میزان

تسنیم/ حجت الاسلام محسنی اژه ای سخنگوی قوه قضاییه ظهر امروز با حضور در دانشگاه شریف پاسخگوی سوالات صریح دانشجویان درباره موضوعات مختلفی چون حصر، پرونده بقایی ، اظهارات احمدی نژاد، ممنوع التصویری رئیس دولت اصلاحات،  موضوع دختر رئیس قوه قضاییه، ستار بهشتی،  پرونده فاضل لاریجانی و سایر موضوعات دیگر شد.

محسنی اژه ای در پاسخ به این سئوال که چرا رییس قوه قضاییه در نشست با دانشجویان حضور نمی‌یابد گفت: ایشان چند بار حضور پیدا کردند. ضمن اینکه وقت ایشان را من تنظیم نمی‌کنم. در سفرهای استانی هم با دانشجویان و نخبگان جلسه داشتند.

محسنی اژه ای در پاسخ به سئوال دیگری درباره انفرادی‌های قبل از تفهیم اتهام و اینکه محمد غلباش چرا 27 روز است محبوس است گفت: انفرادی بدون تفهیم اتهام مطلقا غلط است. چنانچه فردی دستگیر شود، نیروی انتظامی در جرایم مشهود 24 ساعت مهلت دارد به مرجع قضایی معرفی کند و در این مدت ممکن است در تحت‌نظرگاه‌های نیروی انتظامی باشد. وقتی یک متهم می آید، اولین کاری که می شود تفهیم اتهام است. گاهی اوقات متهم اتهام را قبول نمی کند و می گوید تفهیم اتهام نشده است.

اما و اگرهای پرونده ستار بهشتی

معاون اول دستگاه قضا درباره ستار بهشتی ادامه داد: مگر ستار بهشتی مگر پیگیری نشد؟ آن آقا گفت که دعوا کرده که دروغ است. در این قضیه افرادی بازداشت شدند در جریان کهریزک افرادی محکوم به قصاص شدند. شکنجه شرعا، قانونا و اخلاقا ممنوع است. چنانچه هر کسی چنین ادعایی داشته باشد، حتما به فوریت رسیدگی می شود و با اشد وجه برخورد می شود.

محسنی اژه ای افزود: آن فردی که در پرونده ستار بهشتی تخلف کرده بود، محاکمه و محکوم شد. در کهریزک، افراد مباشر تا مرحله قصاص و حکم قصاص پیش رفتند البته بعدا صاحبان دم رضایت دادند و قصاص اجرا نشد. آقای مرتضوی هم تعقیب و محکوم به 5 سال حبس شد. در تجدیدنظر به خاطر عذرخواهی به دو سال کاهش یافت. برخی از این آقایان که الان می خندند، خیلی از مرتضوی دفاع می‌کردند و خیلی آقای مرتضوی را بکار گرفتند و امتیاز دادند.

عاقبت فیلمی که احمدی نژاد در مجلس پخش کرد
وی در پاسخ به سئوالی درباره کلیپ پخش شده در مجلس شورای اسلامی و اینکه آقای فاضل لاریجانی به مرتضوی قول رانت داده است گفت: ادعا شده بود که آقای فاضل لاریجانی آمده پیشنهاد کرده به آقای مرتضوی که اگر فلان اقدام را کنید من سفارش شما را می کنم و بابت این هم لابد پول می خواهد. آقای فاضل بلافاصله تحت تعقیب قرار گرفت و گفت ملطقا بحث این طور نیست. گفت آقای مرتضوی دو بار الی سه بار با واسطه از من خواسته بروم و کمک کنم من رفتم و گفتم نمی‌توانم کمک کنم چون آقای فاضل اصلا با قوه قضاییه ارتباط ندارد. آقای مرتضوی خواسته شد؛‌ آقای مرتضوی با دسیسه‌چینی با یک جمعی خواستند برای این آقای بدبخت یا خوشبخت پرونده بسازند. آن آقا بدون تردید سهل‌انگاری کرده بود و بحثی نیست اما قاضی به این رسید که جرمی واقع نشده است. اگر هم جرمی باشد، آقای مرتضوی و افرادی بودند که می‌خواستند این کار را بکنند آقای مرتضوی یک تصویربرداری مخفی انجام داده بود. دو الی سه بار مونتاژ کردند و سی‌دی‌ها را مخفی کرده بودند. بعدا این «سی دی» به دست آمد و کاملا مشخص بود که می‌خواستند پرونده‌سازی کنند. البته می گویم که این فرد نباید در آن جلسه شرکت می کرد. اما معتقدم اگر جرمی در آن پرونده اتفاق افتاده باشد، مربوط به مرتضوی و دو نفر از همدستانش بود. چنانچه از مرتضوی شکایت شود، قطعاً تحت تعقیب قرار می گیرد.

