومش کاملا مشخص است کسی بخواهد تلقی های دیگری بکند حتما پذیرفتنی نیست.

موگرینی امروز ادعا کرده بود که در بخش مقدمه (PREAMBLE) توافق هسته‌ای ایران «نیم‌جمله‌ای» با این مضمون وجود دارد که خواستار قرار دادن برجام به عنوان زیربنایی برای گفت‌وگو درباره مسائل دیگر است. او ادعا کرد که این جمله به درخواست ایران در بخش مقدمه برجام گنجانده شده است. 

وی گفت: «در بخش مقدمه این توافق 104 صفحه‌ای، نه در یکی از بندهای آن- من الان آن را حفظ شده‌ام- یک ارجاع در حد یک نیم‌جمله با این مضمون وجود دارد؛ این توافق می‌تواند مسیر را برای نوع دیگری از تعامل یا تعاملی سازنده‌تر در منطقه فراهم کند و زیربنای آن را ایجاد کند. آن جمله- شاید الان دارم یک راز را افشا می‌کنم- به درخواست ایران گنجانده شد.»

همچنین امروز عراقچی در پایان نشست کمیسیون مشترک برجام گفت: تمامی اعضای 1+5 خیلی صریح و شفاف به آمریکا اعتراض کردند و تاکید کردند که آمریکا باید تعهدات خودش را بطور کامل و دقیق انجام دهد.

عراقچی تصریح کرد:فکر می کنم این بار کمیسیون مشترک خیلی صریح تر از گذشته با موضوع تخلفات آمریکا برخورد کردوخیلی روشن و مستقیم توسط همه اعضا به آمریکایی ها تذکر داده شد که باید برجام را در محیط مناسب اجرا و پیگیری کنند. 

وی افزود: هیات آمریکایی هم برغم ادعاهایی که داشتند اما در عین حال تاکید کردند که کماکان به برجام پایبند خواهند بود و تصمیم دولت آمریکا در شرایط حاضر پایبندی به برجام است.

با کانال تلگرامی «یا مهدی نیوز» همراه شوید