سخنگوی قوه‌قضاییه گفت: بنابراین آن داستان در دو بخش رسیدگی شد. یک بخش درباره حرف‌هایی که زده شده چگونه است و جرمی برای فاضل در آن پرونده احراز نشد و شما می خواهید قبول بکنید یا نکنید. اقدام مرتضوی حتما مجرمانه بود اما کسی شکایت نکرد. نمی گویم اگر شکایت می شد، محکوم می شد اما شکایتی نشد. در آن پرونده برای فاضل چیزی و جرمی محرز نشد.

پرونده بقایی مالی است
سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سئوال دیگری مبنی بر اینکه به چه دلیل و اتهامی حمید بقایی پنج ماه در سلول انفرادی وزارت اطلاعات زندانی شد و لطفا رک بفرمایید دختر رییس قوه قضاییه چه کار مجرمانه ای انجام داده و اگر انجام نداده، الان کجاست؟ حق و ناحق را چگونه تشخیص می دهید؟ از بیان جزییات پرونده الان معذور هستم اما همین مقدار می گویم که مسایل ایشان (بقایی) مالی است و بررسی می شود و دادگاه در شرف صدور حکم است. بنابراین تا زمانی که حکم قطعی نشود من از بیان جزییات از نظر قانونی معذور هستم. من هم دلم می خواهد صریح و شفاف بگویم اما اگر بگوییم فردا از من شکایت می کنند و مورد اتهام قرار می گیرم.

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به این سئوال که چرا دادگاه بقایی علنی برگزار نشد گفت: مبنای ما قانون است. حتی اگر علنی هم باشد، حق انتشار وجود ندارد زیرا قانون اجازه نمی دهد. ضمن اینکه تشخیص علنی بودن یا نبودن با کیست؟ قانونی می‌گوید تشخیص با قاضی است. هر وقت قانون تغییر کرد حق با شماست.

اگر بقایی راضی باشد دستخطش را منتشر می کنیم
حجت‌الاسلام محسنی‌اژه‌ای درباره دست خط بقایی در خصوص راحت بودن در سلول انفرادی اظهارکرد: اگر بقایی رضایت بدهد می‌توان دست خط بقایی را منتشر کرد. این قول را می‌دهم که به قاضی بگویم که آقای بقایی اگر واقعا اعلام کرده این دست خط منتشر شود، منتشر کنید.

وی در پاسخ به سئوال دیگری درباره حکمت صبر سکوت قوه قضاییه که قبلا اعلام شده بود افزود: اگر حکمت را بگوییم که حکمت نیست. ان شاء الله در زمان خودش مشخص می شود.

چرا دادگاه علنی برای محصورین برگزار نمی شود؟
معاون اول قوه قضاییه در پاسخ به این سئوال که چرا دادگاه علنی برای محصورین برگزار نمی‌شود و چرا رئیس دولت اصلاحات، ممنوع التصویر و ممنوع‌الورود به برنامه و جلسات است اضافه کرد: شورای عالی امنیت ملی دو نوع مصوبه دارد و اینها را قبلا توضیح دادم. یک مصوبه مربوط به خود شوراست. یک مصوبه هم دارد که کمیسیونی با نفرات مشخص معین می شود و مصادیق این کمیسیون را مشخص می کند. مثل همین اقدامی که اخیرا دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی علیه کیهان شکایت کرد. بنابراین درباره اصل حصر خود شورا تصمیم گرفته و فروعاتش به آن کمیسیون وابستگی دارد. درباره آن آقا نیز همین طور است.

نگفتم احمدی نژاد لات است
محسنی اژه‌ای در پاسخ به سئوال دیگری درباره لات و گنده‌گو خواندن احمدی نژاد و اینکه چرا چنین آدمی که از نظر شما چنین است، در مجمع تشخیص مصلحت نظام است و چرا قوه قضاییه مصادیق تشویش اذهان عمومی و اقدام علیه امنیت ملی را تبیین نمی‌کند گفت: گفتم در صحبتی که ایشان در 38 دقیقه کرده، تعداد کثیری دروغ است و در یک صفحه بیش از 10 دروغ مطرح شده است. من نگفتم ایشان لات است. من حرف‌های خودم را به یاد دارم. وقتی سئوالی را کردند، گفتم این مطالب این روزها، مرا به یاد داستان آن لات انداخته است. شما می گویید که این حرف من منتسب به احمدی نژاد می شود. خیلی خب قبول می کنم. وقتی احمدی نژاد می‌آید نسبت هایی را به دیگری می دهد، چطور نسبت به حرف او هیچ حرفی ندارید؟ چطور نسبت به او که اتهامات فراوان به مجلس، مجمع تشخیص و قوه قضاییه و افراد در قوه قضاییه می دهد، حرف نمی زنید.

وی درباره مصادیق اقدام علیه امنیت ملی اظهار کرد: در قانون عناوین آمده و خیلی ها هم تعریف شده است. مثلا در یک زمانی فساد اقتصادی را داشتیم و در هیچ جای قانونی فساد اقتصادی توضیح داده نشده بود و مصادیق آن رشوه، اعمال نفوذ و تصرف غیرمجاز در اموال عمومی است. درباره اقدام علیه امنیت ملی نیز برخی مصادیق ذکر شده است. اگر کسی علیه جمعی قمه بکشد، خلاف امنیت است. اگر کسی سلاح بکشد و اخافه داشته باشد، محاربه است. بنابراین مرجع قرار می‌دهند که مصادیق را تعیین کند. در مورد اخلال در نظام اقتصادی کشور، گاهی وقت ها مصادیق مشخص است و برخی مشخص نیست که به بانک مرکزی یا وزارت اقتصاد و دارایی مراجعه می شود.

محسنی اژه ای در پاسخ به این سئوال که چرا نگفتید چنین لاتی در مجمع تشخیص است گفت: این که مربوط به من نیست. مطالبی که مربوط به من است را سئوال کنید.

پرونده برادر رئیس جمهور ربطی به بقایی ندارد
محسنی اژه ای ادامه داد: پرونده برادر رییس جمهور هیچ ارتباطی به بازداشت و تحقیق و احضار بقایی ندارد. آن زمانی که برادر رییس جمهور احضار می شود، از کلی زمان پیش پرونده تشکیل شده و می رسد به جایی که اتهام متوجه است یا خیر؟ برادر رییس جمهور از مدت ها قبل گزارشاتی آمده و تحقیقاتی آمده و بعد احضار می شود و تفهیم اتهام می شود و بعد از شنیدن استدلال، قرار صادر می شود. یک کسی را پنج ماه یا شش ماه پیش از انتخابات می گیرند می گویند به خاطر انتخابات است. یک زمان دیگر می گیرند می‌گویند به خاطر فلان جلسه دولت یا مجلس است.

پاسخی صریح به سوالی درباره دختر رئیس قوه قضاییه 
معاون اول قوه قضاییه درباره بخس دوم سئوال در خصوص دختر رییس قوه قضاییه گفت: واقعا می گویم که اگر این دروغ را یک کسی به شما نسبت بدهد چه می گویید؟ این مسئله 100 درصد دروغ است نه 99.9 درصد. ایشان با هیچ سرویسی ارتباط نداشته و هیچ پرونده ای در این خصوص ندارد و هیچ وقت و در هیچ کجا بازداشت نشده بود. یک آقایی در یک جلسه ای می گوید، آقا دختر فلانی بازداشت است. طرف می گوید این حرف ها چیست؟ من مسئولیت دارم و می‌گویم که چنین نیست. طرف می گوید تو خبر نداری، به تو اطلاعات نمی دهند.

وی افزود: می گویند ایشان کجاست؟ خب خانه‌شان است و دنبار کار و تحصیل است. نه یکبار به غیر از زیارت به خارج از کشور رفته است و نه مطلقا با هیچ سرویسی ارتباط داشته است. آن کسانی که این حرف ها را در می آورند، علتش چیست؟ چکار می خواهند بکنند؟ آیا شمایی که این را نشر می دهید، دلیل دارید؟

نمی گویم که در قوه قضاییه ایراد نیست
محسنی اژه ای در پاسخ به این سئوال که سازوکار نظارت بر قوه‌قضاییه چیست و چرا هر کاری دلش می‌خواهد می کند و هیچ کس هم جلویش را نمی گیرد افزود: مگر در دنیا غیر از این است که اگر کسی از دستگاه قضایی شکایت داشت، به قوه مجریه شکایت می کند. یک دادسرا و دادگاهی به نام دادسرا و انتظامی قضات وجود دارد که اگر قاضی تخلف کرد، دادسرا و دادگاه ورود می کند. علاوه بر این سازمان بازرسی کل کشور هم در برخی بخش های اجرایی قوه قضاییه هم نظارت می کند و مجلس هم می تواند طبق اختیارات قانونی ورود می کند و بیت مقام معظم رهبری بخش هایی برای نظارت دارد.

محسنی اژه ای درباره جریان انحرافی یا دمل چرکین خواندن احمدی‌نژاد و اطرافیانش گفت: در قوه قضاییه تلاش این بوده و هست که بر اساس حق و عدالت عمل شود و پرونده‌ها به هر مقدار که ممکن است، سریع‌تر رسیدگی شود. آیا در قوه قضاییه ایراد نیست؟ قطعا هست و من نمی‌گویم نیست. اگر نبود که قاضی و وکیل و کارشناس را بازداشت نمی‌کردیم. اگر واقعا عدالتخواه هستید، تضعیف و تخریب قوه قضاییه به نفع نیست. خیلی از مسایلی که گفته می شود انتقاد و نقد نیست.

دادگاه علنی داریم اما اجازه پخش وجود ندارد
حجت‌الاسلام محسنی‌اژه‌ای در ادامه نشست دانشجویی بررسی عملکرد قوه‌قضاییه در دانشگاه شریف و در ادامه بحث علنی بودن جلسات محاکمه افزود: از شما کمک می خواهم که این قضیه به شکل سابق برگردد. یعنی در غیر از موارد خانوادگی و خلاف عفت عمومی و خلاف امنیت عمومی، همه دادگاه ها به صورت علنی پخش شود. ما الان دادگاه علنی داریم اما اجازه پخش وجود ندارد. بنابراین در خصوص پرونده رحیمی تا زمانی که قطعی نشده بود، مطرح نکردیم. بعد هم که قطعی شد، علنی اعلام کردیم. البته ممکن است هر کسی که حکمی برایش صادر شد، اعتراض کند و اشکالی ندارد و قانون موارد اعتراض را پیش بینی کرده است.

وی با اشاره به قانون جرایم سیاسی که اواخر خرداد یا تیر ماه سال 95 لازم الاجرا شد اضافه کرد: در این قانون ماده پنج می گوید، در دادسرا یا دادگاه تشخیص سیاسی بودن بر عهده قاضی است. البته صاحب حق می تواند اعتراض کند و طبق قانون بررسی می شود.

معاون اول قوه قضاییه بیان کرد: در صحبت‌های شما این بود که افرادی که فساد را دنبال و افشا کردند، تحت تعقیب قرار می‌گیرند. بارها گفتم ما کسی را که به عنوان تعقیب یک مفسد و منتقد به یک جایی، تحت تعقیب قرار نمی‌دهیم. اما اگر کسی آمد حرفی زد و طرف شاکی شد و گفت این حرف ها دروغ و تهمت است، آیا می شود گفت بیخود کردی و نمی‌توانی شکایت کنی؟ اگر کسی آمد شکایت کرد باید به شکایتش توجه کرد. می گویند چرا صاحب رسانه را تعقیب می‌کنید و باورش با خودتان است. ما هیچ کس را به عنوان اینکه اهل رسانه است، تعقیب نمی کنیم. یک ماه پیش یک کسی آمد و گفت که یک کسی خود را وابسته به محسنی‌اژه‌ای معرفی کرده و گفته حتی عکس دارم. آن فرد به فلان بانک گفته من اطلاعاتی دارم و اگر دو میلیارد ندهید، افشا می‌کنم یا موردی بوده که فردی 50 میلیون داده که در نشست خبری سخنگو، یک سئوال پرسیده شود.

محسنی اژه ای گفت: اگر با کسی که گفته اگر دو میلیارد ندهید فلان خبر را می زنم، برخورد با اهل رسانه است. با بسیاری از کسانی که روزهای یکشنبه به نشست می آیند، رفیق هستم و با آنها گرم می‌گیریم و به هم پیامک می‌دهیم. البته من بیشتر در ایام و مناسبت‌ها و آن هم بیشتر به مردها پیامک می‌دهم. اگر کسی از اینها سوءاستفاده کند و برخورد شود، برخورد با رسانه نیست.

اذعان به یک ضعف اساسی در قوه قضاییه
سخنگوی قوه قضاییه درباره این ادعا که تبعیض بین مفسدان قائل می‌شوید گفت: من 100 درصد قبول دارم که اطلاع‌رسانی قوه قضاییه ضعیف است و ما نتوانسته‌ایم به درستی در این حوزه وارد شویم. قبلاً هم گفته‌ام که برخی مفسدین واقعا پیچیده هستند و برخی هم اینطور نیستند و راحت دستگیر می‌شوند. بارها گفته‌ام که در اینحا اگر چنانچه اشکالی به ما وارد باشد، درست است. باید ترتیبی بدهیم که از ضعفا که توانایی گرفتن وکیل ندارند، حمایت شود. همه پول ندارند وکیل بگیرند و در نتیجه دادخواستی که می دهد، اشکال دارد و دادخواست باز می گردد.

محسنی اژه ای در پاسخ به این سئوال که ضعف‌های قوه قضاییه ربطی به بودجه ندارد گفت: در برنامه ششم تصویب شد که 2.9 درصد از کل بودجه کشور به قوه قضاییه اختصاص یابد. البته تقاضای ما بیشتر بود چون کفاف نمی‌داد. خب سال 96 عمل نشد اما برای سال همه تلاشی که کردیم و وضع دولت را در نظر گرفتیم، به این نتیجه رسیدیم که به 23 هزار میلیارد تومان نیاز داریم. در لایحه‌ای که به مجلس رفت، حدود 425 هزار میلیارد به مجلس رفت. اگر بخواهند 2.9 را بدهند، چقدر می شود. طبق یک محاسبه سرانگشتی، مجموع بودجه سیستم قضایی و سازمان‌های وابسته که اگر تخصیص بدهند، 2.6 درصد می شود.

معاون اول قوه قضاییه افزود: برای دستگاه قضایی، جبران خسارت پیش بینی شده است. جبران خسارت مادی را بدون توجه به بودجه چگونه می شود انجام داد. شما که شعارتان عدالت عدالت است، به این بخش ها هم توجه کنید.